Mjölk till barn
En svensk tradition som jag fick med mig från Sverige är att barnen får mjölk till maten, 3 ggr/dag. Men jag undrar, hur länge och till vilken ålder skall de dricka mjölk? Om man äter ost och yoghurt så behöver man inte dricka mjölk eller hur?
Ge dem helst mjölk, ost etc. som är ohomogeniserad och opastöriserad om du kan.
Mjölk är däggdjurs babymat och det är egentligen inte meningen att man ska fortsätta förtära det långt efter det att man börjat klara sig på fast föda.
En nackdel med att dricka mjölk till maten är att mjölk hämmar kroppens upptag av järn. Annars har man hittat kopplingar mellan mjölk och astma och allergier. Det finns även studier som pekar på att det kan finnas kopplingar mellan förtäring av mjölkprodukter och vissa cancerformer, som t ex bröstcancer.
Nu har jag nog svurit i kyrkan…
De äter tillräckligt med ost och yoghurt så jag vet inte om jag skall sluta ge dem mjölk till maten. Varför jag undrar om det nu är för att jag nu kan köpa mjölk från en bonde som bor i närheten. Igår köpte jag 20 liter mjölk och gjorde ricotta, naturel yoghurt och turkisk yoghurt av och ja min familj fick dricka mjölk också.

Det finns ju ingen anledning att sluta ge dem mjölk om dom gillar det och inte är laktosintoleranta. Mjölk är gott (tycker jag), innehåller fett och vitaminer och mineraler. Benstommen fortsätter byggas långt upp i 20-års åldern så kalciumet är bra då. Även i överångsåldern behöver kvinnor ett ökat intag av kalcium. Självklart kan man få i sig kalcium på andra sätt men "det är lätt att dricka".
I länder mer söderöver slutar man med mjölk då de flesta slutar tåla mjölk efter en viss ålder. Vi i norden/skandinavien är ofta mer tåliga för laktosen, kanske är det för att vi behöver mer D-vitamin då vi inte har så mycket sol? Sen kan man diskutera om den lilla mängden D-vitamin är något att prata om… men många bäckar små.
#2 Jag slår vad om att alla de studierna gäller pastöriserad och homogeniserad mjölk som vi började dricka först efter andra världskriget.
Opastöriserade, ohomogeniserade mjölkprodukter med hög fetthalt är utmärkt föda för människor.
Dottern har aldrig varit förtjust i mjölk men man kan få i sig mineraler och vitaminer på annat sätt. Hon får smör, ost, grönt… och det verkar räcka.
När hon var i förskoleåldern hade hon en barnläkare från Irak som tyckte att mjölkdrickande inte alls behövdes efter det att man sluttat amma. Intressant, faktiskt.

Sluta dricka mjölk till maten behöver man inte göra i någon ålder. Det går bra även för vuxna. Katter och hundar tycker om att dricka mjölk även som vuxna.

#7 Tycker om det ja, men de flesta vuxna hundar och katter tål inte mjölk, så det är väl inget man rekommenderar att servera dem…
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#5 Vet faktiskt inte om alla studierna gäller pastöriserad och homogeniserad mjölk.
Vad gäller allergier så har det vad jag kan minnas att göra med att antikropparna som finns i mjölken och som är avsedda för att stärka de unga däggdjurs immunforsvar inte är samma hos båda kor och människor - dvs vi får i oss fel antikroppar när vi dricker en annan arts mjölk. Vad gäller astma beror det på att mjölk är slembildande.
Som den födan som alla unga däggdjur lever på innan de kan börja äta fastföda är mjölk förstås packad med näring - ingen som säger emot det - det som en del forskning har pekat på är däremot att en annan arts modersmjölk inte är den bästa födan för en vuxen människa pga att det kan innebära vissa problem.
#6 Det är inte så förvånande att man konsumerar mycket mjölkprodukter i länder där mjölkproduktion är en stor bransch. Men det finns stora delar av världen (Asien t ex) där människor nästan inte konsumerar nån mjölk alls.
#7 Jag vill minnas att jag har läst att man inte ska ge katter mjölk pga de oftast är laktosintolleranta. Sen att de kan tycka om att dricka mjölk är en annan sak. Hundar tycker om att äta choklad och ändå är kakao giftigt för dem.
Allmän reflexion.
Det sägs (dvs Arlas reklam säger) att mjölk ger starka ben. Med tanke på att man i skandinavien har de största problemen med benskörhet men dricker mest mjölk i världen så kan man dra slutsatsen att mjölk INTE ger starka ben….eller?
Om nu det där med starka ben och skelett är fel så kan man undra vilka andra påståenden om mjölkens förträfflighet för människan som stämmer?
#10 Feta mejeriprodukter tillsammans med D-vitamin ger faktiskt starka ben. Lättmjölk och light-mejerier ger det inte då D-vitamin är fettlösligt.
Benskörheten har alltså ökat därför att man äter magra mejerier och får i sig för lite D-vitamin.
#11 Fast faktum kvarstår att i delar av världen där man praktiskt taget inte konsumerar några mjölkprodukter alls är benskörhet mycket *mindre* förekommande än i länder som är stora mjölkkonsumenter. Och det är faktiskt långt ifrån alla som kör på magra mjölkprodukter.
Det hjälper inte att äta feta mjölkprodukter om man inte samtidigt får i sig D-vitamin. D-vitaminbrist är alltså den huvudsakliga bristen. Att folk i sydligare länder har mindre benskörhet är självklart då de mycket lättare får sitt D-vitamin behov täckt från solen. Sen när mörkhyade flyttar hit upp så får de benskörhet. Det har alltså med solen att göra, inte att de inte äter mejeriprodukter.
#13 Ja det stämmer att brist på D-vitamin är den kanske största bidragande faktorn till att folk får benskörhet (det och att folk inte rör på sig tillräckligt). Inte att folk inte konsumerar mjölkprodukter. Mao, det viktiga är inte att få i sig en massa mjölk, utan att se till att få i sig D-vitamin. Man kan i så fall säga att det är D-vitaminet och inte mjölken som ger starka ben.
Nej, endast D-vitamin ger inte starka ben, du måste fortfarande få i dig kalcium (och magnesium) också, och då är mejeriprodukter utmärkta källor.
#16 Klart det måste finnas kalcium också och ja det finns kalcium i mjölk. Men man behöver verkligen inte äta mjölkprodukter för att få i sig kalcium.
Och när allt kommer omkring så är det inte hur mycket man får i sig som är det viktiga, utan hur mycket som kroppen behåller. En del av det som man äter (bl a. kaffe och animaliskt protein) försurar kroppen och då försöker den återställa pH:t genom att hämta kalcium från skelettet.
Nja, stämmer detta verkligen? Dagens åldringar, som lider av benskörhet, är knappast uppväxta på lightprodukter? Solens och D-vitaminets inverkan tror jag snarare på, utan samband med mjölken.
Asiater och medelhavsbor lider inte av benskörhet i samma utsträckning alls och de dricker inte och använder inte särskilt mycket mjölkprodukter överhuvud taget.
Nu när jag läste resten så ser jag ju att andra redan tagit upp detta. Glöm det föregående inlägget…
#18 De er kanskje ikke oppvokst på det men har sikkert fått det i seg de siste 30 årene av sitt liv.det rekker vel?
#17 Nu handlade ju den här diskussionen om påståendet "mjölk ger starka ben" vilket det gör förutsatt att man inte har D-vitaminbrist. Självklart kan man få sitt kalcium från annat håll om man vill det, men det gör ju inte mjölk till en dålig källa för det.
#17 #21
Men det är faktisk ite säkert -som #17 skriver kan en forsurad kropp leda till dårliga ben och extra kalcium kan gra det sämre (Staffan Lindeberg Paleokost) det som kan vara problematisk är om man har magnesium eller inte så man kan ta upp kalciumet.Kalcium kan ha en dårlig effekt på kroppen om det fungerar fel i kroppen.Ny forskning viser att det är mycket vi inte har visst om hur mineraler fungerar i kroppen och om det kan användas på et bra sett.(forlåt min dårliga norsk svensk.Om någon kan skriva mer om det her er det bra.Jag kan inte hitta orden i dag.)
Indien ingår tydligen inte i Asien eftersom de har världens högsta produktion av komjölk.
#23 Det stämmer att de använder mycket mjölkprodukter i Indien. Fast jag kan inte minnas att jag - eller någon annan i denna tråd - skulle ha skrivit att det gällde precis hela Asien…

I vissa länder där de inte tål komjölk så dricker de t.ex. getmjölk eller jakmjölk, så mjölkdrickande är vanligare än man tror.

Komjölk med A1-protein är nog ingenting som någon bör förtära av hälsoskäl… Om man inte vill dra på sig autoimmuna sjukdomar vill säga.
Getmjölk och vissa sorters komjölk borde nog funka i rimlig mängd. Men nödvändigt är det knappast om man äter annan näringsrik animalisk mat (som lever t.ex.)
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket