Julskinka/julmat
Gillar skinka - går att äta närsomhelst på dygnet, brukar bara skyffla in den i ugnen utan något på.
Någon som har andra förslag på bra julmat ? 

Det blir ingen jul utan kokta grisfötter,, rimmad oxtunga är oxå en fin svensk tradition!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Gravad och varmrökt lax är gott som tusan! Hemgjorda små köttbullar med kryddpeppar för den riktiga jul-smaken är inte heller så dumt! Press-sylta och rull-sylta - snålvattnet rinner!!!!! 
Vi har sedan ett par år tillbaka alltid tre sorters skinka på julbordet. Syrran gör den traditionella, ugnsbakade med griljering (jag får skrapa av griljeringen i år) och sambon och jag gör tjälknölsskinka och varmrökt skinka. För enkelhetens skull baserar vi alla sorterna på den färdigrimmade köpeskinkan, även om jag gärna skulle vilja testa att rimma själv och slippa nitritsaltet.
Inkokt lax med dill- och cf-sås är en annan klassiker på vårt julbord, som ofta får sällskap av någon gravad eller rökt variant.
En helstekt renfilé som serveras kall i en god marinad finns också, och ibland har vi varianter på rökt viltkött, t.ex. hjärta. I år fick vi inte tag på älghjärta, så vi kommer att röka nöt- och lammhjärta istället.
Syrran brukar också servera en fräsch couscoussallad med grönkål som alternativ till potatisen. Jag får väl pilla ut grönkålen och avokadon ur den…
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Hemgjord kalvsylta med inlagda rödbetor! :oD
#3 jag rimmade skinkan själv förra året, hade köpt ett vildsvin från jaktlaget och vi gjorde julskinka av en av stekarna. Var inte svårt och blev väldigt gott, mycket bättre än köpeskinka.
Jag kommer att göra Margaretas kycklinglevermousse, köttbullar, lägga in egen sill, revben, gravad lax med dillmajo istället för hovmästarsås och så rödkål.

På helgens tillställning serverade vi Scans ekologiska julskinka med helt vanlig griljering (jag skrapade av den) till gästerna, som alla entusiastiskt berömde den saftiga skinkan. Jag var den enda som tyckte den var för salt!
För min del är det skinkan, brukar skära bort en del av den feta randen, presssylta salta biten revben, kötbullar samt prinskorv. och edamerost.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mmmmmmmm det där med vildsvin som julskinka låter spännande 

Jag rekomenderar hemrimmad skinka. Både smak och konsistens är helt annorlunda. Säg till om ni vill ha recept så ska jag lägga in det. Det tar ett par veckor för skinkan att bli färdig och osaltat skinka måste vanligvis beställas via charkdisken i affären och tas hem speciellt.
Vill man ha kakor så kan man göra kokostoppar och utesluta sockret.
Hemgravad sill - måste finnas på mitt julbord.
Vi måste ha sill, lax, skinka, syltor, revben, brunkål, prinskorv, köttbullar, janssons frestelse, dopp i grytan (bara sambon) ostar, risgrynsgröt. Ett typiskt traditionellt julbord. Gör det mesta själva, även rimmar skinka och fläsklägg.
Jag har ätit vildsvin för första gången och tyckte det var gott. Än så länge är steget för stor för att göra själv.
Är ingen skinkätare men karré gillar jag.
På julbordet gillar jag laxen bäst.
Numer pensionär i Nynäshamn