Välja kött
Hej!
Nu när jag blivit van att titta på innehållsförteckningar har jag upptäckt att skinka exempelvis innehåller massa jag inte trodde. Socker, druvsocker och allt vad det är.
Lufttorkad skinka innehåller bara skinka och salt har jag hört, stämmer det?
Hur ska jag tänka när jag väljer köttprodukter, någon som har tips? Vilket är att föredra.
Fattar inte varför tex kassler innehåller socker.
Tack för en bra sajt!
För min del äter jag så rent kött som möjligt, och tycker det funkar för mig. Ju renare mat desto mindre behöver jag räkna eller fundera. Jag äter alltså hellre köttfärs än bacon eller korv.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Ja, Linda, när man börjar läsa innehållsförteckningar öppnar sig en helt ny värld för en… man blir livrädd!
Lufttorkad skinka är ett bra val, den har förstås högre kilopris, men vanlig smörgåsskinka innehåller å andra sidan mycket vatten.
Fast om man vill undvika en massa tillsatser bör man alltid kolla noga innehållsförteckningarna!
Det är inte lätt att hitta producerad mat som man kan äta… och då får man laga den själv, helt enkelt.
Det är faktiskt hemskt att det ska vara så svårt att hitta bra mat som man inte ska laga själv och som håller måttet!

Men vi LCHF:are kan! Vi lär oss att en svampomelette är kanske bättre en konstgjord skinka… vi får i alla fall bättre näring för pengarna.
Lufttorkad skinka innehåller ofta nitrit. Om den kommer från Parma brukar den dock endast innehålla salt.

Välkomen till verkligheten.. det kanske inte var ett sånt kul uppvaknande men du har redan fått ett nytt sätt att betrakta mat på!!
Det tar ett tag men man lär sig såsmåningom vad som är bra mat, hitta bra produkter o sånt.. det har du med dig resten av livet.. vi äter inte bara för att få energi.. vi äter även för att fylla på våra hälsodepåer!
Man skall betänka att varenda cell i din kropp är bygd av det du äter, dricker och andas in.. varför då stoppa in något som inte leder till god hälsa!?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
*applauder* @zepp
Ja, vad ska man säga… vi bidrar till en bättre värld genom att äta det som vi är skapade att äta.
Rätt enkelt.
Stackars Unilever, Procordia, mm 
Vi har använt en dag, ca. 9 timmar denna veckan till att göra egna syltor, 1 skånsk rullsylta och en typ smålandssylta med oxben och rimmad fläsklägg.
Skinka och fläskläggen har vi rimmat själv, likaså gjorde vi 2 kg leverpastej.
Där fuskade vi och hade i både 2 msk vetemjökl som lite socker men det är för mig mycket bättre än att köpa en massa mat med E-ämne. Sill ochb lax ska göras på måndag.
Vi brukar göra korv med men tyvärr är stora hushållsmaskinen sönder så det blir ingen i år.