Opastöriserade mejeriprodukter?
Är det någon som vet vart man kan få tag på opastöriserade mejeriprodukter i stockholmstrakten, eller som kan fraktas till stockholm?
Jag vet att det inte säljs i butik, men det är helt sjukt att de är lag mot det. Mjölk från en gräsbetande ko är ju det bästa som finns!

Lite svårt att få tag på mjölk från gräsbetande kor så här års :)
Faktikst, har inte en aning.. Nu när de flesta småbönder lagt ner sina gårdar så är det de större anläggningarna kvar bara och oftast så planerar man in den tiden som kon mjölkar med den tiden på året som dom hålls inomhus då det blir stabilare produktion och mindre risk för mastit på kossorna och bakterier i mjölken.
Jag handlade för ca 10 år sedan av dåvarande grannen. Dom kossorna är dock borta sedan många år tillbaka.
Mitt tips är att hitta någon liten kravgård eller någon som håller på ekologiskt, är nog enda chansen skulle jag tro om man inte har kontakter inom vänskapskretsen.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
Jag vet i alla fall var du kan få tag på opastöriserat, franskt, underbart gott smör.
Det är franskt och tillverkaren heter "le gall", smöret heter Beurre de baratte Au Lait Cru och finns i en helt osaltad version på Cajsa Warg på Renstiernas Gata 20, på Södermalm.
Smöret finns också på Wijnjas Grosshandel på Bergsgatan 24 där de också har massor av goda ostar - även opastöriserade och från gräsätare - samt en hel del charkuterier.
Bifogar en bild på smöret så du vet vad du ska titta efter.
Opastöriserade ostar finns lite var stans i vanliga mataffärer med bra ostdiskar nuförtiden. Fråga efter det om du inte ser någon direkt.
Opastöriserad mjölk vet jag tyvärr inte något om. Men Järnas mjölk och yoghurt finns i många hälsokostbutiker, t ex Gryningen på Söder men även hos Cajsa Warg.

Vad jag vet är det inte tillåtet att sälja opasöriserad mjölk i butik i Sverige. Din enda möjlighet är att köpa direkt av en mjölkbonde. På så sätt blir det ju inte en mejeriprodukt utan en koprodukt. I Sverige har vi nåt som heter vinter och gör att kor inte kan livnära sig på bete under en stor del av året.
Även de kor som går på bete på sommaren får kraftfoder för att kunna mjölka.

I danmark är det lagligt att sälja opastöriserad mjölk. I Sverige är det dock förbjudet (pga livsmedelsverket). Även bönder kan bli åtalade om de säljer råmjölk, så det blir smygaffärer isf ;)
Citat från wikipedia:
"I Sverige är det lag på att all mjölk – med ett undantag – som säljs till allmänheten skall vara pastöriserad. Undantaget är mjölk från s k reaktionsfri besättning, d v s hela besättningen har vid tuberkulinprov visat sig fri från tuberkelbaciller (bovin tuberkulos )."
Jag håller med dig om att det är sjukt att man inte kan få tag i opastöriserad mjölk/grädde/smör här i landet.

Man skall ha helt klart för sig att det finns goda skäl till varför det inte får säljas opastöriserad mjölk i Sverige!
Och det är av samma anledning som mjölk oxå kallades för "det vita giftet", iomed att det räcker med lite bakterier så blir all mjölk kontaminerad då de förvaras i samma kärl!
Regeln infördes för att utrota tuberkulos i första hand!
Däremot så ser jag ingen anledning till varför man promt skall homologisera all mjölk!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

I finland har jag för mig att man kan köpa opastöriserad mjölk, under titeln "Badmjölk". Är det nån som vet om det stämmer? I så fall kanske nån snäll mjölkbonde börjar köra likadant här? :)

Ett tag såldes det väl "Kattmjölk" i Sverige som ett sätt att komma undan pastöriseringen?
"Every point of view is a view from a point."
#6 Homologiseras??? Det är inte homogeniseras du menar?? för isåfall är inte all mjölk det, jag brukar köpa Arlas gammeldags mjölk och den är inte homogeniserad.
#6 Homologiserad?? Om du menar homogeniserad så är inte Arlas gammeldags mjölk homogeniserad.

Tack för svaren, det där smöret från Kajsa Varg ska jag definitivt pröva! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Så i andra länder där opastöriserat dör man som flugor av tuberkulos?
Pastöriseringen är värre än homogeniseringen.

När lagen infördes gällde den bara i städer. På landsbygden var det tillåtet och vanligt att köpa mjölk av en mjölkbonde. Att man senare gjorde att det gällde över hela landet var säkert mest för att skydda mejerierna. Böndernas familjer är givetvis undantagna från pastöriseringskravet och får även äta obesiktat kött. Det är inte nåt problem i bondefamiljerna men det är säkert ett betydligt tåligare släkte.

#14 Vad jag har lärt mig så handlar det om att man klarar av obehandlad mjölk från en gård där man vistas mycket, kroppen är van vid den bakteriefloran.
Så många bönder dricker mjölken från sin egen gård, och när jag var anställd så kunde jag köpa mjölk där jag jobbade, men de säljer inte till typ grannen.
Det är den förklaringen jag fått från bönderna i alla fall.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

När jag var liten köpte vi mjölk av en bonde i närheten (och då pratar vi slutet av 80- och början av 90-talet).
Mjölken är steril när den kommer från kon, all kontaminering sker efter mjölkning.
#16 Mjölken är inte steril när den kommer ur kon, den är fylld med goda bakterier som är bra för kroppen.

Jo mjöken är steril när den lämnar kon, iallafall så nära inpå det går om kon är frisk. http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=3209
På samma sätt som urin är steril om du inte drabbats av urinvägsinfektion.
Varför jämför du urin med mjölk? 
Enligt vad jag hört så innehåller mjölk goda bakterier och enzymer som kalven får i sig för att stärka sitt immunförsvar när den växer.

För att det kanske låter märkligt för vissa att urin är steril, den kommer från ett sterilt system i kroppen men kan kontamineras av bakterier utifrån, precis som mjölk.
Jag visste dock att urin var sterilt (har en överlevnadshandbook) men jag påstår fortfarande att mjölk inte är det, det är fritt från skadliga bakterier men inte goda.

Vad jag vet så finns det inga bakterier som produceras av mjölkkörtlarna.. däremot har jag för mig det kommer enzymer med och annat.. tex antikroppar o lauruínsyra!
Mjölksyrabakterier som anses vara så bra är en tarmbakterie.. som tillsätts mjölken för att den skall bilda youghurt o sådant.. den är altså bra för våra tarmar!!
Om man ställer opastöriserad mjölk i rumstemperatur några dagar så blir den sur men inte dålig, om man gör samma sak med pastöriserad mjölk blir den förstörd.