Lyckade Lussekatter
Äntligen har jag lyckats göra lussebullar som blev riktigt bra.
Det som är annorlunda mot annat lchf bröd är att jag använder jäst och inte bakpulver.
Tyvärr så höftade jag bar men här kommer receptet till 6 lusse bullar:
1/5 dels paket jäst.
1 tsk socker
1 tsk vetemjöl
En klick smör (kanske 20-25 gram)
Grädde (troligtvis var det lite mindre än 1 dl)
fiberhusk
Pofiber
1 ägg
Sötningsmedel
Saffran
ev. russin (För utsmyckning :P)
Smula jästen och strö på sockret.
Smält smöret och häll i grädden. Se till att vätskan är ljummen och häll över det över jästen.
När jästen har löst sig, häl i lite fiberhusk och rör runt.
Häll i nästan ett helt ägg (det andra används till pensling)
Lägg i saffran efter smak och sötningsmedel.
Blanda i pofiber och vetemjölet till lagom konsistens
Låt stå lite mer än en halvtimme under handuk.
Gör lussekatter, de är lite svår rullade (det syns på bilden att de inte är de snyggaste), men det går. Pensla med det uppvispade ägget och dekorera ev med russin
Sätt på ugnen på 175-200 grader.
Låt lussekatterna stå en stund (30min) och sätt sedan in dem och grädde till fin färg uppnåtts.
Visst det är lite vetemjöl i, men jag vågade inte testa utan den där tsk och samma sak med sockret, för jästen förbrukar väl en liten mängd socker när den jäser om jag inte har fel.
Goda för att vara kolhydrats snåla blev dem iallafall (enligt mig), och konsistensen var bra.
Usch, russin! Det åt jag inte ens innan LCHF, utan petade alltid bort dem från lussebullarna. Tack för receptet i alla fall, tror nog att jag sparar det till nästa jul då jag kommer köra strikt under denna.
När jag var yngre så gjorde jag också det, och nu gör jag det också pga lchf. Men det ser snyggt ut så jag bestämde mig för att peta i några.

Du har ingen aning alls om hur mkt fiberhusk och pofiber du hade i?
Kanske 1 tsk fiber husk.
Och lite mer än en dl pofiber - hade bara lite kvar i paketet så tog allt. Men gör dessa lussekatter snart igen, och då ska jag mäta allt.

Försöker göra nu ikväll men min deg vill inte jäsa. Kanske den blev för kall när jag hade i ägget.
Konstigt. Mina jäste inte så jätte mycket, de jäste mest i ugnen. Men är det inte så att det bara tar längre tid om det är kallt och om det är för varmt så "dör" jäsfunktionen?
Jag använde det röda jästpaketet (det enda som fanns hemma).
Degen ska vara klabbig men det ska gå att göra bollar och forma genom att ha bollen i handen och trycka/vända/trycka/vända så den blir avlång för att sedan rulla.
Hade du även inne dem i ugnen? Eller gjorde du inte klart dem då de inte jäste?

Mina jäste aldrig innan jag stoppade dom i ugnen och knappast där heller. Smakade sågspån. Så jag väntar på ett mer utförligt recept från uppfinnaren innan jag eventuellt ger mig på det igen. Eller så får jag inse att det helt enkelt inte blir tillräckligt gott för min smak att göra bullar och bröd utan mjöl.
Jag åter kommer med ett ordentligt recept så fort pofiber är köpt. Senast innan helgen alltså.