Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 15783 ggr
nobban7
11/8/08, 9:46 PM

Gratäng på rättika

Kokt, skivad rättika, skivad lök och kokt, skivad stjälkselleri läggs i smord ugnsform. 
Salta och peppra (jag tar ordentligt med svart- och vitpeppar)
Blanda uppvispade ägg, grädde och smulad ädelost och häll över.
Gratinera i ugn.

Annons:
flikkan77
11/8/08, 9:54 PM
#1

Måste man koka rättikan och sellerin först?

"You just have to belive…"

mikaelj
11/8/08, 9:59 PM
#2

Stenhårt annars.

flikkan77
11/8/08, 10:02 PM
#3

Ska man koka så att den är helt mjuk eller bara så där en fem minuter som man gör med potatis till gratäng ibland.

"You just have to belive…"

nobban7
11/8/08, 10:04 PM
#4

Jag kokar den helt mjuk

flikkan77
11/8/08, 10:08 PM
#5

Bra att veta! Vill ju inte ha en "knaprig" gratäng. Har tänkt att testa detta någon dag när jag tänker på att köpa rättika. Så nu har jag bokmärkt så jag inte tappar bort receptet och tillagningstipsen.

"You just have to belive…"

uzie
11/8/08, 10:27 PM
#6

Testade en rättiksgratäng med tunnskivad kokt rättika, smör, grädde, kryddor, vitlök och parmesan. Tyckte den smakade mest kokt rättika och inte så värst gott. Skall testa med lök och mer vitlök nästa gång.

Selleri tar jag inte ens i med tång, avskyr smaken tyvär…

Annons:
mikaelj
11/8/08, 10:31 PM
#7

Jag gjorde gratäng på tacokryddad köttfärs, förkokta rättiksskivor och gräddäggstanning & riven ost. Mums!

nobban7
11/8/08, 10:32 PM
#8

"Det går lika bra med selleri…" Testade rotselleri i potatisgratäng sen jag träffat maken - han vägrar vitlök - och upptäckte att det passade alldeles utmärkt. Tycker man inte om så gör man inte men jag tycker att det ger en bra smakbrytning, inte alls samma som att äta den rå.

kaifas
11/22/08, 4:23 PM
#9

Maken gjorde gratäng på rättika istället för potatis igår. Den blev helt suverän!! Hade jag inte vetat om det i förväg så är det nästan så att jag inte hade märkt att potatisen var utbytt. Rättikan är dock lite vattnigare än potatisen.

Helt klart en ny favorit inför vinterns mysiga middagar Glad.

[Pennylane1]
11/22/08, 4:55 PM
#10

har flera gånger nu gjort på zucchini och lök och tycker den är god (-are än på rättika) Maken gillar dock inte vare sig den med rättika eller den med zucchini.

copia
11/23/08, 7:54 PM
#11

jag har gjort graäng på rättika ett par gånger. Nästa gång blir det till jansson. Jag ska koka rättikan i grädde ,tillsammans med lök, och ha i ett ägg , för att se om det blir simmigare konsistens.. Återkommer med resultat.

Saintpaulian
11/23/08, 8:03 PM
#12

#11 låter som en bra idé!

flikkan77
12/2/08, 9:00 PM
#13

Gör min första gratäng på rättika just nu. Missade att man skulle ha ägg i grädde så jag får se hur den blir. Gjorde som jag gör när jag gör potatisgratäng.

Maken höll på att knäcka sig när han såg rättikan. Jag hade beskrivit den som en morot, fast vit och större. Han trodde inte att den skulle vara SÅ stor. Flört

"You just have to belive…"

Annons:
[Pennylane1]
12/4/08, 10:52 PM
#14

Jag gjorde Jansson på blomkål i helgen , lite lök också, och hjälp vad gott det blev! Man kunde inte känna att det inte var vanlig ! Jag hade i lite psylliumhusk (Lindroos), någon matsked, och det blev krämigt och fint.

Lena123
1/8/09, 1:40 PM
#15

Låter gott men hur mycket kolhydrater är det i rättika,någon som vet?

http://www.winthers-skafferi.se/

nobban7
1/8/09, 2:23 PM
#16

2,5 enligt livsmedelsverket

Lena123
1/8/09, 4:35 PM
#17

Ok,nobban,tack för upplysningen.Antar att det är för 100g rättika? Klart bättre än potatis som har 16 /100 g har jag för mig.

http://www.winthers-skafferi.se/

nobban7
1/8/09, 5:12 PM
#18

Jo, per 100

Puhlo
3/11/09, 5:23 PM
#19

Tror ni att man kan göra Nigellas potatisgratäng på rättika?

Nigella Lawsons krämiga potatisgratäng.

Förberedelsetid: 20 min
Tillagningstid: 15 min
Färdigt på: 45 min
Ingredienser

Till en form (10 personer)
2 kg potatis, mjölig, t.ex. King Edward
5 dl mjölk (3 %)
5 dl vispgrädde
1 st lök, skalad
2 st vitlöksklyftor, finhackade
1 msk salt
50 g osaltat smör

Gör så här

1. Värm ugnen till 240 grader.

2. Skala potatisen och skär den i centimetertjocka skivor. Lägg dem i en stor kastrull med mjölk, grädde, lök, vitlök och salt.

3. Låt koka upp och sen sjuda eller småkoka tills potatisen är nästan mjuk. Rör om ofta.

4. Smöra en form (ungefär 37 x 30 cm). Häll ner potatiskoket i den.

5. Klicka på resten av smöret och gratinera i ugnen i 15 minuter eller tills gratängen börjar bubbla och har fått fin färg. Ta ut den ur ugnen, låt stå i 10-20 minuter innan den serveras.

[Pennylane1]
3/11/09, 6:14 PM
#20

säkert, varför skulle man inte kunna! Pröva vettja och berätta för oss hur det gick!  Faszt det verkar dumt att använda mjölk…

Annons:
[Sias]
3/11/09, 6:28 PM
#21

#19 Det går nog inte lika bra med rättika! 

Den mjöliga potatisen (stärkelsen i potatis) gör att gratängen blir krämig  & fast i konsistensen - det blir inte detsamma med rättika, utan istället vattnigt.

M a o det behövs något för att binda vätskan - som t ex äggstanning.

Ett annat alternativ är att blanda vispgrädde och cream cheese naturell (eller med örter, vitlök) + ev salt/peppar  och hälla över grönsakerna, för att få en krämig gratäng.

Låt förkokta grönsaker rinna av riktig väl innan de läggs i ugnsformen!

Vitkål + gul lök, stek "blank" i smör - salta/peppra. Lägg i form, slå på grädde/ost-blandning.  Grädda i ugn.

Puhlo
3/11/09, 6:31 PM
#22

#20+21:

Tack snälla för tipsen. Jag är så grymt sugen på potatisgratäng att jag har tre rättikor liggande i kylen..

Jag får kika efter hur jag ska göra med äggstanning, annars så tror jag minsann att det blir rättiksgratäng ikväll! :D

Ska meddela hur jag gjorde.

Puhlo
3/11/09, 6:39 PM
#23

Hur många ägg skulle ni ta till 3 rättikor, och hur mkt grädde?

Empe
3/11/09, 6:51 PM
#24

Rättikagratäng är suveränt! Mina matgäster har inte heller fattat att det inte är potatis i formen! Oskyldig

nobban7
5/22/09, 12:24 AM
#25

Idag blandade jag philadelphiaost och grädde och hällde över gränsakerna. Rev ner mozzarella också. Nästan för gott!

[Pennylane1]
5/22/09, 12:26 AM
#26

#23 svårt att säga, rättikor är väldigt olika stora!

[Pennylane1]
5/22/09, 12:29 AM
#27

oj det var visst ett väldigt sent svar! Lite lurigt när gamla trådar dyker upp så där! Glad

Annons:
promenixan
8/4/09, 8:30 PM
#28

Nu har jag en gratäng i ugnen. Gjorde min på kokt rättika, purjo, vitlök, ägg, riven ost och grädde.

Ser sannerligen inte dumt ut Tungan ute

 Sajtvärd för mitt eget liv

marabe
9/1/09, 12:20 AM
#29

Rättika funkar att göra "Jansons" på också. Var försiktig med anjovisen bara. Rättikan verkar ta åt sig smaken mer än potatis.

flikkan77
9/9/09, 5:16 PM
#30

Det kanske står någonstans men hur länge förkokar ni rättikan och i hur tjocka skivor?

Är lite beredd att ge den en chans till.

"You just have to belive…"

kaffemoster
9/9/09, 5:37 PM
#31

Jag gör jätteofta rättikagratäng. Det blir gott och passar till nästan all mat. Min man, som inte äter LCHF, äter rättikagratäng med förtjusning!

Skala rättikan och skiva i ½-cm tjocka skivor. Koka i lättsaltat vatten 5-10 minuter. Skölj av i kallt vatten.

Smörj en gratängform och fördela skivorna i formen. Krydda med Trocomare örtsalt. Strö över rikligt med riven ost (jag brukar använda Goudaost) och häll över en skvätt grädde.

Gratinera i 225 grader ca 15 minuter, tills gratängen fått fin färg.

nobban7
9/9/09, 5:48 PM
#32

#30 Några mm tjocka, kokar tills de är mjuka. Numera brukar jag inte bry mig om att ha med ägg, grädde och ädelost räcker alldeles utmärkt.

[Pennylane1]
9/9/09, 6:20 PM
#33

5-10 minuter tycker jag INTE räcker… då är dom hårda!

promenixan
9/9/09, 7:31 PM
#34

#33 jepp håller med dig, 15-20 minuter behövs absolut.

 Sajtvärd för mitt eget liv

Annons:
flikkan77
9/9/09, 7:45 PM
#35

Om jag hittar rättika igen så ska jag testa mig fram. Ska skiva den tunnare än jag minns att jag gjorde sist.

.. ska bara gå ner 5 kilo till så jag kan börja äta lite mjölkprodukter igen med. Tänkte inte på det först.

"You just have to belive…"

mazen
9/9/09, 8:08 PM
#36

#35

Har du tillgång till Citygross eller IcaMaxi så finnden där

nobban7
9/9/09, 8:17 PM
#37

Eller be din lokala butik ta hem. I min butik kopierade de upp det här receptet och lade ut och det verkar gå bra med försäljningen Glad

flikkan77
9/9/09, 8:40 PM
#38

#36 De hade den på Willys förra året men inte Ica.

#37 Det var ju smart! Jag hade nog inte vågat mig på rättika om jag inte vetat hur jag ska göra med den.

"You just have to belive…"

ragnhildar
9/9/09, 8:44 PM
#39

Slog upp i calcounter   Rättika 2,3 kh//100g,  Rotselleri 4,6 kh/100g. Väldigt lite ju, spec i rättikan. Såg nu att det var angivet för rättikan högre upp . .

texarcana
9/10/09, 2:21 PM
#40

nobban7

I inlägg #0, är det inte egentligen rotselleri du menar? Tycker nämligen att stjälkselleri inte precis är vad man väntar sig i ett sådant här "gratängsammanhang"… Flört

nobban7
9/10/09, 3:00 PM
#41

#40 nej, jag menar stjälkselleri men naturligtvis går rotselleri lika bra, det är vad jag tidigare brukade "spetsa" potatisgratäng med

Annons:
texarcana
9/10/09, 5:17 PM
#42

Okej, där ser man! Blir rättiksgratängpremiär härhemma ikväll, exakt hur den kommer att utformas återstår att grunna lite på…

texarcana
9/26/09, 11:10 PM
#43

I ärlighetens namn blev det inte så gott. Rättikan lyckades inte lura i mig att den var potatis. Kändes på nåt svårbeskrivbart sätt i smak och konsistens. Och, som flera nämnt, gratängen blev vattnig.

rifla
10/6/09, 3:09 PM
#44

jag gjorde gratinen som jag gör med potatis. för att få denna underbara krämighet så ska den vara inne i 100grader i 60 min minst gärna längre. så gör vi potatisgratin på krogen. ju längre och mindre värme dess bättre.

julia61
10/6/09, 3:42 PM
#45

Skulle man kunna ha i lite pofiber för att fånga upp vätskan, tro?

[Pennylane1]
10/6/09, 4:55 PM
#46

så det blev krämigt med enbart rättika menar du, utan annat än grädde!  behöver de förvällas alls om de ska gräddas i en timma?

rifla
10/7/09, 11:05 AM
#47

det blev jätte krämigt..hade i 100 bgr philadelpia ost. men det var inte så mycket till mängden. 100gr ost, 2dl grädde 1 dl cf och sen ovanpå rikligt med riven ost.

[Pennylane1]
10/7/09, 1:07 PM
#48

och du förvällde eller ej?

Annons:
rifla
10/8/09, 12:42 AM
#49

nej ingen förvällning..blev bra ändå..sonen som klagar på allt tyckte den var underbart go.

soderen
11/3/09, 3:45 PM
#50

Nu har även jag testat gratängen på rättika.

Det var jättegott, något som skall göras fler gånger.

/Ullabritt

MonicaHansen
12/5/09, 12:07 PM
#51

Min variant -

Rättika- och purjogratäng 2-3 portioner -

1 rättika, skalad, skivad i 2 mm skivor, förvälld
1 purjo, rensad, sköljd, skivad tunnt
ca 25 gram smör
3-4 dl riven god lagrad ost, vi hade Boxholms
torkad riven ost (istället för salt)
lite malen svartpeppar
1,5 dl grädde

Sätt på ugnen på 250 grader och smörj en ugnsform ca 1,5 liter stor, (som två djupa tallrikar ungefär..)

Koka upp vatten i en kastrull. Lägg i rättikaskivorna en och en men alla på en gång, stäng av värmen och låt de stå i 2-3 minuter, skölj av och låt rinna av i ett durkslag…

Riv 3-4 dl ost. Vi hade Boxholms vällagrade hemma, men jag kan tänka mig att t.ex Gruyere som är en klassiker i potatisgratänger är lika god i detta receptet, eller vanlig god ost ni gillar bäst…

Skiva purjon tunnt och använd bara halva i gratängen om ni vill ha en mild smak, eller så mycket som ni själva tycker. Resten kan man ha i en skål på bordet till extra..

Smörj formen med smör, lägg i ett lager rättika skivor, lite purjo och lite ost och strö på torkad rivost och malen svartpeppar, eller vitpeppar om ni gillar det bättre. klicka på lite smö, eller om ni har kallt smör kan ni skiva det med osthyveln över.. Ett lager rättika till, upprepa, och ett lager rättika till överst och bara riven ost och smör på toppen.. häll på grädden och in i ugnen..

Först 30 min i 225 grader, sedan 15 min i 175…

God till kött, fisk, kyckling eller bara som den är:)

rifla
12/7/09, 7:50 PM
#52

Precis gjort en rättiks jansson och min kinkiga son åt och tyckte den var go..har inte ännu sagt att det inte var potatis Skrattande

MonicaHansen
12/8/09, 8:26 AM
#53

Rättiks Jansson låter spännande…

texarcana
12/8/09, 8:52 PM
#54

Kålrabbijansson låter dock klart godare - om ni frågar mig…Cool

nobban7
12/8/09, 10:09 PM
#55

#Jansson gör jag på skivad blomkål…

Annons:
texarcana
12/8/09, 11:50 PM
#56

# 55 - nobban7,

Ja, det är ju den janssonvarianten som är smått "berömd" här på KiF. Själv har jag inte testat någon sorts lchf-jansson än, men ska absolut försöka hinna med detta nu till jul.

Hur blir blomkålsjansson, tycker du (eller andra av er som provat)? Likt originalet? Vattnigt? Gott? Halvdant? Glad

Min egen teori är alltså att kålrabbi borde kunna bli en bra ersättare för potatis. Har använt i gratäng och det blev riktigt lyckat - och, japp, klart potatislikt! Om det funkar lika bra i jansson återstår att se.

rifla
12/9/09, 9:58 AM
#57

jag älskar blomkålsjansson…

med med mina släktingar som inte tror på detta så är det ganska roligt att lura i dom rättiksjansson och höra dom säga guuud vad gott…för de inser inte att det är något annat

kålrabbin och blomkål smakar jättegott..men det märks att det är annorlunda..

MonicaHansen
12/10/09, 1:50 PM
#58

Blomkålsjansson har jag inte hitta ännu..

texarcana
12/15/09, 11:55 PM
#59

Gjorde slag i saken och lagade en kålrabbijansson idag! Använde ett typiskt janssonrecept (i mitt fall: Annas kokbok). Skillnaden mot potatis är dock att man bör förkoka kålrabbin, då den tar klart längre tid att få mjuk.

Som utgångspunkt hade jag den tjocklek man brukar ha på potatis-"strimlorna" i en jansson, kanske 6-7 mm eller så. Jag skalade kålrabbin och skar den i skivor av nämnd tjocklek och kokade dem i osaltat vatten. Jag tog inte tiden, utan nöjde mig med att istället regelbundet använda provsticka. När kålrabbin kändes nästan färdig sköljde jag den med kallt vatten. Sedan skar jag skivorna i strimlor lika breda som skivorna var tjocka. I och med att jag kokte kålrabbin i form av tunna skivor, så…

1) …blev det enkelt att använda provsticka. Hade ju inte funkat så bra om man först strimlat som tändstickor och sedan lagt i kastrullen.

2) …gick det såklart oerhört mycket snabbare att koka än om man hade slängt i kålrabbin hel.

Gick alltså i övrigt efter receptet och gratinerade min kålrabbijansson i 225 grader i cirka 40 minuter. Förresten, en skillnad till: receptet i Annas kokbok angav att man skulle spara hälften av grädden/mjölken och hälla den längs formens kanter efter cirka 30 minuters gräddning. Jag skippade detta förfaringssätt och nöjde mig dessutom med att använda halva mängden grädde (dvs jag stannade på den mängd man enligt receptet skulle hälla i före gratinering). Iom att kålrabbi inte som potatis innehåller en massa stärkelse, så tror jag att det är bra att snåla lite med vätskan…rinniga gratänger är ju måttligt kul.

Sorry för något krånglig beskrivning ovan. Jag är trött som fanken nu (lång, späckad dag), och blir lätt lite snurrig då… Obestämd

Hursomhelst: Teorin jag hade visade sig vara riktig! Min jansson gick inte att skilja från en vanlig potatisdito! Med andra ord: otroligt gott! Rekommenderas varmt!! Glad

Upp till toppen
Annons: