Är detta en vettig LCHF-kost?
Hejsan!
Jag heter Anja och är 170 cm lång och 85 kg tung. Har skippat alla kolhydrater i en månad nu, men ser inget resultat. Därför tänkte jag berätta vad jag äter, och höra vad ni tycker. Något som jag ska öka/sänka? JÄTTEtacksam för svar!
Frukost: 3 Matskedar Keso och 3 skivor julskinka.
Lunch: En burk fiskbullar med mycket broccoli och sallad. Eller en halv liter Sparrissoppa(100 gram: 70 kcal, protein 1,5, kolhydrat 6, fett 4).
Middag: Ångkokt kycklingfilé(stor) med creme fraiche och massor med grönsaker som broccoli, spenat m.m. Eller lax med creme fraice och spenat.
En gång i veckan, varje lördag, har jag tillåtit mig äta vad jag vill.. Då blir det mycket kolhydrater i form av salta pinnar, pizza, juice m.m. Är det kanske därför jag inte ser något resultat? Jag rör på mig väldigt lite, men köpte ett gymkort igår, ska börja nästa vecka. Jag gissar på att kilona kommer trilla av rätt snabbt då.. Men som sagt - tror ni det beror på min kost att jag inte går ner?
Må väl
Anja Brunn
Jag tycker att det låter som du äter för lite fett.
Varför ångkoka kycklingen, när man kan steka den i smör?
En gång i veckan, varje lördag, har jag tillåtit mig äta vad jag vill.. Då blir det mycket kolhydrater i form av salta pinnar, pizza, juice m.m. Är det kanske därför jag inte ser något resultat?
Ja, med mycket stor sannolikhet.

TIPS:
1. skippa ätardagen
2. fiskbullar och sparrissoppa låter näringsfattigt och sockerrikt
3. massor av grönsaker är kanke inte eftersträvansvärt
4. mjölkprodukter kan sätta stopp för viktnedgång
Din kost ser ganska mager ut. Mycket protein i förhållande till fett.
Jag tror att träning är jättera! Kör hårt och lycka till!
Du behöver nog byta ut ätardagen (pizza, salta pinnar osv) till att äta "godkända" LCHF-godsaker. T ex goda ostar, lite oliver, pannacotta, vispad grädde med bär osv.
Tag dig tid att lägga in allt i minmat.net. kopiera sedan in dagsresultatet här.
Som det ser ut nu så är det aldeles för lite fett.
/Ullabritt
Jag tycker inte man bör fuska eller göra avsteg om man verkligen vill eller bör gå ner i vikt, ej heller om man har hälsoproblem av olika slags livsmedel.
Äter man någon slags lågkolhydratkost och är nöjd med sin vikt och inte har hälsoproblem - då tror jag inte det gör så stor skada att fuska varje vecka. Det märker man ju om inget annat.
Men ska man t.ex. gå ner mycket i vikt så tror jag det är rätt osmart att göra så.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Tack så jättemycket för tipsen! Så glad att jag hittade den här sidan. Ska genast skriva ett nytt matschema.
När det gäller avsteg så tycker jag att jag har lyckats väldigt bra under mitt snart första hela år på LCHF.
Man måste helt enkelt stå emot alla tankar om att "det vore gott med en påse chips till filmen" eller att "jag skulle vilja doppa pepparkakor i julmust". Det där är bara dumheter som gör en fet, sjuk och något man helt enkelt måste ta ansvar för själv.
Däremot om jag börjar få tvångstankar om något till den grad att jag ligger och tänker att "pizza (chips eller vad som helst) är lösningen till alla världens problem" när jag ska sova, då äter jag helt enkelt en påse chips nästa dag eller beställer en pizza. Detta händer kanske en gång i månaden max. Några saker händer då…
1) Jag har inga problem med att gå tillbaka till min kost efter detta undantag.
2) Jag inser att pizza inte är lösningen till alla världens problem.
3) Även om pizza är gott, så är det inte så gott. Min vanliga kost är lika god.
4) Jag kan gå vidare utan tvångstankar och fortsätta med LCHF.

Att fuska en gång i veckan när man fuskar så rejält som du gör är för ofta, och som dom övriga la jag märke till att det var rätt lite fett. Själv fuskar jag också en dag i veckan men det är i lugnare stil, jag äter lunch på en lite av "greasy spoon" restaurang, en rätt med potatis och jag lämnar en hel del av potatisen på tallriken (det är ju köttet som är gott, och bearnesåsen är ju inte dum den heller)
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Som de flesta andra så riktigt påpekat.. ät MAT.. inte helfabrikat på burk.. läs innehålssförteckningen på soppan o fiskbullarna så förstår du!
Du behöver antagligen lite matinspiration;
Sen det där med att unna sig något extra på helgen.. det måste nödvändigtvis inte vara billig skräpmat.. tänk istället.. ett glas vitt med räkor, en god ost typ gorgonsola med lite proscutio, ägghalvor med rom, laxskiva med räksallad.. osv, osv!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Undrar vad du menar när du säger att du inte ätit kolhydrater alls på en månad? Vad innebär det för dig?
Som andra redan påpekat är det både en del kolhydrater även på en vanlig dag och antagligen för lite fett i din mat. Det kan vara bra för dig själv att reda ut vad begreppen innebär för dig så att vi pratar ungefär samma språk.
Jag inser att jag skött LCHF-dieten dåligt.. för mycket fusk, burkmat och för lite fett. Har lite "fett-fobi" och det känns jobbigt att använda typ ett halvt smörpaket i matlagningen.. Men det är bara att bita ihop!
Igår stekte jag bacontärningar och hällde på mellangrädde så det blev en härlig baconsås. Till det åt jag sallad. Nu till lunch åt jag precis en omelett med bacon, svamp och en skvätt grädde.
Hoppas jag är på rätt spår nu!
Du behöver inte ha ett halvt smörpaket i maten, se bara till att välja fullfet mat från början.

Man kan beskriva en vanlig LCHFmåltid som så.. ta en köttbit med med lagom mycket fett.. stek den i en normal mängd smör.. ta upp köttbiten då den är klar.. slå i en slatt grädde och sjud det till en sås.. slå såsen på köttbiten.. ät med valfria grönsaker!
Det har en tendens att bli en bra fördelning på en sådan måltid utan något som helst krångel!
Äter man kött som är ganska fettsnålt så gör man bara mer sås.. kanske bearnessås eller liknande!
Alternativt slår man en slatt god olivolja på grönsakerna!
Sen kan jag avslöja att för mig tog det iallfall tre månader innan jag fattat och verkligen åt LCHF.. det tar lite tid innan man lärt sig vad ens vanlig mat innehåller och vad man skall ersätta detta med.. fördelen var nog att jag alldrig upplevde några omställnsbesvär!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.