Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6264 ggr
pinglan35
0

Att ha julskinka på

Jag tänkte börja med LCHF nu såhär i juletid. Kanske inte så lätt. Jag som älskar sötsaker. Iallafall så brukar jag köpa mängder av tunnbröd till jul att ha julskinka på. Men vad kan man ha istället för tunnbröd som är godkänt inom LCHF? Kan man baka nåt liknande? Men det ska vara tunnbrödkonsistens, inte mjukt bröd. Bäst såklart att äta skinkan som den är men jag vill ju ha skinkmackor!

magma
0

Välkommen hit!

Tyvärr- antingen så äter du lchf och skippar brödet under skinkan- eller också väljer du ett icke lchf-alternativ. Du kan ju prova att söka på lchf-bröd eller leta i gruppen till vänster som heter "Recept på bröd och brödbaserade rätter" om du kan hitta ett , men för mig personligen så skulle inte något av de alternativen kunna fungera som ersättning för just julskinkemackan.

Om du inte känner dig så motiverad just nu att du klarar att hoppa över brödet under jul, så är mitt förslag att du väntar till julen är över och satsar helhjärtat efteråt istället.

Jag tror att om man startar redan i inledningsfasen med att leta ersättningar, och känner att man inte kan klara sig utan det ena eller det andra- då har man mindre chans att lyckas med sina målsättningar. Man behöver komma in i "tänket" och komma igenom omställningen, eventuella abstinensproblem och omställningssymtom innan man börjar leta ersättningar och diverse kompromisser- eftersom man i början innan hjärnan är helt avvand från det gamla sättet att se på mat, löper störst risk att falla för det mentala suget.

Lycka till, hur du än gör!

Malenka
0

Håller med magma. Programmera bort ersättningstänkandet och njut av skinkan precis som den är! Lägg på en klutt av något fettigt kanske!

Lycka till!

Zepp
0

Julskinka har man inte på bröd.. den skär man i en centimetertjock skiva som man smetar full med osötad senap och äter med surkål!

Julmat handlar om att frossa i fett fläsk.. inte i sötsaker det är knappast någon tradionell julmat.. med tanke på att socker är en rätt modern företelse!!

Ta du en skiva vörtbröd för att det är jul.. jamenar.. hur många gånger är det jul per år??

Men då skulle jag hellre ta ordentligt med smör och fet julost på den mackan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaKa
0

Om din favorit är skinka på bröd… och OM du inte är sockerberoende så tycker jag att du ska njuta av det du tycker om på julaftonen. 

Även om jag är diabetiker så är jag inte beroende av kolhydrater. Jag vet att mitt blodsocker och insulinbehov kan bli lite svårare att balansera på julafton… men det tar jag… en dag. Men frossa i sötsaker kommer jag inte att göra.

Beroende på varför du valt att äta lchf så måste ditt val utgå från det.

Lycka till och en riktigt God Jul

/Lena Glad

Cowboy
0

Ta brödet till skinkan om det smakar bra. Om du vet vad som är bra så kan du ta lite brod och mycket fet skinka på brödbiten.

Vet man vad som är det nyttiga är det lätt att få rätt proporttioner på skinkmackan. Vi är uppfostrade till att man inte får äta bara sovel och det gäller att komma bort från det.

Krahso
0

Det finns en del knäckebrödsorter som håller sig på 5 g kolhydrater per skiva. FinnCrisp har några runda knäckebröd. Kolla noga på förpackningarna. Det är bara en av dem som ligger lågt i kolisar. Det finns också ytterligare ett som är tunnbrödslikt (om du inte menar det mjuka brödet). Nu kommer jag inte ihåg vad det heter med det är runda kakor som "står" i en brun pappförpackning med genomskinlig plastpåse. Undrar om det är Fazer som gör dem? De se exakt likadana ut som ytterligare en annan sort - men den senare har för mycket kolisar per skiva.

SandraB
0

Prova detta

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=153

Den är inte tunnbröd men knaprigt och gott.

Mojjan73
0

Jag äter skinka ihop med flatbröd. Som knäckebröd jue men lite kollisar per skiva. =)

mazen
0
e1in
0

jag resornerar så att inte bara äta som en smal person utan även tänka som en.. alltså att man tänker bort allt man inte kan äta istället för att försöka komma på altenativ till det. Speciellt över julen är det ju jobbigt, men man dör ju inte utan pepparkakor o annat resten av året så då kan man lika gärna skippa de nu! :) Annars kanske du kan slänga ihop nått med mandelmjöl? typ som lchf pannkakor som man kör in i ugnen efter? har inte testat men de kanske funkar..

Cowboy
0

Tallrik är en praktisk uppfinning som gör att man inte behöver äta bröd.

pinglan35
0

Tack för alla tips. Nu har jag bestämt mig för att jag på julafton tänker äta en riktig tunnbrödsmörgås med mycket smör och skinka på + osötad senap. Jag står hellre över sådant jag inte saknar som gröt och potatis. Julgodis tycker jag om men jag ska försöka låta bli det också, liksom lussekatterna och pepparkakor. Jag kör igång mer strikt efter jul.

Vill börja med  LCHF främst för att gå ner i vikt - har minst 20 kg övervikt - och för att min oroliga mage kanske kan bli bättre