Julmat á la LCHF?
Har just börjat med LCHF och nu vankas det ju julgodis och en massa mat så jag ångrar mig nästan att jag inte väntade tills efter jul… Men har tagit mig själv i örat gett mig attan på att det ska gå. Har ni tips på god a LCHF-varianter på julbordsklassiker eller nya uppfinningar?
Tack på förhand! KRAM
Det mesta av julmaten är ju mer eller mindre lchf som tur e.. förutom jansson då.. 
Lussekatter har jag ett recept på i en nyskapad tråd av mig "Lyckade Lussekatter".
Glögg gjord på vin där alkoholen kokas bort, light saft, vatten och glöggkryddor.
Ischoklad gjord på en bra choklad och kokosfett. Går att smaksätta med t ex mint eller apelsin.
Risgrynsgröt gjord på vispad grädde och avsköljd keso
Angående den maten så passar det mesta, tex julskinka.
Och är man inte jätte känslig så kan man unna sig lite mer kolhydrater än man brukar på julafton. Det är ju bara julafton 1 gång om året.
"Det kommer fler jular" tänker jag, så en eller två strikta jular gör inget. Nästa jul så har nog nått mitt viktmål och då kommer jag vara lite liberalare.
Jag ska äta sill utan spad, kålrabbijansson, revbensspjäll, prinskorv, julskinka, ägg & omelett. Till detta julmust light och till efterrätt en pannacotta i lager av chokladpannacotta/hallon/vaniljpannacotta med grädde. :) Kommer att vara sååå nöjdå så. Och detta trots att jag har min drömvikt. Jag mår helt enkelt uselt dagen efter om jag äter vanlig jansson, köttbullar med ströbröd i osv. Inte värt det för mig.

Jag ser julen som ett bra tillfälle att inleda strikt LCHF-kost. Allt vi behöver finns ju på plats.
Julen är också ett bra tillfälle att starta en redig fettresa (uppåt). Allt finns på plats för det också. Godis, frukt, ris a la malta, dopp i grytan, bullar och pepparkakor. Och så julmust, mumma och öl.
Det är bara att välja vilken resa man ska göra.
/SSS

Fantastiska tips, tack så mycket! Ni har nog rätt, man behöver inte plågas så mycket, det allra mesta kan man ju äta och bli mätt och nöjd - resten kan familjen få! :-) Pannacottadessert ska jag ge mig på! Super! /Kram
Ägghalvor med kaviargrädde (pepparrotsgrädde)
Skinka
Syltor (min mammas hemkokta kalvsylta.. suck
)
Köttbullar (jag tar i lite pofiber istället för ströbröd)
Lax (gravad/rökt) som den är eller i..
"Röror" på lax eller avrunnen sill, med creme fraish, majonnäs, hackad röd lök, hackade kokta ägg, dill, kaviar, peppar, salt..e t c..
Margaretas kycklinglevermousse
Champinjonomelett (strö ev lagrad riven ost över)
Kesoostkaka med hallon och grädde
Ischoklad
Nötter
Ost
Muffins enligt recept på denna sajt - krydda t ex med pepparkakskrydda
Med mera.. Ujuj, så hungrig jag blir..