OT - Hund som rullat sig i olja
I dag så hade jag en vän som gick ut med min hund, när han kom hem så såg jag att hunden hade en svart oljefläck mitt på ryggen.
Skit, tänkte jag, hur ska jag få bort detta. Jag försökte med vatten, lite diskmedel och papper/handduk, men nästan inget går bort.
Finns det någon här som sitter inne på något tips för hur man får bort olja från en hunds päls (eller annat djur)?
Har redan fått svar på ett hundforum…
Man måste nog ta till starkare saker för att få bort olja ur pälsen. Tri eller rengöringsbensin. Det stackars djuret får stå ut med lukten. Man kan ju vädra under tiden. Sedan kan man schamponera med något som hund och människa står ut med.
Har varit med om detta en gång på en strand i Danmark. Vår gula labbe blev en Dalmatiner efter att ha badat och rullat sig i sanden. Då gick det bara med något starkt från bensimacken som hade hyllvis med medel för detta ändamål.
Vad sa dom på hundforumet, Smör
???
Som före detta amatör-bilmek är jag van att rulla mig i motorolja
Fett löser fett bra, typ smör eller matolja, först gnugga in området med matfettet sedan champo i det infettade, rikligt tills det löddrar därefter dusch. Upprepa vid behov.
Detta fungerar även på lin-alkyd-oljiga målarpenslar, då diskmedel i stället för champo.
Penslar rengöres även med fördel av använd fritösolja och diskmedel, i den ordningen som ovan.
Ganska miljövänligt

Matolja, smör eller YES diskmedel? Snagga hunden? Vad brukar de använda när de tvättar oljeskadade fåglar som drabbats av oljeutsläpp och fått fjäderdräkten förstörd.
Det är skillnad på olja och olja, oljeutsläpp från sjöfarten är liktydigt med tjockolja eller oraffinerad olja, något helt annat än den tunnflytande raffinerad motoroljan, om än så skitig som hunden kladdat på pälsen.
(Ex Tjära och kåda löses bra i matfett)
Oljeindränkta fåglar är betyligt känsligare än motoroljebefläckad hund som tål tuffare tag.
Kanske var det en fågelhund 
Hade det varit MIN hund hade jag använt galltvål. Finns inget som tar bort motorolja på min motorarbetande sambo så bra som det! Både från kläder och kropp.
Jag tog lite olika tips, de rekommenderades framför allt olja, smör, margarin och YES diskmedel. Jag följde tipset att göra med olja först (oliv) och sedan fukta upp lite och sist tvätta rent med YES. Blev förvånad, för allt gick verkligen bort. Alltså så var tipset i princip det samma som PerH skrev. Och nej det är ingen fågelhund, men som valp så fick han tag på en sa död fågel (svart och kanske 25 cm lång, har tappat bort de få fågelnamn jag brukar kunna).
Som tur och väl var så är hunden kortklippt (4cm) till skillnad från runt 15-20 cm.
Jag får ofta tvätta bort olja och framför allt smörjfett från hundens tassar, allra lättast är det att ha outspätt hundschampo direkt på det feta. Då är det bara att gnugga lite och kanske ta lite mer schampo efterhand tills allt fett är borta och skölja rent med vatten.
Provade en gång med diskmedel som var grönt vilket resulterade i grön päls, inte så snyggt med gröna tassar på en vit hund.
Nizhoni: Jag tror inte att det hade räckt med schampo, fast jag testade ju inte bara med det heller. Det var så smidigt att först ta olja och sen diskmedel (efter det fick hunden en dusch med både schampo och balsam över hela kroppen.
Diskmedlet jag använde var grönt, YES, men han blev vit som nysnö efter duschen (ja alltså inte där pälsen är svart utan där den är vit), som tur var.
Men det är kanske olika på olika diskmedel och olika sorters hundpäls.
Nizhoni: Jag tror inte att det hade räckt med schampo, fast jag testade ju inte bara med det heller. Det var så smidigt att först ta olja och sen diskmedel (efter det fick hunden en dusch med både schampo och balsam över hela kroppen.
Diskmedlet jag använde var grönt, YES, men han blev vit som nysnö efter duschen (ja alltså inte där pälsen är svart utan där den är vit), som tur var.
Men det är kanske olika på olika diskmedel och olika sorters hundpäls.
Jag hade också en grön yes, men om det var original eller äpple minns jag inte, och pälsen blev grön. Det var första gången jag behövde tvätta bort fett eller olja, efter det har jag bara använt oustpätt schampo direkt på det feta utan att blöta med vatten.
Men det varierar kanske med vilket schampo man har och hurdan päls hunden har, jag har sett att oljan/fettet sitter bättre i ullen än i de sträva täckhåren.
Huvudsaken är ändå att man blir av med det feta!