Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3878 ggr
Catarina75
0

har hamnat snett!

Hej!

Jag gick med här nyligen men sedan kom det av sig - jag halkade av banan och hamnade i en ond spiral som jag nu måste ta mig ur SNART. Förra året vid den här tiden när jag gjorde en hälsokoll hos läkaren var mitt midjemått 102 cm, och jag fick veta att det helst inte skall vara mer än 80 cm för kvinnor. Förra veckan gjorde jag en ny hälsokoll, och mitt midjemått var nu 114 cm! Midjemåttet har m a o ökat med mer än en decimeter på ett år. Jag äter Levaxin sedan 10 år men mina värden är jättebra och det finns därför ingen anledning att höja dosen (175 mkr/dag) ytterligare. Till skillnad från många andra som äter Levaxin mår jag bra och har inga hyposymptom kvar. Enligt läkaren kan sköldkörteln inte ligga bakom mina viktproblem eftersom värdena är bra, inklusive fritt T3.

Jag har tappat kontrollen över mitt ätande. Det började när jag var på tjänsteresa nyligen och trillade dit på hotellets frukostbuffé - crossainter, Nutella, marmelad, sådant som jag aldrig äter annars…när jag kom hem var det kört. Det var som om kroppen KRÄVDE mer onyttigheter. Läkaren verkade skeptisk när jag sa att suget är starkare än viljan och karaktären, och verkade tro att det handlar om just dålig karaktär, men jag lutar mer och mer åt att det faktiskt handlar om ett veritabelt missbruk.

Igår bestämde jag mig för att nu får det vara nog. Jag slängde ut alla onyttigheter, åkte och handlade och fyllde kyl och frys med nyttigheter. Nu har det gått fyra timmar sedan jag åt en rejäl omelett, och jag är inte ens sugen. Normalt sett har jag redan hunnit med kaffe och en bulle vid den här tiden på dagen…

Nog tyder detta på att jag är på rätt väg, och att det är kolhydraterna som är problemet och inte fettet eller kalorierna? Läkaren jag var hos sa att jag måste dra ned på båda, dvs fett och kalorier, och rådde mig att gå med i Viktväktarna eller Viktklubb. Jag gjorde ett försök med VV i höstas, men stod bara ut i två dagar. Jag var hungrig hela tiden och blev besatt av mat på bara två dygn. För 6 år sedan var jag med i VV och den gången gick jag ned jättemycket och hade inga problem att följa programmet. Nu går det plötsligt inte längre. Jag blir inte mätt på VV:s mat, trots att de i sin reklam säger att tanken är att man skall äta sig mätt och aldrig behöva känna sig hungrig. Förra gången jag var med i VV åt jag mycket frukt och tyckte det mättade bra. Nu blir jag vrålhungrig av ett äpple.

Jag har förstått att det finns många här som har lång erfarenhet av lågkolhydratkost och kolhydraternas betydelse för viktnedgång, och vore tacksam för alla råd och tips. Är det någon här som känner igen sig i min historia, dvs VV och liknande metoder funkar inte längre och alla kolhydrater ger ökad aptit? Jag har även prövat GI, men blir hungrig även av kikärter, linser och annan mat med mycket långsamma kolhydrater.

lizaohman
0

Hej du :)

Jag skulle tro att 99% av Kif-arna känner igen sig i din historia om VV och viktuppgång, sötsug osv.

Känns bra att du är på banan igen, och vi ska nog se till att du stannar där ;)

Kikärter, linser, bönor innehåller både kolhydrater och en del gifter för människan, så det är klokt att vara restriktiv med dem. Kan alltså trigga sug!

Vi bryr oss inte om långsamma, resp snabba kolhydrater här. Vår basfilosofi är att det är hormonerna som styr kroppen och de reagerar olika på olika livsmedel. SAMT, förstås, att ett överintag av kolhydrater leder till olika slags sjukdomar.

Mitt allra bästa råd just nu till dig är att läsa Mikaels vanliga frågor och svar, så får du en klar bild av hur kroppen fungerar - även om jag förstår att du vet en del redan.

Lycka till - och berätta hur det går!

Maia
0

Det verkar som du har hamnat på rätt ställe till sist. LCHF är helt klart maten för dig. Jag förstår precis hur du känner dig, men din läkare, som kanske aldrig upplevt det förstår inte. Vi har ibland besök av folk här på sajten som glatt skriver att det bara är att "äta mindre och röra på sig" så går man ner. De har aldrig upplevt det där suget.

En av de viktigaste sakerna är att tänka på såhär i början är att tillåta kroppen att ställa om sig. Ät tills du blir mätt och vänta sedan tills du blir hungrig innan du äter igen.

Du kommer säkert att få massor av bra råd, men ett av de bästa är att läsa igenom artiklar och trådar här på sajten.

Lycka till!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

vinteralvan
0

Visst känner vi igen oss. Va bra att du har hittat hit. Lycka till.

MimLan
0

För mig har det varit självklart att man blir hungrig av att äta äpplen. (Tillhör den kategorin som aldrig förstod poängen med fruktkorgen på jobbet..) Att du, som jag tolkar det, upplever det som något nytt, tyder på att du har blivit känslig med åldern/tiden/belastningen på kroppen.

Du kan hälsa din läkare att det inte handlar om karaktär, det vet vi alla som har upplevt samma mättnad och brist på sug så fort vi äter vettigt.

Maja2
0

Det är tragiskt att läkare pratar om brist på karaktär..  Läs här på sidan, fråga, prata, berätta. Ta hjälp här, finns många som besitter massor med kunskap, vi andra kan peppa och stötta ;)

Lycka till :)