Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4939 ggr
pumpa
0

Avsteg med Jansson?

Jag har funderat på om jag ska äta jansson på julafton??Obestämd Har  varit Lchf trogen i sex månader utan några som helst problem att följa kosten. Inte en potatisbit,ris, pasta,bröd eller sötsak av förbjuden art har jag haft innanför läpparna. Jag har njutit vareviga dag av god och mättsam mat,men jag älskar janssons frestelse. Guld i munDet som jag är rädd för ska hända är att jag får gallsten eftersom jag varit besvärsfri sedan jag började med kosten. Jag vet att jag har massor av stenar i gallblåsan gjorde ultraljud helt nyligen. Vad tror ni?

MimLan
0

De där gallstenarna har du jobbat upp under lång tid innan LCHF. Ett enda avsteg gör knappst någon skillnad. Janssons är inte fettsnålt, heller.

Mojjan73
0

Annars gör du jansson på kålrabbi som innehåller lite kolhydrater och som jag tycker funkar perfekt som ersättning för potatis i t ex "potatisgratäng, jansson" osv. Kålrabbin ser ut som en rotsak men växer ovanjord. Mkt mumsig.

Dunet
0

Eller kanske Rättika som innehåller ännu mindre mänd kollisar

pumpa
0

#2 Gjorde faktiskt en gratäng på kålrabbi för ett tag sedan,helt okey tycker jag. Men tvekar på om man kan ersätta den i janssonObestämd

#3 När det gäller rättika kan jag inte uttala mig för det har jag aldrig provat. Gör man gratäng på den också?

Jag förkokade inte min kålrabbi , bör man göra det?

cegs
0

Det går inte att ersätta potatisen i en jansson, för då är det ingen jansson längre. Det blir en himmelsvis skillnad, tro mig, jag har försökt med det mesta ersättningarna. För min egen del kommer vi att göra en jansson på potatis, för det händer ju bara en gång om året och det är på Julafton. Jag tror själv rent personligen att ingen blir dålig av dessa potatisbitar som man får i sig denna gången utan jag tror att ni lugnt kan äta och nuta av denna jansson till Jul. Skrattande

JAUS
0

Blomkålsjansson är godare än den med potatis.

mikaelj
0

Alla älskar Jansson…

Förra året gjorde jag blomkålsjansson (den med bilder som finns här på KiF). Den var mer omtyckt än den vanliga Jansson. Troligtvis för att jag hade mer grädde i.

pumpa
0

#5Jag har nog svårt att tänka mig också annat än potatis.Obestämd

Men för att bli övertygad #6#7 Ska jag nog ta och testa en blomkålsjansson till helgen. Jag g hoppas  sedan att jag kan instämma  med vad ni skriver.Glad

Wtn3
0

Ingen jansson-variant kan enligt mig ersätta originalet, den med potatis. Med blomkål eller rättika sitter jag bara och är småsur eller besviken över att den inte kan mäta sig med den riktiga, så personligen skippar jag både den riktiga och imitationerna. Men jag skulle hellre göra ett avsteg och äta den riktiga än att äta en LCHF-godkänd imitation igen.

alicia80
0

blomkålsjansson är JÄTTEGOTT!! Ta i lite broccoli med, gjorde jag sist Flört

[akaron]
0

Något recept på blomkålsjansson eller bara en vanlig blomkålsgratäng? Funderar just vad jag ska bjuda på till övriga julmaten.

Magica1970
0

Den som påstår att blomkålsjansson inte fungerar, är kanske inte så bra på att göra jansson överhuvudtaget. Jag är något petig med hur en jansson ska smaka och den vi gjorde förra julen var bland de godaste jag har ätit. Någonsin. :D

Wtn3
0

Jag vet att jag älskar vanlig jansson, såsom farmor (och jag, efter att ha fått recept av henne) gör den, och jag vet att det inte blir lika gott om man ersätter potatisen med blomkål, någon annan kanske skulle kunna svänga ihop en blomkålsjansson som jag skulle gilla, vad vet jag, men att säga att de som tycker att jansson på blomkål blir sämre inte är bra på att göra jansson är rätt så arrogant sagt. Vi har alla våra preferenser på hur något "ska" smaka, och det har att göra med vad man är van vid, inte hur nära något slags objektivt originalrecept den ligger…

Magica1970
0

#39 "Ingen jansson-variant kan enligt mig ersätta originalet, den med potatis. Med blomkål eller rättika sitter jag bara och är småsur eller besviken över att den inte kan mäta sig med den riktiga"

Du sa din åsikt och jag sa min ;)

Wtn3
0

Nu trodde jag i min enfald att det var självskrivet att jag med originalet syftade på såsom man själv är van vid den, inte såsom den objektivt är tänkt att vara, för det är omöjligt att veta det, hur en maträtt ska vara är ingen fråga med ett självklart svar till skillnad från t ex "vad är 1+1"… Hur något ska smaka har alla enskilda uppfattningar om och det bygger på egna preferenser, inte på objektiva sanningar.

Lava
0

Jag kan också varmt rekommendera blomkålsjanssons. :-)

Magica1970
0

#15 Du har helt rätt. Och potatis är den smakgivande ingrediensen i Jansson ;)

dufva
0

Hej pumpa!

Fantastiskt duktigt med inga avsteg på 6 mån.Glad

Ett självvalt avsteg med Jansson lär inte trigga gallstenarna för du äter ju normalfett för övrigt.

Då har du tillräckligt flöde på gallan för att det inte ska bli stockning.

Det är förstås upp till oss själva hur och när vi väljer våra avsteg.

Du är nog redan bevisat bland de striktare av oss då du lyckats klara alla frestelser i hela 6 månader. Flört

pumpa
0

#18 Tack för fin uppmuntran!

Kan bara säga att varken jag eller någon annan i familjen hade trott att jag skulle vara den här dieten trogen.Förvånad

Varit VV-medlem ett otal gånger och bara gått som en hungrig tidsinställd bomb. Bara väntat på att få explodera i matorgier. Idag är jag drygt 20 kg lättare och mättare än vad jag någonsin varit. Tänker fortsätta så här och tappa 20 kg till.Inte en dag har jag lidit.(kanske lite omställningsproblem i börjanTungan ute

Inte min familj heller. Det är de tacksamma för säger dom. Glad