Matbröd LCHF receptsamling
Matbröd-recept-trådarna här börjar bli väldigt långa - som t ex "Lembas", "Bröd med brödsmak" (= Pones), m fl.
Därför lägger jag upp denna tråd och hoppas att det ska bli en bra samling av recept på LCHF-anpassade matbröd i den.
Enbart recept på LCHF-MATBRÖD - som skulle kunna ges ut i en matbröds-bak-bok, m a o inte några tester, provbakningar.
och inte heller några kommentarer, synpunkter - frågor.
Hoppas många delar med sig av sina LCHF-bröd-recept här.
Något som säkert uppskattas är uppgifter på kolhydratinnehåll, etc - per portion. Tyvärr har jag inte några på de recept jag har - delar ändå med mig av mina två favorit-recept på matbröd.
"Limpa med Fibrex" Saftigt, lite grövre matbröd - utan riven ost, nötter/frön. Grundrecept Missaz "Pones" (Tråd; Bröd med brödsmak).
Ingredienser till 1 limpa;
75 g smör (= 3/4 dl smält), 1 dl Fibrex, 1 dl vatten, 4 stora ägg, 4 msk laktosfri 34 % CF, 1 1/2 dl Pofiber, 1 1/2 tsk bakpulver.
Avlång sockerkaksform klädd med bakpapper.
Gör så här:
Smält smöret.
Blötlägg i en skål; Fibrex-flingorna i vattnet, låt stå och dra till sig vätskan (= mjukna).
Vispa i en bunke ihop ägg och CF, bara så att det blandas (behöver inte vispas kraftigt)
Häll det smälta smöret över de blötlagda, mjuka Fibrex-flingorna och blanda ihop.
Blanda i en skål; Pofiber med bakpulver, rör sen försiktigt ner i äggsmeten så att Pofibern blandas in väl. Rör i Fibrex/smör-blandningen och blanda om.
Häll smeten i formen. Låt stå och svälla en stund.
Grädda i 200 grader varm ugn tills limpan är gyllenbrun - känn efter med provsticka att den är genomgräddad.
Lyft ur limpan med hjälp av bakpapperet, lägg den på galler och låt svalna under bakduk i rumstemperatur - gärna över natten. Linda in limpan i bakpapperet (inte i plastpåse). Förvara i kylskåp
Kolhydratinnehåll Lågt tack vare att det inte ingår några nötter/frön, ost. Fibrex; 5,5 per 100 g. 1 dl ca 40 gram. Pofiber 12 per 100 g. 1 dl ca 17 gram.
"LEMBAS - a lá Sias" ca 25 bitar
Grundrecept "frukaos" Lembasbröd (Tråd; Lembasbröd)
Ingredienser
4 stora ägg, 2 dl laktosfri Keso - finfördelad/mixad, 3 dl egenriven ost, 3 msk majonnäs, 2 dl mandelmjöl*), 2 dl mjöl av pumpakärnor, lite solroskärnor och lite krossat linfrö, 2 tsk bakpulver, ev brödkryddor.
Gör så här
Rör ihop ihop ägg, keso, ost och majonnäs till en smet - gärna i matberedare.
Blanda i en skål de torra ingredienserna - "mjöl" av mandel & frön, bakpulver, och ev brödkryddor. Rör ner i äggsmeten.
Klä en bakplåt - ca 30x30 cm - med bakpapper, häll ut smeten på plåten, bred ut så det blir en jämntjock kaka.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader, ca 30 minuter - eller tills kakan fått gyllenbrun färg och är genomgräddad.
Ta ut brödet och låt det svalna på plåten. Ta bort papperet. Lägg brödet på ett galler - täck med bakduk - låt ligga framme i rumstemperatur ett par timmar eller över natten. Skär i portionsbitar.
Förvara i kyl - i burk, utan tätslutande lock. Eller inlindat i bakpapperet. Inte i plastpåsar.
Kolhydratinnehåll - från bl a mandel, frön, ost.
*) mandelmjöl och mjöl av nötter, solsos- pumpakärnor, krossat linfrö Mixa eller kör med kniv i matberedare till "mjöl". Mandelmjöl kan finnas färdigt att köpa hos Lidl.