Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 8300 ggr
KatNyb
0

Har ni provat pasta?

God LC-pasta kan man beställa från LowCarbShop.se  

Tungan ute Dyr så klart, men bra att kunna ta ibland. Det finns Penne, spagetti, Angel Hair (tunnare spagetti) och lasagne.

magma
0

Har ätit lowcarb-pasta ett par gånger, om jag minns rätt beställde jag från mindresocker.se (eller .com??) Blev inte så förtjust, kändes ungefär som att tugga på träspån, så vilken annan pasta som helst måste vara bättre… Tungan ute

Mojjan73
0

Har inte provat.. Tänkte göra det ett tag men insåg att efter att inte ha ätit pasta, bröd lr potatis på över 7 månader och inte saknat det så varför ska jag äta det nu? Tungan ute

raphanus
0

Undrar om man kan göra egen pasta, och då ersätta mjölet med finmalda svålar…?

Krahso
0

Jag beställde den pastan du pratar om. Mina ungar (som inte följer LCHF) älskar pasta - och hävdar att denna var mycket godare än den vanliga. Jag åt lite jag också och jag måste faktiskt hålla med. Inga träspån alls. Mycket god!

Synd att den är så dyr bara.

Sindri
0

Jag gjorde egen pasta förut på aägg och durumvete. Saknar den faktikst ibland, speciellt en rätt jag brukade göra. Tänker lite då och då på vad man skulle kunna ersätta åtminstonde en del av mjölet med. All äggen måste ju dra ner kolhydraterna.

KatNyb
0

Jag tycker inte pastan smakar träspån. Den är faktiskt god. Jag är särskilt förtjust i den tunna, Angel hair.

Sumptroll
0

Vad är den gjord på?

magma
0

#6: Nej, det var inte den pastan jag menade utan en annan lovcarb-variant från en annan firma.

KatNyb
0

Pastan är av märket Dreamfields, Healthy Carb Living. En portion innehåller 5 g kolhydrater. Är gjordpå durumvete och semolina. Man kan läsa mer om Dreamfield-pasta på www.DreamfieldsFoods.com

Sindri
0

Men hur kan det innehålla så lite? Durumvete innehåller ju 73 g - och semolina är samma sak.

Hur har de blivit av med kolhydraterna? Kan man verlkligen lita på det där med 5 g?

JAUS
0

Här är en tråd om pastan. Kokotiden är extra viktig att följa med denna pasta, annars omvandlas den resistenta stärkelsen till vanlig stärkelse. Pastan smakar väldigt likt vanlig pasta med andra ord utmärkt. Ett ännu bättre alternativ ur näringssynpunkt är shiratakinudlar som man kan äta även under fakir.

Sindri
0

Men - tänk att kunna göra lasagne och delizie!!! Åh, vad jag längtar. Men jag tror jag kommer att göra egen pastadeg igen snart.

Det är bara ägg och durum i den jag gör. Om jag blandar i lite mandelmjöl och lite fiberhusk så kan jag få ner kolisarna ytterligare. Och med tanke på blandningar med köttfärs, skinka, såser, ost så blir det kanske inte så farligt till slut.

Jag tvivlar i alla fall på det där med 5 g kolhydrater. Och färsk pasat kokar man bara någon minut dessutom så där finns ingen risk för överkokning.

JAUS
0

Det är resistent stärkelse som inte bryts ner.

lizaohman
0

Men det är ju inte bara kolhydrater man ska passa sig för, de styggisarna, utan även undvika frön och spannmål, så det är väl enklast att bara vänja sig av med själva företeelsen att man ska ha nåt till köttet, fisken, fågeln. Men den där idéen med svinsvålsmjöl kan väl vara bra att följa upp, för lasagne utan plattor är ju inte lasagne förstås. Men vitsåsen kryllar ju av mjöl, gör den inte? Alltså behövs även där någon variant. Äsch, den dag jag blir sugen på lasagne så tar jag mig en smakbit bara :D

Sindri
0

#14 Grädde är vit!Glad

ullisbullis
0

Håller på och testar att göra egen pasta. Provar lite olika proportioner och innehåll. Har lyckats halvbra men jag är inte helt nöjd. Ingredienser som jag laborerar med är: ägg, fiberhusk, glucomannan(som shitratakinudlar görs av)havrefiber, vegefuel(sojaproteinpulver) och gluten. Alla dessa har 0 kolhydrater så det vore ju bra om jag fick till något bra.

Alla färdiga Lowcarb-pasta verkar ju innehålla en del mjöl så det kanske är så att det är nödvändigt?

Testar vidare……vore ju trevligt att kunna variera måltiderna lite mer.

lizaohman
0

ullisbullis, är havrefiber spannmål (alltså, innehåller det samma giftiga ämnen) och soja ska ju inte heller vara bra. Jag försöker tänka hälsosamt här. Vad säger du om det som någon föreslog här tidiagare - malda svålar? Fast smaken ska ju vara någorlunda också. Men just till lasagne så dränks ju egentligen smaken av pastan rätt rejält, så där är det väl konsistensen som är allra viktigast inbillar jag mig. Men i vilket fall som helst, ullisbullis, fortsätt det goda arbetet :) Tänk om du hittar något hälsosamt som en fullgod ersättning - jag tror du kan bli rik på det!! Lycka till, vi följer dig med spänning ;)

ullisbullis
0

#17 Ha,ha rik på det blir jag nog inte. Det finns olika åsikter kring spannmål, soja, sötningsmedel osv. Var och en gör sina egna val så klart.  Det vi alla har gemensamt är ju att minimera kolhydraterna.

Jag jämför mina nya vanor med mitt tidigare liv med socker o mjöl.

Till frågan havrefiber är spannmål så antar jag att det kommer från havre vilket ju är spannmål, men det innehåller 0 kolisar så jag tycker det är förnämligt att använda i bak o matlagning då det liknar vetemjöl. Sojaproteinet är just bra proteinet som jag använder, inte sojamjöl. Gluten kommer ju från vete(veteprotein) ja, jag har visst en hel del "synder" i bagaget…skratt. Skrattande

Jag har just börjat med svålar och funderar lite på vad man skulle kunna skoja till dem med..ex doppa dem i parmesan eller nåt annat gott. Har ej funderat på att ha dem i pastan men man vet aldrig.

Förresten….kommer fläsksvålarna från glada grisar?Foten i munnen

Krahso
0

Jag mal fläsksvålar och panerar fläskkotletterna med… GÖRGÖTT!!

raphanus
0

#19 - Jodå, jag med, funkar jättebra, men frågan är fortfarande om svålarna kan användas till att göra pasta med.