Någon som testat lågkolhydratpastan?
http://www.lowcarbshop.se/dreamfields-lowcarb-spagetti-p-99.html
Jag snubblade över detta när jag surfade runt. Eftersom jag försöker locka med mig barnen och de saknar sin spagetti etc. så kändes detta som ett möjligt alternativ. Jag avstår - men barnen…
Har du testat dem? Kan kräsna barn byta ut den ordinarie pastan, tror du?

Är de inte så gamla så finns det ingen anledning att neka dem pasta om de tycker om det, finns knappast någon anledning för ett växande barn att vara strikt, men kan du få dem att tycka att pasta med 10% kolhydrater är lika god som den vanliga med över 50% är det säkert ett bra alternativ.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Smakmässigt så smakar det utmärkt, nästan bättre än vanlig pasta. Om kolhydratinnehållet däremot stämmer är mer tveksamt.

Barn skall äta köttfärssås med pasta.. inte pasta med köttfärssås!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jo Zepp. det där har jag försökt styra om det till under en period. Nu letar jag kolhydratfällor i stort. Jag har en 13 åring som varit överviktig större delen av sitt liv. Han har nu skjutit i höjden, men dras med magen. Rör sig ytterst lite då han bor sittandes framför datorn eller liggandes med en bok…
Dottern, 8 år, har också fått mage nu. Hon har alltid varit en pinne, men nu har hon gått och fått en tydlig kula på magen. Hon är jämt i farten och rör sig, studsar, hoppar, leker och far…
Jag har diabetes, vilket är ärftligt. Bukfetman är inte bra… Därför jagar jag nu kolhydrater överallt. Men vill inte göra livet tråkigt för barnen… Mjukismackorna har jag bytt mot flatbröd, finncrisp etc. Chipsen mot nötter… Men pastan, Den vägrar de släppa taget om…*ler*.
När jag nu hittade det här, så vill jag gärna testa. Men smakar det ägg (som allt annat jag försökt med) så kommer de inte att äta det.
Nej, det smakar precis som vanlig pasta de kommer inte märka någon skillnad, det kan jag garantera.

är de gjorda av sojamjöl?

Ingredienser:
Enriched Semolina [Semolina, Iron (Ferrous Sulfate), and B Vitamins (Niacin, Thiamine, Mononitrate, Riboflavin, Folic Acid)], Fiber Blend (Inulin, Xanthan Gum, Pectin), Sorbitol, Wheat Gluten, Potassium Chloride.
Semolina är durum om jag inte missminner mig.

Semolina är fint vitt siktat mjöl om jag inte tar fel.. samma ord som i Semla!!
Antar att det är fibrerna Xantangummit som göret.. iallafall så blir det lågt GI!

Semolina is the purified middlings of durum wheat used in making pasta; also, the coarse middlings are used for breakfast cereals and puddings.
Enligt wikipedia.

Men stämmer inte innehållsförteckningen då?
10 g kolhydrater per 100 g. pasta?
Det kanske är så att inulinet bryts ner till socker vid uppvärmningen?

? Nu förstår jag inte JAUS. Vad menar du? Blir det socker men inte kolhydrater???
Jag är ju själv diabetiker och måste vara superduper detektiv i jakten på socker… Pastan är ju i första hand tänkt åt barnen, men nog hade jag tänkt att kanske kunna käka pasta carbonara någongång…
Jag menar att innehållet stämmer nog så länge den är okokt, men att inulinet, som är fiber, kanske bryts ner till socker av uppvärmningen.
Jag tror att när barn blir överviktiga är det verkligen något som är fel. För egen del misstänker jag att det var brist på mineralen magnesium som gjorde mig överviktig som barn. Pasta och vanligt vetemjölsbröd är bara tomma kolhydrater. Som nyttiga kolhydrater föredrar jag nötter, kakao, bönor (baljväxter), äkta surdegsfullkornbröd, mjölksocker. Köttfärsås med vita bönor istället för pasta då alltså. Vanligt "mörkt" bröd som säljs är till 75% vetemjöl och färgat svart för att luras.
Hm, förutom hatten som fick mig att fnissa, så tror jag undersökande Barbara har kommit en luring på spåret. Det är definitivt inte något för en diabetiker. En annars frisk person måste det ju vara okey för, t ex dina barn. Man kan ju fortfarande minska portionen pasta till förmån för köttfärssås.
Jupp, lågt GI är det säkert men lågkolhydrat trolitvis inte.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det verkar som koktiden är helt avgörande för kolhydratinnehållet för den här pastan. Det är alltså extra viktigt att inte överkoka pastan och att genast skölja pastan med kallt vatten. Detta ger mig hopp om att kunna äta pasta igen.

Det gäller vad jag vet alla pasta.. den skall vara aldente!
Jag har testat den och köpt mig ett anatal paket att ha vid behov. Den smakar utmärkt och barnen kommer inte att känna någon skillnad mot "vanlig" pasta.
PS från mig! Jag har ätit Dreamfields pasta några gånger och en sak som jag märkt är att jag inte alls känt mig så proppmätt som jag brukade göra när jag åt vanlig pasta.
#17 Vilken snubbe i videon.

Ungarna älskar Dreamfields pasta! Jag köpte hem för att testa och även jag gillade den… Men så läste jag en del kommentarer här och har avstått sedan dess. Men som sagt, om någon söker vettiga alternativ till pastaälskande barn då kan jag bara varmt rekommendera den! Mina ungar tyckte till och med att denna var godare än den vanliga… (och de är vansinnigt kräsna barn…)

#21: Jo han var speciell
Var ingen pastaälskare före heller, det är bara någon enstaka gång jag känt att "spagetti med köttfärssås var inte så dumt" fast egentligen var det ju köttfärssåsen som jag gillade så jag kom över det, nu kan jag eventuellt ge efter nån gång, gäller bara att se till det där med kokningen, brorsan som skötte det hela brukade alltid stoppa ner spagettin i kastrullen och sen sätta på plattan
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#21 + 23 Känner ni inte till Jimmy Moore? 
#22 Jag håller faktiskt med, den är godare än vanlig pasta.