Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1853 ggr
Took
0

Istället för glögg -- Hot Buttered Rum

Ja, det är kanske lite fel årstid Skrattande… men jag sprang precis på detta och tänkte att jag nog hinner glömma bort det till nästa jul om jag inte skriver om det nu!

Hot Buttered Rum är alltså en slags toddy. Enklaste sättet att göra den är att lägga smör, en skvätt rom samt malen kardemumma, kanel och kryddnejlika i en mugg, och sedan fylla på med kokhett vatten medan man rör om. Originalreceptet innehåller också lite mörkt socker eller honung, men det kan man ju lika gärna skippa. Eller så tar man stevia istället.

Tror säkert man kan fuska med en skvätt aromatisk tinktur från apoteket istället för att blanda kryddorna själv. Vilka kryddor och hur mycket kan också varieras. Vissa recept anger bara nejlika, andra lägger till muskot osv. Smör tar man såklart tills man blir nöjd. Glad

Givetvis var jag tvungen att prova receptet med en gång, och jag måste säga att om man saknar glöggen de där kalla vinterkvällarna så är detta ett väldigt gott alternativ.

Emmisha
0

åååh va spännande!! Ska definitivt bokmärka detta. Bara att invänta jul nu då ; ) haha… enbart ca 6, 5 månad kvar tills man börjar känna julstämmningen!! :O

ebet
0

bäst att börja träna i tid!

Ska absolut testas, det låter jättegott

Cissit
0

Efter den kylslagna midsommaraftonen är jag fortfarande rätt frusen och tänker att det kanske inte vore helt fel med en mugg sådant där även nu..trots allt :P

Took
0

Efter att nyss ha gjort en provsmakning under rätt årstid gör jag en liten knuff på tråden! :)

Vill också bara påpeka att glögg utan socker smakar blä, medan rom utan socker är mycket behagligare för smaklökarna. Iallafall de smaklökar som sitter i min mun. :)

JAUS
0

Jag dricker inte alkohol så jag kommer göra egen glögg på alkoholfritt vin.

ttss
0

Själv så kokade vi upp en flaska vin med 1/2 dl light saft, lite vatten och glögg kryddor. Det fick koka i cirka en timma så så jätte mycket alkohol kan det inte ha varit kvar.

Medlem
0

#5 Jag dricker inte heller alkohol pga religiösa skäl, även det som kallas alkoholfri innehåller lite alkohol tyvärr annars hade jag gjort glögg med det.

På vintern brukar jag dricka "glögg" gjord av rött te och glöggkryddor. Mycket gott faktiskt.