Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 3764 ggr
Fixaraffe
0

Vad köpa i Thaimatvarubutik ?

Har en Thailändsk matvarubutik i kvarteret hemma som har asiatiska varor - vad kan de ha för oss som är vettigt förutom kokosolja  Obestämd

jasinska
0

kokosgrädde - coconut cream! Glad

jasinska
0

..sen olika kryddblandingar, typ curry paste. Jag brukar köpa grön currypasta - jättegott i thai-grytor och soppor. Finns även röd och gul, kanske någon mer färg, minns inte riktigt.

Strimlade bambuskott brukar jag också köpa och ha i när jag lagar thai-inspirerat.

nr-9
0

Kokosmjölk utan tillsatser!

Rulan
0

kolla om de har frysta limeblad - gott att ha med i grytor. Prova även (om de har) konc. tamarind. Jättegott med lite chili och jordnötssmör eller bara malda jordnötter.  Tyvärr ska man ha i lite socker för att få till en god sataysås med det kan man ju skippa.

Andina
0

Rulan - tror du inte att det fungerar med stevia, eller möjligtvis sukrin också? Å andra sidan, om man inte är så känslig, så kanske man inte behöver så mycket socker till staysåsen? Låter spännande dock…!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Rulan
0

Bra förslag! Jag har aldrig testat med stevia men man kan ju alltid försöka med en liten sats. Stevia har ju ofta en liten smak av lakrits men det kanske funkar, speciellt om man gör såsen lite starkare. Nu blev jag själv intresserad av att testa. En god jordnötssås är ju jättegott till kyckling. Kanske man skulle testa med lite sukrin? men ta inte för mycket tamarind. Jag kommer inte ihåg receptet nu (sitter på jobbet) men jag har för mig att det bara brukar vara två matskedar jag tar men det beror ju på hur stor sats man gör.

monsunrain
0

Oj, Sataysås! Om ni sitter på ett bra sådant recept så får ni gärna lägga ut det på sajten…. dräglar….

kreativika
0

Kimchi! vääldigt bra för magen och matsmältningen :)

Rulan
0

Det här receptet fick jag över disk av china-market-butiksägaren i Sundsvall. Han är väldigt bra att prata med. Du får naturligtvis modifiera det för LCHF.

2msk socker, 4 msk vatten, 3-4 msk tamarindkonc. (efter smak), mortla salta jordnötter + lite färsk chili. Blanda ihop i kastrull, koka upp, låt svalna - Klart

Min egen variant (som jag tyvärr inte äter pga LCHF): (ännu enklare) Ngn matsked sweet&sour chilisauce, 4 msk vatten, 4 msk tamarindkonc. salta jordnötter. Blanda - koka upp - mixa med mixerstav- smaka av. Det går att ha i lite grädde om man vill ha en lenare konsistens.