Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4697 ggr
Ebbas
0

Fattiglapp utav LCHF?

Tänkte höra lite hur det är för er LCHF-are angående eran ekonomi.

Har era matkostnader stigit till skyarna när ni har övergått till LCHF? Eller är det ungefär samma som innan eller lägre?

Roarkish
0

Mina matkostnader har gått upp en hel del. Jag köper mer delikatesser och mer kött.

Anne-
0

Vi äter olika kost i vår familj. Men jag tycker inte det har blivit dyrar, nästan tvärt om. Jag köper inte godis m.m längre. Sen är jag mer observant och letar extrapriser på kött. Det kan ju skilja ganska mycket från affär till affär. Och nu efter ca 6 månader på LCHF äter jag mindre än i början.

Gabriela
0

Jag tycker det jämnar ut sig. Man blir mer mätt på näringsrik mat, vilket leder till att man äter mindre! Vi äter inte ute eftersom maten inte håller måttet (för mig i alla fall), köper så mycket vi kan ekologiskt och rättvisemärkt.

Funkar bra! Men… man ska inte glöma att vi människor aldrig har lagt ner så lite pengar och så lite tid till att få vår föda… lustigt? Vi har valt att göra tvärtom… mer tid och mer pengar till att få i oss ordentlig mat, näring som gör oss glada och pigga (sparar också en hel del genom att inte behöva handla på Apoteket så ofta).

Cool

Alfers
0

i början blev det dyrare för man var helt till sig och köpte allt med hög fetthalt bara för att prova, nu tycker jag att jag lägger ganska lite pengar på mat

marieliden
1

Jag raggar också extrapriser, gör storkok och fryser in. Så det har inte blivit så mycket dyrare för mej. Barnen äter lite potatis och så vidare till maten, men annars äter vi i stort sett samma som vi alltid gjort. Jag har alltid använt riktiga råvaror, även innan. Det som kostar mer är ju att man käkar mer kött då, men det går på ett ut, med det man inte köper längre.

Snabbmatsresturangerna får ju inte mina pengar längre. Godis, fredagsölen, glass, kakor, frukt, pasta , potatis, mjöl osv är ju inget man handlar längre, så där har man pengar att spendera på extra kött, ägg mm.

Sen är det som ovanstående skriver att man äter mindre allt eftersom. I början handlade jag onödigt mycket saker. Då kostade det mer, men nu efter några månader med denna kosten, vet jag vart jag ska handla vilka grejer. Likaså vad som egentligen går åt, så det är inte dyrare i längden. Kanske just i början, när man inte är så bevandrad i innehållsförteckningar mm =)

Denna kommentar har tagits bort.
TinaFS
0

Mina matkostnader har definitivt blivit lägre. Jag är "mätt och  go" mellan måltiderna och kräver inte en massa mellanmål och skräpmat. Dessutom äter jag mindre!

monsunrain
0

Vårt matkonto har blivit högre, men det är det värt!

Pasi
0

Samma kostnad som innan för mig.

kaisakavat
0

För mig är det nog något dyrare, men sååååå mycket mer prisvärt! Skrattande

sigyn
0

Vi har fått lägre kostnader fast min sambo inte äter LCHF.

Margareta
0

Vi uppfattar att vi har lägre kostnader. Vi bär hem betydligt mindre från affären sammanlagt och kilopriset kan vara högre på kött än på pasta - men eftersom vi köper så få varor blir det billigare ändå.

Som jämförelse kan det bli två plastkassar jämfört med en kundvagn innan. Vi går ju förbi det mesta i affären.

Vi har börjat kompostera och har soptömning en gång i månaden. Det hade aldrig gått med gamla tiders förpackningsberg.

Numer pensionär i Nynäshamn

Skaldeman
0

Det var väldigt dyrt i början, när vi köpte dubbelt av allting. Nu har alla fyra barnen flyttat ut och hustrun och jag lever på kött och smör. Det blir inte så dyrt eftersom vi köper halva kossor, hela grisar, får och lamm och en och annan hjort. När jag lagar mat blir det lätt tjugo, trettio portioner, till ett väldigt lågt portionspris.

Men äter man vår mat och köper allting i småportioner till fullpris kan det så klart bli hur dyrt som helst. Kanske lika dyrt som för skräpmatsätarna.

/SSS

camsve09
0

Inte så dyrt jämfört med tidigare… Samma?

Nu blir det aldrig McDonalds, godis, fikabröd, coca cola eller en massa frukt.

Fika på stan = kaffe, inte som tidigare med macka eller liknande.

mikaelj
0

Samma pris, innan jag märkte att det är fett och inte protein jag skall äta.

[akaron]
0

Mina kostnader har gått ned. Köper kött på extrapriser och sedan bara ägg, kokosfett, bearnaisesås, smör och grädde, plus frysgrönsaker. Ibland lite ost, yoghurt, bär eller mörk choklad. Månadshandlar nu och fyller frysen, mot tidigare när jag handlade nästa varje dag och alltid var tvungen att ha färsk frukt och färska grönskaer hemma och kunde lägga 20kr/dag på godis. Fördelen med LCHF är att jag nästan aldrig slänger någon mat och jag kan stå i kön till kassan utan att plocka åt mig av godiset.
Har minskat mitt matkonto inräknat godis från 2500kr till 1500kr/mån (ensamhushåll).

majala
0

Mina kostnader har definitivt gått ner! Anledningen är väl att jag inte äter ute, inte köper hem chips och sånt där. Och jag äter betydligt mindre portioner.

Iofs så hetsåt jag rätt rejält innan, kan ju ha med det att göra också (dyrt att möla ner skräp för 300:- i en sittning).

HakanKrakan
0

#16 Vart får du tag i halva kossor? Ica? Coop? Riksdagen?

Lojs
0

Jag är säker på att jag äter mycket billigare, med tanke på att det tidigare blev McDonalds, kinahämtmat eller pizza 2-3 dagar i veckan…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Marja-Liisa]
0

Mina matkostnader har gått ner, ägg är billigt mat och när man inte behöver köpa bröd och frukt kan man köpa fisk och kött det man behöver.

Mona-Stina
0

Jag har helt klart lägre kostnader för maten i dag än tidigare.

UBCL
0

Billigare än tidigare, och mycket nyttigare!

Vi kastar nästan ingenting, det mest går åt. Inga torra brödbitar till fåglarna heller iofs.

Skaldeman
0

HakanKrakan,

man gör ett avtal med en bonde. Han snor en nyfödd kalv och gömmer den bakom en kulle. Där går den och betar i lugnan ro tills den stora dagen kommer - då den ska bli mat till Skaldeman. Den får hänga dubbelt så länge som vanligt kött och sedan deltar man i styckningen. Jag var med om att stycka en grabb som vägde uppåt ett ton. Det fyller ett par frysar.

Grisar är ännu bättre. Ett par undansmugglade grisar som fått gå hela hösten och äta fallfrukt i en äppelgård slår allting annat.

Nu har jag flyttat så nu gäller det för mig att hitta nya leverantörer. Några tips i Trosatrakten?

OBS: Skicka tipsen privat!

/SSS

Zepp
0

Jag antar att det går på ett ut.. äter i stort sett samma som förut fast utan onödig utfyllnad av kolhydrater!

Köper iallafall hem mindre mat och inget spill egentligen.. men jag köper mer gräsbeteskött och ekologiskt numera!

Men har ni märkt den stora skillnaden.. hur små kassar man bär hem nuförtiden.. och hur länge de varar!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Roarkish
0

Jag är förvånad över att många generellt har mindre matkostnader än förut. Pasta, potatis och liknande kostar ju inte många kronor.

Iofs, jag är nog inte rätt person att lägga mig i här. Jag tar det som ser gott ut i affären, och då är det lätt att det kostar en del med alla delikatesser som är LCHF.

cacao
0

Kött och fläsk i kvartar, halvor och helor kan man köpa på gårdsbutiker och även Hemköp hade denna service där jag tidigare bodde iaf. Man får prata med någon på charken. Slå annars upp i gula sidorna och sök på charkuteri och eller slakteri. Om dom inte har att sälja så kan man oftast få tips vart man kan få köpa.

http://www.bjorsbogard.se/start.htm

Prisex på kravkött på länken. Det finns billigare alternativ också men detta var ett exempel bara.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

[vaargen]
0

För mig så har det blivit billigare, matkassen kostar väl samma egentligen men inte längre hamburgare eller pizza gör stor skillnad iallafall i min plånbok

Laurel
0

Vi köper också (som SSS) nöt, fläsk och lamm av bönder i närheten där vi bor. Vi köper även lax odlad här. Frysen är fylld! Fyller på med grädde, CF, smör, blomkål osv. från affären.

Köper inte frukt och annat kolhydratfyllt så det blir en besparing där!

Mooniq
0

Hej hej

Mina matkostnader har minskat med ca 1400 - 1500 kr/ månad.

Jag köper kött på ekoslaktbutik, gärna färska grönsaker- närodlat eller kravmärkt. O gärna ekologiska mejerivaror. kort sagt - jag unnar mig det bästa..

Ändå har mina matkostnader sänkts rejält och jag vet varför.. Jag var sockerberoende i många år och när jag summerar alla godispåsar, fikabröd, läsk, glass, pizzor, hamburgare m strips + allt annat onödigt  -ja då  e det lätt  att förstå att pengarna rann som sand mellan fingrarna..(fast det ville man ju inte se.. liksom).

Jag tror att jag äter ungefär 1/4 av vad jag tidigare stoppade i mig på en dag. Numera äter jag 2-3 gånger/dag och är bara nöjd.. mätt o glad. Min IBS är borta och det är den största vinsten för mig..

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃