Fett för laktosintolerant?
Hallå!
Jag tror att jag är laktosintolerant. Jag får nästan alltid uppsvälld mage och jag äter väldigt mycket mjölk.
Men problemet är att jag ju vill äta mycket fett, men jag kan inte komma på hur jag ska få i mig fett om jag inte äter mjölkprodukter? Fett på kött och sånnt, visst, men jag vill bara äta fett från ekologiskt kött för att inte bli förgiftad från alla gifter som ligger samlade i fettet på oekologiska djur. Och tyvärr finns det inte så mycket ekologiskt kött ute i butikerna.
Någon som vill ge mig lite ideér på hur jag ska göra? :)

Smör brukar funka. Kokosolja är ett suveränt fett.
Varför inte äta ekologiskt kokosfett. Jag äter ekologiskt kokosfett och tycker det är ett bra komplement till smör.
I hälsokosthandeln finns ett märke som heter cocosa. Det finns med både kokossmak och utan kokossmak.
Jag brukar även köpa ister på ica maxi. Det ligger vid smördisken. Likadant paket som smörpaketen. Ister har en viss smak som kan genomsyra maten men det är ett gott alternativ och billigare än kokosfett.
Det finns även ekologisk majonäs om man inte vill göra det själv.
Jo jag har hört att smör funkar för många, jag ska nog prova att bara äta smör och se om jag blir upplåst av det.
Kokosfett har jag redan massor, men jag är inte så förtjust i smaken :P men det får jag lov att äta i alla fall eftersom det är så nyttigt.
Just det, sunface, apropå majonäs - hör hela tiden majonäs bland LCHF:are, men det innehåller ju vegitabiliskt fett och massa socker. Det känns som om det vegitabiliska fettet är härdade fetter eller hopjocks av icke kallpressade oljor. Är majonäs verkligen bra?
Om man gör egen kan man ju bestämma själv hur mycket socker el inte man vill ha i. Men det är som du säger vegetabiliska oljor i majo.
Kan man inte använda ekologisk rapsolja i majon? eller det kanske inte är så bra det heller.
Jag köper i allafall ekologisk majonäs ibland för att tex ha till räkor, ägg etc.

Det finns laktosfritt smör att köpa från bla valio.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Bland de vegetabiliska oljorna är kallpressad rapsolja och olivolja de bästa. Helt ok att använda ibland. Och kokosfett förstås, fast det är ju inte flytande i rumstemperatur, i alla fall inte så här års 
Om du inte vill göra egen majonnäs - läs på burken. Det finns majonnäs som innehåller 1 g kolhydrater/100 g och det kallar inte jag mycket!
Findus majonnäs (tror jag att det var) innehåller 2,5 eller om det var 3,5 g kolhydrater/100 g. Också helt ok, om man vill hålla sig till det generella rådet max 5 g kolhydrater/100 g vara.

Macadamiaolja är bäst till majonnäs, men tyvärr dyr.
Varför inte använda laktosfria mejeriprodukter?
Det jag har hört om rapsolja är att det inte är så bra. Annika Dalqvist tycker det är okej men jag har hört att det krävs mycket extrema metoder för att utvinna oljan, vilket förstör den även om den är kallpressad. Dessutom luktar den så äckligt efter de har pressat den att de måste ta bort lukten med ett kemiskt medel.
Gud vad det känns som om jag klagar på varenda livsmedel, men så är det väl nuförtiden. Det finns inte så mycket bra därute längre… :(
Jo det är sant, valio har ju både ekologiskt och laktosfritt. Får väl börja med det. Men hur gör man för att ta bort laktoset, förstör det mjölken på något vis?
#10 I laktosfria produkter har de tillsatt enzymet som fattas i tarmen på laktosintoleranta. Laktosen är alltså inte borta utan nedbrutet i glukos och galaktos färdigt när man äter det.
Annras kan du testa att göra ghee av smöret, då blir bara fettet kvar, vattnet, proteinet och laktosen tas bort.
Macadamiaolja är bäst. Bra info länk nedan.
Opastöriserat smör ska innehålla laktosnedbrytande enzymer så om du känner en lokal bonde som vill sälja opastöriserad grädde till dig, så kan du kärna ditt eget smör. Du skall även kunna dricka grädden direkt.
kokosolja eller makadamiaolja är de bästa oljorna. Olivolja endast till sallader.
Wildrat - tack! visste inte att ghee var laktosfritt!
JAUS - opastöriserat smör - ja, tänk om jag skulle vara så lycklig att hitta det! Sjukt att det är olagligt att sälja det bästa som finns! (tyvärr bor jag inte nära en bonde)