Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 4048 ggr
Fixaraffe
0

Vilken olja ska man välja ?

Kör med rapsolja för att den är mkt billig + olivolja.

Brukar klunka i mig då och då för att lätt och snabbt få i mig fett. Blir hygglig fart på magen också som bonus.

Kokosoljan är alltså bäst men också dyrast - finns det något jämförbart liknande alternativ som är billigare  Obestämd

Wildrat
0

Kokosfett i silverpaket från livsmedelsaffären. Samma fett som den dyrare oljan men mycket billigare eftersom framställningssättet inte är riktigt lika bra. Dock säger Unilever att den inte är extraherad med lösningsmedel utan pressad som den dyrare också är.

cream
0

Silverpaketen ger många kalorier per krona! :).

[akaron]
0

Jag smälter kokosfettet i silverpaketet och häller över i en gammal flaska för olja. Skulle den ha stelnat när jag ska avnända den ställer jag bara flaskan i lite varmt vatten och sedan går det att hälla igen. Spar mina stackars handleder när jag slipper ha det i kylskåpet och karva i det. Men 500g kokosfett är mer än 500ml så det blir alltid en skvätt över när jag häller det på flaskan.

Zepp
0

Hoppas du använder kallpressade raps o olivoljor.. de är inte alls billiga.. men iallafall fria från lösningsmedel!

Den vanliga rapsoljan extraherar man med bensin.. och det är rester kvar!!

Som sagt vad silverpaketet blir mycket fett per krona.. jag använder alltmera den som stekolja.. lägger i lite smör på slutet för smakens skull!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Andina
0

Jag har förstått att många inte vill handla Unilevers kokosfett i silverpaket p g a att de säljer bl a margarin - och andra argument om förfaringssätt i sin tillverkning av olika varor.

Alba Dalby säljer också ett kokosfett i Silverpaket - och som jag har förstått är 'man' vänligare inställd till Alba Dalby och deras kokosfett. Jag köper mitt Alba Dalby kokosfett från Sabis. Ibland köper jag även ekologiskt kokosfett från andra håll om ekonomin tillåter.

Annars använder jag endast smör och ibland olivolja (till dressing bl a).

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Fixaraffe
0

Hehehehe jodå jag använder rapsolja för 15:- flaskan på Lidl…så får väl sluta med de då   Skäms Foten i munnen

Wildrat
0

Kokosfett behöver inte vara i kylen, ha det i en burk bredvid spisen istället. Håller iaf ett år på det viset. Vid normal rumstemp är det fast i burken, varma dagar på sommaren är det flytande.