Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3543 ggr
folke
0

Fondue & Raclette/Bröd & Potatis ersättning ??

Hej hopp !

Jag som är bosatt vid foten av alperna har 2 vinnare i matväg,,,

Ostfondue, där infödingarna här doppar bröd i smälta ostblandningen..

Den andra är Raclette, vilket är ostskivor som smältes under en grill och hälles över kokt potatis… (För de som inte har varit på skidsemester här nere, det är nog inte så vanligt i Sverige vad jag kommer ihåg).

Raclette avnjutes tillsammans med torkat kött och lite inlagda små hela gurkor (Har glömt vad de heter på svenska, fy på mig !) och syltlök.

Jag är säker på och hoppas att det är nån som kan ge lite bröd och potatisalternativ till dessa 2 riktigar alpvinnare…

Annars kan jag under vintern göra ett experiment med olika ingredienser…… och skriva en forskningsrapport.

Tacksam för förslag…..   Glad

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

sussie
0

Olika grönsaker måste gå utmärkt i ostfonduen, blomkål, boccoli, paprika, succini (hur det nu stavas) mm.

Chornichon (typ) heter de små gurkorna, svårstavat idag!! Smält ost måste väl vara perfekt direkt på köttet!

Amiechan
0

Det är jättegott med grönsaker i fonduen! Det åt vi långt innan lc/hf blev en del av vår vardag. Blomkål och körsbärstomater tyckte jag bäst om :)

Karin20
0

Och för oss som någon gång i halvåret vill ha lite sött: chokladfondue!. Smält 70-80% chokladkaka tillsammans med smör till en sås. Doppa jordgubbar eller hallon däri

//Karin

copia
0

Ska man lättkoka grönsakerna först då? jan tänka mej paprika i bitar oxå…och lättkokta broccollibuketter..Racceletten gör man helt enkelt utn potatis…grönt där oxå? Det är ju lite så jag äter nu , smälter ost i micron över skinka, grönsaker, salami…mums..

[Saiva]
0

Jag pluggade ett tag i Schweiz, min värdmamma hade ångkokta broccoliknippen, cornichons, svamp, paprika, torkat kött och småpotatis till både raclette och fondue. Kan tänka mig att lättstekta bitar av zuccini skulle vara gott också, bitar av lättstekt/kokt lök. Glöm inte mald svartpeppar och vitt vin till Flört

Margareta
0

kycklingbitar och fläskfilébitar och bacon har vi till Fondue.

Folke: Jag har en Raclettepanna men har aldrig använt den, lär mig gärna!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

Amiechan
0

Har ni köttbitar till ostfonduen? 0.o Mycket skall man höra :D

mumsan
0

Ostfondy åt jag för många år sedan med hjortronsylt. Emmentalerosten smältes en stund i fonyn och sedan hällde man hjortronsylt oanpå. Det måste väl gå med något annat ovan på osten. Hjortron utan sötningsmedel smakar konstigt. Kanske stevia är ok? 

mumsan

folke
0

Tack för alla tips…

Ska testa alltihopa…  kanske inte på en gång dock  Räcka ut tungan

Här nere använder vi ostsorter som jag inte sett tidigare i sverige, men det borde nog gå med vilken ost som helst som kan smältas i pannan…

Det hittades ju på av infödingar i alperna som hade gammal ost som de inte ville slänga, så de smälte den över elden.. så det borde ju inte vara så noga… låt smaklökarna avgöra.

Man skär osten i skivor som passar i den lilla "skålen", kanske 5 mm tjocka, sen stoppar man in den lilla skålen/pannan i raclette järnet som man naturligtvis hettat upp innan Förvånad.

Sedan väntar man till osten smält, jag brukar försöka hålla mig tills det blir lite brun skorpa på toppen av osten.

När det är klart så tar man ut den lilla skålen med den smälta osten och häller och skrapar ur osten över det som rekommenderats här…  Som sagt var i orginal är det potatis, men sånt pysslar ju inte vi med.

Ett tips är att lägga vitlök på toppen innan man skyfflar in osten i grillen..

Går också bra med kryddad ost.

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"