Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 6567 ggr
Kajsa1971
0

Transfett i Crème fraiche !?

Hur är det möjligt? Jag blir så trött. Det finns snart inget kvar att äta. 

Crème Fraiche (28 %) 1,2% transfett enligt Expressen (http://www.expressen.se/1.358263)

Jag som äter 1-2 burkar per dag, mest för att jag inte kan komma på någon annan snabbmat som inte innehåller en massa skit … trodde jag.

Skrikandes

mikaelj
0

Ja, det innehåller naturligt transfett, CLA (conjugated linoleic acid) som är hälsosamt. Säljs som kosttillskott.

Konstgjort transfett, tillsatt i "mat" som kakor, är farligt.

Ebbas
0

Det måste vara omöjligt att creme fraich skulle innehålla transfetter. Creme fraich kommer ju förtusan från kon och transfetter är kemiskt tillverkade fetter. Men hmm.. nu vet jag - källan kommer från livsmedelsverket. Då kan det inte annat än att vara en bluff!

mikaelj
0

Nej, Ebbas, du har helt fel. Transfetter produceras naturligt av kon. Expressen är inkompetenta, inget nytt där.

Se #1.

Ebbas
0

Men vad är då skillnad mellan de naturliga transfetterna och de kemiskt framställda?

Ebbas
0

Alltså förutom att det ena är naturligt och det andra konstgjort. Varför kallas båda transfetter och varför är det naturliga inte farligt?

Alfers
0

#5 wikipedia säger så här om transfetter:

"Transfettsyror innehåller en eller flera dubbelbindningar i transställning, vilket innebär att väteatomerna sitter på motsatt sida av dubbelbindningen. Detta medför att transfettsyror blir raka kedjor och får liknande egenskaper som mättade fettsyror, trots att de är omättade."

transfetter kan med andra ord se ut på en väldans massa olika sätt

där står också:

"En annan faktor är att det enligt en del studier, bland annat av den omfattande amerikanska Nurse's Health Study och den finska undersökningen Alfa-Tocopherol, Beta-Carotene Cancer Prevention Study, framkommit att naturligt förekommande transfetter från idisslare inte är skadliga på samma sätt som industriella transfetter. I båda undersökningarna fanns det ett samband mellan intaget av industriellt framställda transfetter och förekomsten av hjärt- och kärlsjukdomar, medan det fanns ett samband mellan transfetter från idisslare och minskad förekomst av hjärt-kärlsjukdomar, även om detta samband var mer osäkert.[3] De naturliga transfettsyrorna i mjölkfett, CLA och vaccensyra, har i djurförsök visat sig förebygga vissa cancerformer och ateroskleros.[4]"

mikaelj
0

De har olika form.

litsfeldt
0

I naturligt transfett sitter transformationen vid den elfte kolatomen medan den när det gäller konstgjorda transfetter den hamnar slumpmässigt någonstans mellan 7 och 12. Så har jag fattat det.