Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3371 ggr
walma
0

Herregud!!!

På bara 4 dagar har jag gått ner 1,5 kilo,det är inte klokt:)

LatMask
0

Hej och välkommen, Walma! Kul med så bra resultat… men, med risk för att göra dig besviken, de första två kilona brukar mest vara vatten. Kolhydrater binder vatten…

walma
0

Så var det när jag gick på gi med, första kilona var vatten, men bättre det än att stå still ;)

Brukar det ta långt tid innan man börjar tappa dom riktiga kilona? Jag har ingen direkt övervikt (168 cm och 64 kg) men finns lite gravid kilon kvar…

Har i 2 dagar nu haft enorma svettningar,brukar man få såna biverkningar???

Jennix
0

Det stämmer att det är vatten, men det är väl ändå roligt att det händer något? Flört Tycker inte man ska fixera sig vid vågen alls, utan snarare se på kläder och på mått vad som händer.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MatsL
0

Eftersom du är normalviktig kanske du aldrig tappar dina önskade kilon. Träning kan kanske forma kroppen något, dock. Varför vill du gå ned i vikt? Har du funderat på det?

dufva
0

Vattenkilona är ändå ett bevis på att man äter tillräckligt strikt så att glykogenlagren töms.Glad

walma
0

Jag mår som bäst när jag väger runt 55kg,har alltid legat däromkring innan två graviditeter :) Men det kan väl inte vara omöjligt att gå ner lite till???Lr blir det svårare för mig som är normalviktig??

kmf79
0

Om det bara är viktnedgång du är ute efter så tror jag tyvärr inte det här är rätt kost för dig. Du är som sagt redan normalviktig vilket denna kost strävar efter, att hitta en idealvikt/form för kroppen så som den vill se ut. Så därför kan underviktiga gå upp i vikt av den medans de som är normalviktiga fortsätter vara det. Däremot finns det många andra hälsofördelar som du nog får läsa här på forumet.

//Karin

walma
0

Hmmm,ja det känns ju snopetTungan ute…..

Men det är ju iaf en bra kost och man mår ju så mycket bättre med den,så jag tänker iaf fortsätta äta denGlad

cream
0

#5:

Glykogenlagren töms inte..

[godisboll]
0

Jag gick (ofrivilligt) ner från 54 till 47 (är 170 cm lång), så det är absolut inte omöjligt att gå ner i vikt som normalviktig. Nu kämpar jag för att gå upp i stället, men jag har flera kompisar som äter LCHF och gått ned, trots BMI en bra bit under 25!

cream
0

Givetvis kan LCHF inte "trolla" fram energi om du gör av med mer än du äter. Då är det klart man går ner, oavsett utgångsvikt.

kmf79
0

Men då får man ju gå hungrig också och så ställer kroppen in sig på svält så jag tycker inte det låter som någon bra idé. Nej, ät dig mätt och belåten och njut av all god mat den här kosten erbjuder och går du inte ner i vikt så blir det nog så att din kropp får bättre former och magen blivit mycket smalare såsom jag läst att många har fått här trots att vågen stått still och det är väl en trevlig effekt det med. Så titta inte så mycket på vågen, mät dig istället!!

//Karin

jasinska
1

Man behöver inte alls gå hungrig för att gå ner i vikt, trots normalvikt. Själv är jag 169 cm lång och vägde 59-60 kg för 1,5 år sedan när jag började med LCHF. Nu för tiden väger jag kring 53-54 kg. Har en fastare kropp och känner mig starkare. 

Även om man "drar ner" på sina kalorier så håller man sig mätt bättre och längre på fett och kött, än på HCLF (high carb, low fat)-dieter.

Tar man det bara lugnt med mejerierna och skippar LCHF-gottis som tex nötter, mörk choklad, grädde och bär (godis som godis) så är det rätt lätt att gå ner i vikt. Som normalviktig får man vara lite extra strikt helt enkelt. Så var det i alla fall för min del.

Lycka till walma! Håller tummarna för dig!

walma
0

Tack för uppmuntrande ordGlad. Hade gått ner ett halvt kilo till idag,känns bra.

Jag äter väldigt strikt och kollar varje dag på minmat och jag äter varje dag 5kolhydrater , 20protein och 75 fett och det är väl så man ska äta….så ingen svält här inteGlad

cream
0

#14 om du pratar fördelning (i %) låter det väldigt bra.

Om du pratar gram låter det väldigt lite, minst 1 gram protein per kilo kroppsvikt brukar rekommenderas. Mer om du tränar.

andreas0
0

#14, Det där är ju fördelningen, det säger ingenting alls om mängden. Och det behöver inte vara så exakt vad gäller fördelningen. Jag tycker 20-30% protein. 60-80% fett, och så mycket kolhydrater man vill tillåta sig, så lite som möjligt, är en bättre måttstock. Det innefattar dom flesta varianterna av LCHF, både dom som äter extra mycket fett och dom som drar ner lite på det. Inom den ramen bör man försöka hitta vad som passar en själv bra, vi är alla olika.

Hur många kalorier blir det per dag? Man bör nog försöka komma upp i 2000 i alla fall för att det ska vara hälsosamt.

Voltaire
0

Jag är 160 lång, och har gått ner till 50 kg äntligen, genom att dra ner på proteinet som jag "missbrukade" istället för socker pga av candidaöverväxt. (Åt ibland 500 gram kött o fisk!)

Jag vägde ca 53 när jag började med min candidadiet för tre månader sedan. Jag började med LCHF 2005 och har inte lyckats gå ner mer än ca 2 kg på alla dessa år pga candidaöverväxt. Men borta är nu min uppsvällda mage utan ens någon träning. Äter strikt candidadiet utan mejerier, burkmat, e-ämnen, nötter + allt annat kollisar. Jag kollar också på min mat, jag äter numera ca 50 gram protein per dag, alltså ca 250 gram kött och fisk, ca 80-100 gram fett och lite gröna kollisar. Mår så bra! Lycka till!

walma
0

Jag kan inte äta mer än jag gör,blir proppmätt varje gång,får nästan lite dåligt samvete pga allt fett,men jag mår så mycket bättre och det överväger allt annatGlad

vonHelsinki
0

Hej!

Prova!

Jag är 177cm, vägde 83-85kg när jag började -07 och gick ner till ca 74kg…hade lagt på mig ca 10 kg muskelmassa av styrketräning sen innan och varit aktiv i mer än tio år.

Man blev MYCKET tightare. Bry dig inte om BMI, vi har olika benstommar.

En annan sak som är bra är att med människor som lägger på sig mer fett på olika ställen istället för jämnt över hela kroppen är att man kan bli av med just de här "envisa" fettansamlingarna…man blir mer proportionell!

kmf79
0

Hej!

Ni har säkert rätt att det går att gå ner i vikt också när man är normalviktig. Har själv inte så stor erfarenhet av detta mer än att jag själv har väldigt svårt att gå ner och är inte lika normalviktig nu 62 kg och 1.62 cm lång. Gick ner 3 kg i rekordfart från 65 kg men sen har jag inte gått ner något på 4 veckor. Däremot känner jag att midjan har blivit betydligt smalare vilket är roligt och jag mår mycket bättre, inga blodsockerfall som jag så lätt fick förut då jag var jätte grinig och hade jättedåligt tålamod vilket gick ut över min familj. Så jag tror allt jag blivit en bättre mamma och hustru med den här kosten.

Jag har läst väldigt mycket här på sajten om att det är så här för många som kör den här dieten därför så tror jag att man lätt kan bli besviken om man hänger upp sig på vågen, så ta bort den för ett tag.

//Karin

Mervi
0

#19,  Jag håller med dig. Jag minskar inte i kilon men kroppen har format om sig och känns smalare. Jag har ätit LCHF sedan sommaren 2005 och hade ingen stor övervikt när jag började.

Jag är verkligen nöjd med kosten.

MatsL
0

Karin,

62 kilo till 162 cm ÄR normalvikt. Det verkar som väldigt många människor, även på detta forum,  har en felaktig kroppsbild.

nicesandra
0

Men som alla säger, det här är en "normaliserings-kosthållning" dvs kroppen formar sig som den skall vara med den här maten. Jag ville inte gå ner i vikt när jag började för drygt tre månader sen, men gjorde det i alla fall! till min besvikelse, tröjorna hängde som säckar på mig… och jag åt ibland väldigt mycket. nu har det rättat till sig något, om det beror på styrketräning eller tid det vet jag inte, men jag är mycket mer tilfreds med mig själv nu i alla fall. vem vet förresten hur slanka eller stora vi var på stenåldern? då behövde vi ju också mer underhudsfett för att hålla oss varma, vilket vi inte behöver i samma utsträckning idag då vi har kläder och hus som håller oss varma! ;)

kmf79
0

MatsL: Jag sa inte att jag inte var normalviktig, bara att jag inte var LIKA normalviktig, du missuppfattade mig. Jag försöker inte att tänka så mycket på vikten. Men när man känner att det fläsk man har sitter på magen så känner man ju att det inte är riktigt så det ska vara. Det är ju just är bukfettet som inte är hälsosamt för oss så därför vill jag gärna bli av med det, och såklart självklart även en utseendefråga. Sedan vad vågen visar det spelar inte så stor roll. Sen att jag mår så mycket bättre som jag skrev i tidigare inlägg är helt fantastiskt så jag tänker inte sluta med denna kosten på ett bra tag, kanske aldrig vad jag känner nu iallafall….

//Karin

Andina
0

Appropå Bukfett - här en artikel där det skrivs lite om bukfett:
http://www.dn.se/livsstil/halsa/hall-koll-pa-din-bukhojd-1.478626

Ligger du ner på rygg med böjda knän, på golvet eller annat plant underlag, så bör inte avståndet mellan navel och golv vara mer än 20 cm för kvinnor/22 cm för män. Så allt under det är "ofarligt".

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

pikapika
0

Mats, Jag är 162 cm och min idealvikt är 50-52 kg (nu väger jag nog ca 57?!, väger mig sällan). Skulle jag väga 62 kg skulle jag vara tjock. Dels beror det nog på att alla extra kilo sätter sig mer eller mindre på magen och inte jämt fördelat över hela kroppen - tyvärr, och dels pga att jag har en tunn benstomme. Så, summakardemumma, det här med längd/idealvikt är väldigt individuellt :-)

kmf79
0

Håller absolut med pikapika. När jag vägde runt 55 för inte så många år sedan då var jag smal i midjan och nöjd med mig själv. Men fläsket på magen ökade samtidigt som kilona gick upp och jag kände mig mer och mer oattraktiv. Så ur den synvinkeln kan jag knappast säga att det är någon idealvikt. När jag vägde som minst 53 kg då hade jag svultit mig från 78 så jag hade inte mycket till muskler kvar. De hoppas jag bygga upp nu igen så därför vet jag inte riktigt vad "ideal" vikten för mig är, muskler väger ju mer än fett. Nej, jag skulle som sagt bli väldigt nöjd bara magen försvann sen får vågen visa vad den vill.

//Karin.

golftokig
0

Till mina 164cm väger jag idag 72kg vilket i mina ögon absolut är 4-5 kg för mycket. Skulle gärna väga nedåt 65 - det är mitt mål. Men under 60??? Det tror jag inte på…

Jag vet att jag kan strunta i vad andra väger till sina längder - jag vet nämligen att när jag var runt 20 var jag också lätt som en fjäder. Men nu? Och även om jag vet att jag kan strunta i det, lämna sidan, läsa en annan tråd. Så svider det.

Är jag en sån attans tjockis??? Ett hopplöst fall? Jag anser mig i rundaste laget - men…. va?

YNK!