Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5105 ggr
Hannadxb
0

Blåmärken, svårläkta sår etc.

Hej- först vill jag säga att det är så trevligt att läsa inläggen på denna sajt - alla är verkligen positiva och många ger fantastiska sakliga samt stödjande svar.

Min Svenska är det lite si och så med - ursäkta blandningen.

Så över till min fundering; äter LCHF sedan augusti mest pga jag expanderade kraftigt efter IVF behandlingar och utvecklade socker samt insulin issues - det vanliga- samt polycystovaris syndrome. Fick Glucophage (samma som Metaforin eller vad det heter i Sverige tror jag) det gav inga resultat trots 'klassisk' diabetes diet (runt 1500kcal) och ett aktivt liv. Mår mycket bättre nu, värderna är helt normala (hurra!) fast har inte gått ner 1 kg…därimot fått mer muskler och lite nättare runt midjan. 28 kg muskel massa på 73 kg och 159 cm.

Undviker mjölkprodukter bitvis och äter en hel del gröna blad grönsaker. Ägg mjölk varje morgon fast sedan några veckor får jag ofta mild/medel/stark kram i magen under ca 30 minuter efter intag. (Hm..why?)

Har upptäckt att jag blöder i tandköttet mycket lättare, får ordentliga blåmärken från mindre stötar, små såren är mycket mer svårläkta. Gjorde fullt blod prov etc för ca 5 veckor sedan och som sagt allt var ok (utom kolestrol…den man inte kan göra så mycket åt).

Någon som har liknande erfarenhet eller har 'grävt ' lite i ämmnet?

bullmagen
0

Skönt att du mår bättre och har mycket muskler!

Kokosfett i äggmjölk kan ge magknip och blåmärken och blödande tandkött låter som c-vitaminbrist. Ät lite röd paprika, hallon och sånt. Lycka till!

Wtn3
0

Instämmer. Blåmärken och blödande tandkött låter som C-vitaminbrist. Paprika eller broccoli är bra källor till C-vitamin, man kan få dagsbehovet till priset av bara 2-3 gram kolhydrater.

Hannadxb
0

Aha..C vitamin brist tänkte jag inte på! Ska öka på det och lite 'min mat' dagbok för att ha koll. Tack.

Använder inte kokos fett i ägg mjölken - smör…. - kanske ska prova med kokos fett i stället. 

Annnars undrar jag om jag blivit ägg känslig…det vore riktigt tråkigt. Ska kolla upp symptom för det.

MonicaHansen
0

Gå till vårdcentralen och be om blodprov på dina värden och se?

kanske äta mer kött och fisk?

monsunrain
0

Jag har samma "problem", har däremot aldrig satt det i samband med matintag för blåmärken har jag alltid haft. Öka på C-vitaminer skall provas! Men behöver man inte dagsljus för att ta upp det ,eller är jag ute och cyklar?

dufva
0

Kanske är det ändå mjölksockret i mejerierna som spökar

Prova laktosfritt ett tag. Finns massor av produkter nu för tiden Glad

Det är inte så att du äter mycket fiskolja?

Det kan isf öka på benägenheten för blåmärken.

Bra att du äter bladgrönsaker och jag hoppas du äter varierad kött/fiskkost också för alla vitaminer och mineraler.

Nån enstaka C-vitamintablett kanske inte är fel för dig heller och D-vitamin bör ju alla ta den här årstiden också.

Inälvsmat typ lever nån gång ibland är en jättebra källa till vitaminer och mineraler som man inte ska förakta.Glad

Wildrat
0

Ont i magen av äggmjölken kan komma av att det blir mycket fett på en gång, särskilt på morgonen när man varit fastande länge.

#5 Det är D-vitamin du tänker på.