Kissnödig hela tiden!
Hej alla goa!
Jag är kissnödig hela tiden! Hör detta också ihop med omställningen?
För er som inte vet, så kan jag berätta att jag är rätt ny både som LC-are och på denna sajt.
Har för mig att SSS skriver något om detta med kissmängder i sin bok, men har lånat ut boken och kan inte kolla.
Är det övergående? Vaknar flera gånger varje natt och måste gå på toa, jobbigt!
Dricker Du mer än vanligt? Är du törstigare?
Jag går upp vissa nätter och har aldrig gjort det innan, men har inte kommit på vad jag gjort annorlunda de dagarna/kvällarna…
Numer pensionär i Nynäshamn

Man blir mer nödig i början eftersom det blir ett överskott på ketoner innan kroppen gjort hela omställningen…detta överskott går ut den naturliga vägen vilket även kan dra med sig lite magnesium - en vettig förklaring på kramperna man kan ha i början av det nya livet med nyttig och fet mat.
Till Margareta; Ja, jag dricker nog rätt mycket mer än tidigare. Är väldigt törstig faktiskt, Men försöker dricka ljummet för jag har hört att det tas upp av vävnaderna bättre än kallt, som bara rinner rätt igenom.
Till Pasi; Känner du till någon bra magnesiumkälla förutom just tabletter? Jag vet att Cashewnötter är bra, men dr Annika Dahlqvist har avrått mig från dem.
Till er båda; TACK!
PS.
Pasi, vad är det för KRAMPER du skriver om? Nu blir jag rädd… har jag något obehagligt att se fram emot…?

Konstigt - jag har motsatt erfarenhet när det gäller kisseriet. Jag är en väldigt kissnödig människa, men med LCHF blir det stor skillnad och jag behöver inte springa så ofta. Jag tolkade det som att sockret "drev på" på något sätt.
Det är säkert övergående med de täta trängningarna för dig.
Kramper har jag haft ett par gånger under hela tiden, i vaden. Inte farligt. De är inte obligatoriska! ;-)
*stay calm - be brave - wait for the signs*
DaMum: Magnesiumbrist kan leda till kramper i benen, det är därför jag rekommenderar dig att äta det extra. Själv tar jag 400mg om dagen när jag kommer ihåg det och har gjort det sen det botade mig helt från foglossning under 3;e grav. Musklerna mår jättebra av mer magnesium.
Hej DaMum! Jag tyckte jag var rejält mycket mer kissnödig än vanligt hela första månaden, och min tolkning var att det var vätskan som varit bunden i kroppen av glykogenet som rann av. Kan det inte vara så att du kommit in i ketosen och att det är därför kroppen släpper på vätskan? Minskar du i vikt, alltså sedan du började kissa mera?
Tack för upplysningarna! Ska skaffa magnesium snarast!
Till magma kan jag berätta att jag tyvärr inte kan väga mig… Har ingen våg och dessutom svårt att få tag i våg som räcker till… Måste till vårdcentralen om jag ska väga mig, och jag är funktionshindrad och har inte möjlighet att ta mig dit så ofta. Men jag tror nog att det är som du skriver, vätskan ska ut helt enkelt.
Tack alla!

Jag har märkt att jag blir mer kissnödig när jag ätit för mycket kolhydrater i form av t ex grönsaker. Igar åt jag ju får i kål och har gått upp flera gånger inatt. Normalt när jag ätit strikt, sover jag hela natten och vaknar med ett stort välbefinnande. Kanske kål inte är lämpligtg för mig, som så mycket annat. Blir visst känsligare för var dag!
Du kan prova att mäta dig istället DaMum- runt armen, låret eller vart du nu vill, bara det är samma ställe hela tiden. Det är kul att se tillbaka på gamla anteckningar sedan!!
Jag har hört att om man vill kissa fastän blåsan bara är halvfull, tyder det på att man dricker för lite vatten. kisset är så pass koncentrerat och "smutsigt" att kroppen vill göra sig av med det i alla fall. Så när man kissar endast när blåsan är helt full, är det ett tecken på att man dricker tillräckligt mycket vatten. är det någon annan som hört samma sak??
Nej, men jag har hört att om man dricker överdrivet mkt vatten så "retas" urinblåsan så att den tillslut vill kissa, trots att det bara är yttepytte urin i den. Kanske var här jag läste det t.o.m?!
Ja, hur det än är med allt det här så är jag väldigt törstig hela tiden. Orimligt törstig faktiskt. Undrar om jag får i mig för mycket salt kanske. Allt bacon man ätit är ju salt, och oliver och salami likaså…
Så jag hinkar väl på… och pinkar på…

antagligen är det saltet som gör dej törstig
själv har jag minskat på det salta för jag tycker allt e för salt numera jag va förr en saltätare av otroliga mått
jag har helt klart minskat på saltet eftersom smaken förändrats, jag vill inte ha så mycket salt…
Jag med. Jag har blivit oerhört mycket känsligare för salt.
Vet ni om man kan "mjölka ur" bacon? Alltså lägga den i mjölk över natten för att salta ur den? Har funderat lite på det, för jag tycker precis som ni att allt blir lite väl salt…
Jag har hört att man kan lägga bacon i vatten ett tag, har dock aldrig provat då jag sällan äter bacon.
Jag vet att morsan saltade ur spicken sill i mjölk, innan hon gjorde inläggningar. Men det kanske inte funkar med kött…

Jorå…men det är billigare att salta ur med vatten än mjölk…då slipper man även att bacon suger i sig extra kolhydrater (mjölksocker).
Jag har faktiskt slutat äta bacon…
Jag har sköljt baconet och torkat lätt med papper innan jag steker,tycker inte det blir lika salt. Sen klipper jag det i småbitar och steker och häller över ägg. Gott. Ibland hyvlar jag lite ost över.
Tack för tipsen alla goa!
Jag ska försöka med vatten. Sen ska jag nog låta bli bacon en tid…
Har nyss varit på Netto och Lidl förresten. Det är attans så mycket MAT man kan få för pengarna…. Jag köpte 2 paket karré, 1 paket skinkstek, 1 pkt gyros, 500 djpfr lax, köttfärs, salami, ost, grädde, creme fraice, keso…. och det blev bara lite drygt 300 kronor!
Fast jag är lika kissnödig ännu…fniss…

Gyros är himla gott…men jag såg att de innehöll jästextrakt eller nåt liknande. Tror det är en av de sätt de har att kamoflera natriumglutamat!
Hemul - du borde ha koll på det!?
Jag åt Gyros från Lidl innan, men har slutat för att jag inte klarar kryddningen…
Jag var med kissnödig mycket i början men det har lugnat ner sig betydligt får jag säga…..
Överlag har jag nog inte blivit mer kissnödig.
Men vissa dagar har jag vaknat och det känns som jag fått päls på tungan under natten. Under dagen kissar jag mer än vanligt och det luktar mer också. Kan detta ha med ketosen att göra? Kanske är det nån annan utrensning kroppen har för sig?
Jag var jättekissnödig andra dagen men sen är det som vanligt. Men jag har bara hållit på en vecka idag prick så det kanske kan komma mera. Vem vet.
Vill i alla fall tipsa om kollodiala mineraler i flytande form. Finns på hälsokost kanske apotek också. Fick rådet av en läkare som också är utbildad vetrinär. Han har alltid undrat varför djur får mineraler men inte människor speciellt nu när all mat är så urlakad av konstgödsel. Han menar att man skall ta det i flytande form då tabletter kan rinna igenom olösta.
Jag gillar också Lidl. Äter deras italienska proscuittoskinka på morgonen Mums.

ursäkta en nybörjare, men vad är ketosen?
Här finns en artikel om ketos :)

Tack Amiechan! Nu har jag lät på o förstår lite mer :)

ninara det är så bra man får en del ahaupplevelser ibörjan så läs allt du kommer åt