Konstig mag- och mättnadskänsla
Hej! Jag började med lchf för en dag sedan. Jag känner ingen direkt mättnadskänsla. När jag ätit tillräckligt så känner jag att det är nog, och att det skulle kännas obehagligt att äta ner. Försöker att äta långsamt för att hinna känna att det räcker. Men jag känner mig aldrig mätt, inte direkt heller hungrig. Det känns mer som känslan innan man blir hungrig, typ "nu är det dags att gå hem och sätta igång med maten".
Jag har även känt obehagskänslor i magen efter måltid, ibland illamående som varat i cirka en halvtimme.
Jag misstänker att illamåendet kan bero på att jag är ovan vid så hög mägnd fett, eller att jag ätit för mycket pga avsaknaden av mättnadskänsla. Kanske så kan avsaknaden av mättnadskänslor bero på att min kropp vill ha kolhydrater?
Jag hoppas att det här är övergående. vad tror ni? någon som känner igen sig?

Man kan uppleva den första perioden med LCHF lite olika.
Det blir en omställning för kroppen som är van att få en ständig tillförsel av kolhydrater som huvudbränsle.
Ofta blir det därför ett par dar med skarpa kontraster vad gäller mättnadskänslorna.
Ofta får man lite mer hunger de första dagarna när kroppen noterar att kolhydraterna fattas men inte riktigt inser att energin finns fast i fettet istället.
Rätt snart fattar kroppen att den ska spjälka fett istället och då upptäcker den att där finns både dietärt fett och kroppsfett att använda istället.
Då kan man istället få uppleva en enorm mättnad.
Efter ett tag normaliseras det hela och man hittar ätmönster som passar en själv.
En hel del upptäcker tex. att mellanmål inte längre behövs.
Man kan också ofta känna att det är skillnad på hunger och sug.
Suget försvinner ofta helt på LCHF och hunger blir normaliserat till när kroppen faktiskt behöver näring.
Du gör precis rätt som försöker tolka dina upplevelser och det kommer nog rätt snart att stabilisera sig och falla på plats även för dig.
Det är en ny känsla, och ungefär så det kommer vara i fortsättningen, förutom illamåendet förstås. Om du saknar känslan av att bli mätt för att magsäcken är full kan du äta mer grönsaker så att volymen går upp.
Illamåendet är som sagt definitivt övergående, och beror på ovana vid att äta fet mat. Jag kände precis som du när jag började. Nu bilr jag definitivt mätt och belåten när jag äter, och kan dessutom äta 100g fett i en måltid om det är så. Se bilden på min omelett. :-)
När man vant sig vid att aldrig längre få de skarpa hungerssmärtorna undrar man hur man klarade sig tidigare…

Näe.. jag tror inte det är övergående.. jag tycker du beskriver det så bra.. hur det är.. och man får inse att att hunger/mättnad käns på ett annat sätt nu när inte fallande/stigande blodsocker är främsta signal!!
Den stora skillnaden i början är nog att man fortfarande väntar på de vanliga signalerna.. men man vänjer sig och inser att man numera har bättre, men annorlunda signaler!
Man kan säga som så att kolhydrater har en tendens att stimulera aptiten.. främst då snabba kolhydrater, spciellt såna som är söta!
Medans proteinintag regleras främst med att man är mätt väldigt länge per kalori och fett regleras genom att man blir illamående vid för högt intag.. försök att äta rent smör med sked så skall du märka att du inte klarar att äta lika många kalorier som motsvarande mängd kalorier av rent socker!
Man får med andra ord andra mättnads/hungersignaler.. och man behöver rent mentalt anpassa sig till dessa.. inte vänta på de gamla blodsockersignalerna eller att magen är full/tom!
Det är altså en hel drös olika signaler som reglerar vårt närings och energiintag, allt i från energinivåer i blodet till magens uttöjning!
En av tankarna med LCHF är att genom att äta föda som våra kroppar är anpassad för så borde denna reglering fungera på ett bättre sätt!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack för svaren! känns skönt att allt är som det ska.