Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4450 ggr
Laurel
0

Fettfråga!

Såg filmen "Super size me" i går. Mannen i filmen äter alltså 3 gånger per dag på Mc Donalds i 30 dagar. Han blir läkarundersökt och efter ett tag får han problem med sin lever p.g.a. att han äter så mycket fett.

Jag äter enligt LCHF och därmed mycket fett. Kanske jag också har höga levervärden och fettlever? Eller är det för att han även äter kolhydrater som det blir så för honom eller är det transfetter och andra dåliga fetter.

Är det någn som vet?

isalu507
0

Dåliga fetter i kombination med mycket kolhydrater gör sånt.

Äter du bra LCHF är det inga problem.

Zepp
0

Det finns en Svensk "Supersiezstudie" av Professor Fredrik Nyström där de gått mer vetenskapligt till väga.. de fann inget problem med fettet, men ett solklart samband med kolhydraterna!!

"prof. Fredrik Nyström (Del 1 / 5) Är det farligt med fett?"

http://www.youtube.com/watch?v=sH4V5EFKTIY&feature=PlayList&p=939FC1212832AD6E&index=0&playnext=1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

matsmurfen
0

Det är alltså för mycket bröd på hamburgaren, för mycket potatis i pommes frites, och för mycket socker i läsken… Flört

Jennix
0

Ja, vad äter han egentligen som är samma som en LCHFare? Han äter pommes frites i mängder, hamburgar med bröd, massor av Coca Cola…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Seglarina
0

Hans forskning borde väl heta "Är det farligt med snabbmat?"

DEt är nästan komiskt att man pratar om fett, när det egentligen handlar om kalorier från framför allt kolhydrater.

Det är för enkelt… fett blir fet.

Alfers
0

finns en kritiskt dokumentär mot den också, fat head, (trailer på youtube) där han bla kritiserar super size me väldigt hårt, pratar om mättat fett, hur mycket som är överdrivet om överviktsepedimin och dessutom kör någon variant av lchf (så bra det går iaf) på snabbmatskäk och tappar massa i vikt och får jättebra blodfetter

klipp med kritiken mot spurlocks påstådda kaloriintag från fat head: här

Conquest
0

Om han enbart hade ätit köttet hade han mått bra, men lägg till en liter cola och bröd plus alla pommes til varje burgare. Det är ju katastrof.

JAUS
0

Själva köttet är ju en sån liten del av en Mc Donalds måltid. Majoriteten av energin kommer från kolhydrater.

Wtn3
0

Fett ger inte fettlever, socker ger fettlever, något som hans läkare dock inte verkade medveten om, hon skyllde på fettet. Han visade ju t ex att han käkat nästan 15 kilo socker på den månaden, och då tror jag inte ens han räknade stärkelsen i brödet och pommes fritesen som socker.

Zepp
0

Fettlever får man främst av alkohol!

Det finns en annan form oxå som heter Non alcoholic Fatty Lever diseases ( NAFLD)

Denna får man av samma orsaker som man får diabetes!

"NAFLD is associated with insulin resistance and the metabolic syndrome (obesity, combined hyperlipidemia, diabetes mellitus (type II) and high blood pressure).

Excessive fructose consumption is also believed to contribute to the development of non-alcoholic fatty liver disease."

http://en.wikipedia.org/wiki/NAFLD

Laurel
0

Tack för alla svar! Jag har ätit LCHF sen oktober 07 och mår alldeles utmärkt på den kosten!

Har inte kollat några levervärden.

Ska kolla länkarna som ni rekommenderar i kväll!

starhawk
0

#6: Jag läste nånstans att Spurlock vräkte i sig söta bakverk och dyligt mellan McDonalds målena där har man väl en förklaring?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Evanorm
0

Visst var det en snubbe med i filmen som hade ätit på McD varje dag i (tjugo?) år ..? Han var smal och frisk.

Det var bara det att han åt inte mealen - han åt bara hamburgare.

Eventuellt var det bara ostburgare ..   Någon som minns?

Wtn3
0

Han käkade endast Big Mac.

Alfers
0

#10 finns en väldigt bra föreläsning på youtube, sugar: the bitter truth där han bla tar upp varför fruktos fungerar som alkohol i levern, varför man inte blir mätt av fruktos och sådan, lång men bra föreläsning

Jennix
0

#12 Han åt ju annat på mcD också, som pajer…och som sagt var, all läsk han drack…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Zepp
0

Egentligen så var nog Spurlock ute i ett gott syfte.. antar han ville visa vad som händer om man äter för mycket skräpmat.. jag tror bara slutsatserna blev lite fel.. antagligen för att hans näringskunskaper var av det etablerade slaget!!

Och.. en stor anledning till den amerikanska fetman är nog att de äter för mycket skräpmat.. med massor av energi o lite näring!!

JigokuShoujo
0

Kan också rekommendera dokumentären "Varför är de smala inte feta?" Är Fredrik som leder den med och testar snabbmatsdiet på en massa ungdomar i Storbritannien. Om jag inte kommer ihåg helt fel så nämner han den studien i föreläsningen ni länkat till på youtube.

Seglarina
0

Det mest konstiga tycker jag är att det görs så mycket försök på hur tjock man blir av snabb/skräpmat. Alla är väl egentligen överens om att den inte är nyttig och att man blir tjock av den oavsett vilken"dietreligion" man tillhör. Om det sen är kolhydrater, kalorier, fett, socker eller transfetter man tror man blir tjock av.

Det enda som möjligtvis kan vara intressant i sammanhanget är att den är så otroligt onyttig!

Fick Vårdguiden för Stockholms län i dag. Där står om "Varför blir vi tjocka?"

(Oj, vad hände nu?)

Det står inte så mycket intressant kan jag berätta. egentligen inget als. Jo, det är ok att skylla på långsam matsmältning, att man blir tjock om man äter mer än vad kroppen behöver, att man ska hoppa hopprep och att det hela är lite orättvist.

Hmm.. nu blev jag nog lite synisk igen.

nimh
0

Just Super Size Me gjordes som en motreaktion till McDonald´s påstående om att deras mat är näringrik och "bra för dig" som de slängde ur sig när de två tonåringarna i Bronx (tror jag att det var) stämde McDonald´s för att deras mat gjort dem feta och sjuka. McDonald´s gick ut offentligt och sa att snabbmat inte alls är skadligt, och det var det som gav Spurlock idén att bara äta McDonald´s en månad för att se vad som hände med kroppen.

Det är inte han själv som drar slutsatser heller, han hade ju tre läkare och en dietist som övervakade honom under projektet och DERAS kunskaper var ju naturligtvis av det traditionella slaget, därav slutsatserna om mättat fett men även socker. Och mättat fett i kombination med socker är ju inte bra…

lc-solkatt
0

Hans läkare trodde att det var fettet som hav honom fettlever vilket var totalt fel. Det var Coca colan - den innehåller manitolsirap som lagras i levern i form av fett. Du får alltså inte fettlever av lchf - däremot kan du få det av högt intag av socker och söt fruktjuice