Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5049 ggr
Livinggood
0

Fart på brasan

Hej,

hur ska jag få fart på förbränningen? Äter äggröra med bacon+ mjukost, te med laktosfri mjölk, LCHF-paj med vatten, lite hårdost, kanske med smör, kakao blandat med ½ - 1 dl grädde, en kanna te med mjölk varje dag, med små variationer. Det är som hugget i sten, vikten står still och det har den gjort i 10 månader.

En humla som inte kan flyga.

Ruska
0

Du kanske ska prova några fler recept så du inte blir trött på maten? Håller du dej mätt på det du äter? Det verkar lite i mina ögon. Hur stor övervikt har du?

vinteralvan
0

Du kanske är en av dom som är tvungen att ta bort mejeriprodukter för att gå ner i vikt.

MatsL
0

Du måste helt enkelt äta mindre eller öka förbränningen, via motion till exempel.

Den här sidan (på engelska) förklarar mycket.

Rynna
0

Min spontana kommentar är: mer MAT och mindre mjölk.

Annars har jag samma frågor som #1.

Zepp
0

Fart på brasan får man genom att äta mer fett o mindre kolhydrater.. man bör inte heller äta för mycket protein så att detta används som bränsle för kroppen!!

Äter man tillräckligt lite kolhydrater o tillräckligt med fett så måste kroppen använda fett som bränsle för att livsfunktionerna!!

Der knepiga är att få kroppen att ta utav fettvalkarna oxå.. och det gör man genom att energiintaget minskar.. äter du tillräckligt med fett så tar kroppen inget av fettreseven!

Man får helt enkelt mickla lite med portionsstorleken för att testa hur mycket man behöver utan att bli vrålhungrig och vara tvungen att äta mellanmål!!

I början är man hungrig mest hela tiden.. och då tror jag man skall äta.. när väl kroppen är omställd till fettdrift brukar även hungern minska.. men man äter inte bara för att man är hungrig.. man äter oxå av sociala själ, av vana, som tröst, och ibland bara för att det är mysigt med något att tugga på i olik samanhnga.. man får fundera lite på sina matvanor oxå!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maia
0

Ja, hur mycket blir det av den där mjölken per dag? Det kan definitivt vara det som stoppar.

PS. Och #3, jag är inte helt överens om det där med kalori in kalori ut. Det har också att göra med vilken typ av saker man stoppar i sig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

malint
0

mitt råd är att titta på proteinet. Jag väger 94,8 nu och jag äter endast 60-70 g protein per dag, för mitt mål är att gå ner i vikt och tyvärr gör jag endast det om jag håller koll på kolhydrater (under10) och på proteinet. Testa under ngn vecka! Dock var det jobbigt de första veckorna att ligga så här lågt, det blir inte mycket mat att lägga på te-fatet… ha hah

Livinggood
0
Tack för svar. Jag har ca 10 kg övervikt, jag håller mig mätt, får påminnelse snarare av klockan än magen. Jag tycker inte att jag behöver småäta, jag är inte hungrig eller sugen. Mitt te är kinkigt, det blir nog 4 dl laktosfri mjölk till, dvs 4x2.8 g kollisar ~ 11 g per dag och det ger inte mycket till övrigt. Jag äter fn inga grönsaker, det blir kött, fisk och ägg lagat med grädde (mer kh) och smör. Tänkte göra en blomkålsgratäng med grädde och ost, tidigare har jag ätit blomkålsmos. men skippar det nu. Äta mindre tror jag inte är rätt väg, det känns som om jag behöver öka fettmängden. Jag var inne på min mat och fick fram 1400 cal 74 g protein 21 g kolh 120 g fett. Jag undrar över #7, ingen som gläds över den här kosten, har känt att de ätit för lite, tvärtom. Typiskt att jag f ö mår bra, kommer aldrig att reducera mitt liv till viktväktarmat med alla deras lättvarianter med tillsatser.
Livinggood
0

Sorry, kom åt en knapp, jag menar inte att vara högljuddSkäms

Red: Det fixar jag. Du kan dessutom redigera dina inlägg själv nån timme efter du gjort dem. /Maia

mirjap
0

Jag upplever att när jag "glömmer" att äta fett, alltså förutom det jag äter via maten, så står jag stilla i vikt.

Så för att vara på den säkra sidan så har jag Cocosa-fett (smaklöst!) i allt te och kaffe jag dricker. Då går jag ner igen, sakta men säkert. Min kropp blir tryggare då på nåt vis.