JULBRÖDSAKUTEN
Suck….Nu är jag trött på att experimentera i köket på egen hand för att få till brödiga lågkolhydratsbröd. Ok, visst mina kanelbullar blev super, men jag måste ha skrivit ner fel mått på ingredienserna så när jag skulle använda degen till lussebullarna blev det bara seg gäggfiberhuskröra i ugnen. Sedan gjorde jag lussemuffins men blev inte nöjd då heller - de blev mer äggiga än brödiga (inte så mycket att bita i
) Och saffran som är så dyrt!
Min fråga är: Har någon snäll lchf:are något bra på ett brödigt lågkolhydratsbröd som passar bra att använda som lussedeg?
Om du har det: Snällla lägg ut receptet! Så blir jag jätteglad
!
Något gott som jag ska prova är att ha pepparkakskryddor i mina mandelbröd!
- 1 dl mandelmjöl (mixade mandlar)
- 2/3 dl sojamjöl
- 1/4 dl fiberhusk
- 1 krm bikarbonat
- 1 dl yoghurt
- ca 40 g smör
- 1 litet ägg
- 2,25 dl vatten
- 1/3 dl grädde
- Blanda (ta ev. i pepparkakskryddor el. andra kryddor) klicka ut på plåt
- Tyvärr glömde jag skriva ner i vilken temperatur och hur länge de ska gräddas så vi får alla experimentera oss fram
- Lycka till!

Jag har nyligen läst det här receptet i en annan tråd. Har hunnit laga två gånger, och det blir lika gott varje gång.
Får rätta mig själv på engång. Jag läste inte din text ordentligt! Det var visst inte matbröd du efterlyste utan lussedeg.
Sorry.
Ingredienser:
200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel
50 g kruska kli, fiberex eller fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor
Mixa allt till "mjöl"
Blanda sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg
Gör så här
Mixa allan nötter och frön till "mjöl" i till exempel en mixer.
Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

Hej!
Ett enkelt och snabbt recept.
Smält ca 25-30 g smör i en liten form som sedan ska användas.
1 ägg
1 msk sukrin, vispas ordentligt,
vispa i lite saffran och vanilj och en rejäl msk C-F eller grädde,
Blanda 2 rejäla matskedar po-fiber med 1/2 tsk bakpulver och vispa i smeten tillsammans med det smälta smöret. Låt svälla en stund och häll över i formen, strö över lite mandelspån, ställ in i ugnen ca 200 C i ca 15 minuter.
Klart!
Anpassa sötning efter smak, kan alltid serveras med lite grädde eller stoppa ner några russin i smeten innan gräddning. 

Glömde att det här är anpassat till 1 person eller möjligtvis 2….
#2 Hur stor är din "lilla form"?
**Surface of Velvet
**Core of Steel

Det är en liten fyrkantig glasform, ca 13-15 cm tror jag.