Sockerfritt i Sverige?
Har ni bra med sockerfria choklader och annan sockerfri godis i Sverige? Hur är det med Atkis bars? Har ni allt sådant i vanliga äffärer. Vad gillar ni bäst? Undrar ex. Sthlmare nu i Helsingfors…

Det finns väl en hel del "sockerfritt", men om jag nu ska välja så skulle jag hellre stoppa i mig riktig (mörk) choklad än en massa kemikalier. Dessutom fixar jag inte aspartam, det smakar fy f-n.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det jag önskar fanns här i landet är "Jimmy Moores Low Carb chocolate". Helt utan konstgjorda sötningsmedel.
Helt klart är det också en smaksak i ordets exakta bemärkelse. Det finns nog väldigt goda sockerfria alternativ. Jimmy Moores Low Carb chocolate låter intressant. Väldigt mycket sockerfritt finns faktist utan konstgjorda sötningsmedel om man tycker det är viktigt. Själv tycker jag att sötningsmedel är helt ok - sött borde man ändå äta så lite av att det har ingen som helst betydelse - bara det är godkännt alltså.
Finns low carb produkter som Atkins bars - de är väldigt goda - har ngn smakat där?
Jag åt atkinsbar när jag provade atkins för flera år sen, men jag äter de inte längre.
#3 Det håller jag inte alls med om. Sötningsmedel är inte bättre än naturligt, som t.ex. frukt. Jag äter hellre ren frukt än något med sötningsmedel i, oavsett om det är godkänt eller inte. Jag har fått humörsvängningar och ångest av sötningsmedel, och vet att många andra också blir påverkade med både humör, hudutslag, viktuppgång osv.
Tycker det säger sig självt egetnligen, att en frukt är bättre än en bar som är helt kemisk.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#6 Har du provat Sukrin? Det har inga "biverkningar".
#7 Ja, sukrin är faktiskt jättebra. Lätt och använda, bra smak, inga "biverkningar"
#7 Jag vet inte om sukrin finns i något jag har testat. De flesta säger att aspartam, xylitol, sucralos osv inte heller har några biverkningar, men konstigt nog reagear både jag och många andra på det ändå…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#9 Apartam, xylitol etc. höjer ju insulinnivån vilket Sukrin inte gör. Prova först innan du drar alla sötningsmedel över en kam.
#11 Jaså, är det så att alla sötningsmedel utan Sukrin höjer insulinnivån? Det visste jag inte.
Oavsett så har jag ingen direkt lust att prova, utan jag utgår ifrån att alla konstgjorda sötningsmedel är dåliga. Jag äter hellre en vanlig frukt.
Men sukrin är ju inte konstgjort.
Jag trodde att alla med lite erfarenhet inom LCHF visste det vid det här laget.
Äter du frukt så får du även sukrin (erytriol) i dig då det finns där naturligt.
Stevia höjer inte insulin heller.
Du verkar ha många förutfattade åsikter om mycket och ingen vilja att undersöka hur saker egentligen ligger till. Aspartam, sackarin etc. är konstgjorda och skadliga, men som sagt så finns det naturliga alternativ.

Jag gillar Dietorelle, men det är lite tråkigt att det finns så få smaker här i Sverige.
"Sockerfritt" får i alla fall mig att backa……det betyder tyvärr inte sötningsmedelsfritt och kan innehålla både en hel del kolhydrater och andra oönskade ämnen för oss som håller till på det här forumet.
Om man behöver lite sött (och klarar av att hantera det) finns ju stevia och sukrin. Härligt nog tycker man om fler och fler saker helt osötade efter en tid med LCHF.
#13 Märkligt att du inte kan diskutera utan att blanda in min personlighet i det hela, jag tycker personligen att det är obehagligt att bli bedömd på det sättet och ser gärna att du låter bli det.
En frukt är naturligt, att extrahera något ur en frukt är inte naturligt för mig.
Spelar ingen roll om det höjer insulinet eller inte, vilket jag inte har någon som helst aning om.
Jag är något skeptiskt till Stevia också, för att det håller kvar sötsuget och den söta smaken.
Det gör frukt också, för många. Jag föredrar fortfarande en frukt framför sötningsmedel.
Din personlighet? Jag bara analyserade ditt beteende, du har ju på förhand dömt ut ett livsmedel och försöker avråda andra att testa utan att du ens testat det själv.
Sukrin extraheras inte ur frukt, utan jäses fram från vanligt socker av jästsvampar.
#17 Nu ska vi backa lite här.
Jag har läst igenom er diskussion och fram till #13 är det ingen som försöker slå någon i huvudet med sina argument. Jennix visste alltså inte att Sukrin kommer från en naturlig källa, och att hon inte har lust att testa det, utifrån sina andra erfarenheter med sötningsmedel – vilket är det enda hon skriver – är inte något som någon annan ska döma ut. Okej?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
I några större godisbutiker kan man hitta Belgisk choklad sötad med 'polyoler', och den är riktigt god men med en liiiten kemisk bismak..
Jag har testat praliner i chokladaks, mjölkchoklad, vit choklad och min favorit.. sjöfrukter som var godast..
Polyoler är ett samlingsnamn på sötningsmedel som slutar på 'ol', som sorbitol, maltitol, xylitol.. och är sammansatta så att de inte tas upp av kroppen men ger fyllighet och sötma i godiset..
eftersom kroppen inte tar upp det ligger det istället i mage och tarm och jäser och man kan bli väldigt gasig, det är en nackdel man ska tänka på.. jag trodde min gamla gasmage hade kommit tillbaks men det var bara chokladen och jag var som en gasboll en halv dag efter en ask sjöfrukter.. *skrattar*
har också bloggat med bilder och inköpsställen ->
#17 Jag vill inte bli analyserad av dig eller någon annan. Bemöt mina åsikter eller mina argument istället.
Jag tycker du är otrevlig, men annars har du rätt i din bedömning av mina åsikter - jag är väldigt mycket emot sötningsmedel och jag behöver inte testa dem för att vara det.
Det får du tycka vad du vill om, och det förstår jag om inte alla anser vara logiskt - men det finns en skillnad i att ha åsikter och att uttrycka sig hur man vill om folk.
Hoppas du kan se den skillnaden.
Det finns ju te.x. choklad som 100% och där det inte har används socker ELLER sötningsmedel
*Redigerad av moderator*
#21 Hör du, Sockerfritt, är det du själv som har butiken som du länkar till? Den dyker upp hela tiden i dina trådar och du har inte aktiverat din egen sajt här på iFokus.
Jag vill bara kolla, eftersom det inte är tillåtet att göra reklam för egna företag i trådarna här. 
Håller med dig Maia. Ja, det stämmer. Sockerfritt har försökt göra reklam för sig direkt i en annan tråd.
Trots att en del "experter" hävdar att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera så är dina inlägg väldigt genomskinliga. Ger snarare badwill än goodwill.
Dina produkter är proppfulla med kolhydrater, du har inte ens fattat vad denna sajt går ut på.
#20 På vilket sätt har jag varit otrevlig? Jag tycker snarare du som reagerar känslomässigt. Jag har bara påpekat felaktigheter i ditt resonemang och rättat till felaktiga påståenden från din sida, jag har inte attackerat dig som person. Det jag reagerar på är att du avråder andra från något som du inte ens testat.
#24 Det finns inget i de inlägg som föregår ditt påstående att Jennix "avråder andra" som tyder på att hon föreslår andra att göra som hon. Det läser du in implicit, och det står det dig fritt att göra.
Konkret talar Jennix endast och enbart om egna erfarenheter och ståndpunkter, utan att ge råd.
Du däremot avger raka tydliga bedömningar och påståenden om Jennix. Påståenden som såväl jag som andra reagerade mot.

Sukrin har visst biverkningar, som framgår av en annan tråd här finns det dom som får ont i halsen av det. Dessutom finns det farhågor att det kommer att bli ett miljögift eftersom det är mycket svårt att bryta ner, det passerar exempelvis rakt igenom oss utan att brytas ner.
Över till det sockerfria godiset, jag prövade detta när jag gick på Atkins, men det mättade inte godissuget ett dugg, det var bara liksom menlöst godis. Vad gäller choklad så väljer jag mjölkchoklad dom få gånger det blir, allt över 65% betraktar jag som illasmakande skräp
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#25 Jag har inte attackerat någons personlighet, bara analyserat hennes beteende angående ämnet. Hon har ju redan bestämt sig i frågan, och då biter inte ens sakargument. Jag försökte inte övertyga henne, utan påpekade bara några missuppfattningar hon hade om sukrin.
Det här med avrådandet har jag läst i en annan tråd av henne.

#28: Okey då, där hade jag fel! men halsontet var i alla fall relaterat till sukrin
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#29 det beror på att sukrin har en kylande effekt. Om man häller sukrin i kaffet så kommer temperaturen att sjunka.
#23 "…du har inte ens fattat vad denna sajt går ut på."
Jaha? Jag har börjat med LowCarb/Atkins för många år sedan - har gått ned med 18 kg och uppehåller bra viktbalans nu med relativt lite kolisar/dag. När jag vill ha ngt gott tar jag sockerfritt. Sockerfritt i rimliga mängder funkar jättebra, kolisar i sockerfritt upptas i mycket mindre mängd än socker. Smaken är precis lika som i produkter tillverkade av socker, t.ex choklad.
Vi har nu alla förstått att DU inte tycker om sockerfritt. Men i denna tråd är det sockerfritt som gäller - vad man gillar bäst osv. - för dom som tycker om det - som det första inlägget indikerar… =)
#19 Erytriol är den enda sockeralkohol som inte ger diarré eller gaser för min egen del. Jag extremt känslig, tuggade en gång för flera år sedan 2 bitar sockerfritt xylitoltuggummi och blev helt kass i magen. Sukrin däremot har inte reagerat alls på.
#19 Det är väldigt bra med din Sukrin som tillägg på de sockerfria alternativen. Vanligtvis gäller det ju bara att inte äta för mycket av det goda på en gång - då går det nog jättebra för de allra flesta. Dom som har väldigt känslig mage lönar det sig att sig akta sig för allting nytt - synd då att man inte kan ta till sockerfritt när man vill njuta av något riktigt gott. Sockerfri godis finns ju inte riktigt ännu i Skandinavien med erythriol - men snart finns det - det har jag information om. Bra tillägg blir det i urvalet.