Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 7343 ggr
Puhlo
0

Toscaäpplen

1 äpple per person

1 näve mandel per person (hackad efter måttagande)

50g smör

0,5 dl grädde

0,5 dl sukrin

Slå på ugnen på 200 grader. (jag körde på 180, har varmluftsugn)

Koka smör och grädde, och ha sedan i sukrin. Sjud försiktigt till kolaaktig färg och konsistens. Rör gärna om mkt, för mitt första försök brände jättefort.

Häll i de hackade mandlarna, och rör runt ordentligt. Ta av från värmen.

Skala äpplet/äpplena. Skiva dem och lägg dem i en ugnsfast form.

Häll över toscasmeten, och ställ in i ugnen. Låt stå tills toscan hårdnat lite, eller tills äpplena känns färdiga.

Avnjut med vispad grädde, gärna smaksatt med vaniljpulver!

KattaMo
0

Gud vad gott det låterTungan ute

Tack för receptet!

Ewilita
0

Jag har bara ätit toscapäron förut.
Men aldrig LCHF utan bara gjort med socker.
Detta ska provas! :)

Puhlo
0

Kul att ni verkar gilla det! Jag fick inget större blodsockerhöjning av detta, men jag tog rätt sura äpplen (svenska), just för att jag inte ville bli äcklad av det toksöta.

Ewilita
0

Synd att sukrin är så dyrt. Men jag kanske ska beställa det.
Tror du att det går att göra utan eller blir de inte lika god smak på det då kanske?

Puhlo
0

Ewilita: Jag körde på sukrin för jag hade det hemma och jag ville ha den knäckiga toscan. Det går inte att göra på canderel eller annat sötningsmedel, för de beter sig inte alls som socker, vilket sukrin gör.

Bor du i stockholm kan du köpa sukrin på Daglivs Klippet på fridhemsplan. Eller så ber du nån snäll stockholmare att köpa och skicka, för det är mkt billigare än mindresocker.nu.

lc-solkatt
0

Kan man göra det med Steviaextrakt? Det känns lite tveksamt.

missaz
0

Bokmärker! *dräglar*

Puhlo
0

#6: som sagt, jag tror tyvärr inte det. Stevia, canderel, etc beter sig inte som socker, vilket Sukrin gör.

willas
0

Jag gjorde den utan socker. Det blev kanske inte så tosca-aktigt, men det blev jättegott!

Ewilita
0

#5 Okej :) Nej jag bor 80 mil norr om Sthlm :P Så de blir lite knivigt!
Men tack för tipset ändå!

#9 Då ska jag prova det!! :D

Agyr07
0

Tack för tipset, jag giller inte äpplen och älskar toscakaka så kanske jag ska prova lägga ett sånt täcke på lembasbröd.

Puhlo
0

Agyr: Det tror jag att du gör rätt i. :) Flagad mandel är nog ännu bättre, men det är dyrt om man jämför med att jag ofta har hel mandel hemma.

lc-solkatt
0

#12 Man kan köpa flagad mandel

Rebs
0

Puhlo, har du räknat på hur mycket kh det blir per portion? Nyfiken jag. Glad

Puhlo
0

#14: nej, eftersom det helt beror på äppelstorlek och hur mycket kolhydrater det är i mandlarna (det varierar lite) så har jag inte gjort det.

ttss
0

Tror ni att det går att göra med hermesetas strö?

En fråga bara, det låter lite som knäck (inte äpplet utan smeten), stelnar den som knäck?