Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2752 ggr
DaMum
0

För lite eller för mycket?

Hej!

Jag har en fråga här, som jag hoppas någon svara på. Jag vill helt enkelt höra er åsikt om huruvida min frukost idag innehöll för mycket eller för lite av något.

Jag är mycket medveten om att det här är individuellt, och att var och en måste känna efter själv o s v. Men jag är ute efter era spontana reaktioner bara.

3 kokta ägg med 25 gram smör

1 burk makrill i tomatsås

1 kopp kaffe med lite grädde

Jag känner mig inte ett dugg mätt… är jättehungrig fortfarande. Undrar om det kan ha blivit lite väl mycket protein i förhållande till fett. Jag kollade med Livsmedelsverkets databas, och jag tror själv att boven ligger just där.

Men hur mycket smör kan man lägga på? Jag måste äta 3 ägg om jag ska bli tillnärmelsevis mätt, och 25 gram smör tyckte jag var rätt lagom.

Usch, jag har hållit på en vecka nu och jag är så förvirrad och trött. Och HUNGRIG!!!

Kia
0

Jag äter det du äter men jag äter inte Makrillen när jag äter ägg med smör. Jag har kommit på att Makrill , med tomatsåsen blir för mycket kolisar för mig. Då tomaten sätter igång det…..

Skulle föreslå att du tog mer grädde och mer smör istället….

Som sagt väldigt individuellt. Usch så trist att du fortfarande är hungrig. Du kan ju alltid testa att ta bort makrillen kan ju vara det som är boven. Kanske är det inte hunger du känner utan ett sug….pga tomaten.

Jag har personligen väldigt svårt att skilja dessa två saker åt. 

Du fixar detta Kram

DaMum
0

Tack, tack!

Jag har också misstankar mot tomatsåsen… som sagt. Men det lär inte vara så mycket kolisar i alla fall, kollade nyss med Livsmedlesverket och enligt dem så innehåller en burk med 125 gram makrill i tomatsås c:a 0,75 gram kolisar.

Jag undrar om det inte i stället blir för mycket protein. Makrillen är oerhört proteinrik, och även äggen.

Mer fett…Glad

Kia
0

Ja, det var ju mycket mindre kolisar i det än vad jag trodde får jag säga…..Kanske är det så som du skriver angående proteinen.

Ja och då är ju mer fett det bästa vad jag fattar det som.Glad

Mervi
0

DaMum ta mer smör till dina ägg, jag tror inte det är för mycket proteiner men det kan vara för lite fett. Det är så svårt att säga om det är tomatsåsen. Jag äter inte makrill i den formen så jag har ingen egen erfarenhet av det. Jag äter rökat makrill.

[Anki_]
0

Min första reaktion är att öka mer fett. Ta mer smör, kokosfett eller grädde tillexempel.  Jag äter oftast mer protein än bara 3 ägg till frukost, och mycket mer fett för att jag ska bli mätt. Men alla är vi olika, pröva att öka fett mängden och se om det hjälper. :)

Mervi
0

Jag tar 2 kokta ägg och en rejäl klick smör och kaffe + grädde + smör och håller mig mätt mer än 6 timmar. Jag tror att man behöver mycket fett.

DaMum
0

Och jag som tycker att 3 ägg och 25 gram smör ÄR mycket fett!

Margareta
0

DaMum:
Du kan säkert äta 4 ägg och 50g fett…om Du känner att Du behöver det…

Det är viktigt att äta ORDENTLIGT i början när man skall starta fettbrasan och då är det också viktigt att Du är mätt så att Du inte faller för det som innehåller kolhydrater. Det är ju det man först kommer på att äta när det suger…

Numer pensionär i Nynäshamn

DaMum
0

Ok, jag ska öka fettmängden och se om det funkar. Men när jag läser på många andras inlägg hur de äter, tycker jag i ärlighetens namn att många äter rätt "asketiskt" - d v s lite i underkant. Jag förstår att det är jätteindividuellt och jag menar absolut inte att kritisera någon, men jag trodde faktiskt att man skulle äta STORA portioner. Och jag tycker mina portioner är rätt stora… och så läser jag att många äter mycket mindre än vad jag gör, och är mätta i 5-6 timmar.

I början var jag mer mätt, men då åt jag fortfarande en del kolisar till, i form av gröna ovanjordsgrönsaker. På något vis tycker jag att jag saknar de där grönsakerna, men är ändå rädd att ta till dem eftersom jag vill/måste tappa så mycket i vikt.

Mervi
0

DaMum jag åt mer i början. Och ibland så mycket att jag mådde nästan illa.

Margareta
0

DaMum, Du är i början och då skall portionerna vara stora, sen minskar behovet i takt med att Du går ner i vikt…

Amiechan
0

Och sen DaMum, så kan jag tänka mig att de du jämför dig med kanske väger ungefär hälften så mycket som du - då behövs det inte lika mycket mat för att täcka basbehovet av energi. Så det handlar inte bara om att vara i början av att äta lc/hf utan även om att vara i början av sin viktminskning. :)

Karin20
0

Jag tar alltid en rejäl klick majonnäs till mina ägg och nästan jämt steker jag bacon till. Jag är tokig i bacon.

//Karin

DaMum
0

Tack, tack, alla gulliga!

Margareta, du skriver att i början ska portionerna vara stora och att man därefter kan minska efter hand. Men SSS skriver väl i sin bok att det är just det som många gör fel, och att då stannar viktminskningen upp.

En annan aspekt av allt det här är ju att det faktiskt blir himla dyrt… Jag som bara har sjukpension (och en mycket låg sådan) har svårt att få pengarna att räcka. Allt kött, fisk, sovel och alla ägg och allt smör och grädde… Det blir vansinniga summor! Det var faktiskt billigare på den tiden jag mest levde på grönsaker och bönor och baljväxter… Hur löser man sånt tro?

magma
0

Hej DaMum!

Jag åt i början ett helt eller ett halvt paket bacon+två-tre stekta ägg med en skvätt grädde till frukost. Nu, efter fem, sex månader så håller jag mig mätt i åtminstone 4 timmar på 2 ägg med majonnäs till frukost- jag tror det har att göra en del med att när man äter en kolhydratrik kost så är portionerna ofta STORA. Därför är också magsäcken utspänd och kräver mer innehåll innan man känner sig mätt. Dels så är kroppen inte inställd på LCHF och den har inte fattat att den kost man ger den är så pass energirik. Säkert rätar det upp sig så småningom! Och tre ägg låter inte nämnvärt mycket med tanke på din vikt, och dessutom tycker jag du fettar till det i underkant… Vad gäller kostnaden så beror det lite på vad man äter/tycker om. Bacon är förhållandevis billig mat, men visst- jag håller med dig! Jag äter helst fisk eller kyckling eller nötfärs, och det är långt ifrån billigt- men å andra sidan får jag mer än bara bra mat,  jag får en bättre hälsa på köpet.

DaMum
0

Jodå, det är riktigt. Hälsan är viktigast och värt allt. Men när pengarna är slut då…? Suck…

Pasi
0

Blir det verkligen dyrare nu?….jag äter faktiskt något billigare nu.Glad
Kött etc kostar samma…äter visserligen något mer, men jag inriktar mig oftast på fett kött (o kyckling..inga äckliga, dyra filéer mer) som är billigare och energirikare, dessutom ganska mycket billiga ägg och feta ostar.
Ersätter bröd med fett…smör. Smör är faktiskt mycket billigare per kcal än de flesta bröd (OBS endast kalorier är intressanta…det är de som mättar - så glöm kgpris). Pastan ersätter jag med grädde…något dyrare.
Dessutom köper jag inget godis, tillbehör etc. Nästan inga grönsaker…vilka är väldigt dyra per kalori.

Räkna alltid priset per kalori så ska ni se att det blir billigare!Räcka ut tungan

DaMum
0

Jag köper heller inget godis. Måste dock köpa viss kompletterande kost eftersom min dotter har glutenintolerans och behöver vissa livsmedel p g a det. De är ju dyra.

Sen beror det säkert på att jag som är handikappad och måste åka färdtjänst, inte har samma möjligheter att fara runt och jämföra priser och kolla. Jag får bestämma mig dagen innan vilken butik jag ska åka till, och sedan får det bli den. Tyvärr är det ju mina förutsättningar….

Men nu har jag slutat röka, så jag kan spara ytterligare c:a 250 kr i månaden.

Pasi
0

Jag åker aldrig runt till flera butiker utan handlar det som är billigt i aktuell butik för dagen…ser till att fylla frysen. Har de karré så köper jag några kilo.Glad
Jag äter för övrigt inget innehållande gluten då jag tror spannmål är dåligt för hälsan.

Vad äter din dotter för någon mat (har sett att hon intresserar sig för denna kost)?
Grönsaker, kött, fisk, fågel och fett är ju bra för bokstavsbarn och innehåller inget gluten.
Intressant länk om ADHD och magnesium och en till Dr Matti Tolonen som skriver/forskar mycket på ADHD och liknande sjukdomar.Cool

SvartKaffe
0

Ang just makrill i tomatsås så tar jag ur makrillen och blandar med ett par ordentliga klickar majonäs. Det brukar jag kunna hålla mig mätt på ett bra tag. Ibland kompletterar jag med en eller två små baby-bel-ostar.

Margareta
0

Jag äter makrillen med creme fraiche, sen någon här tipsade om det…

JohanW
0

Hej, DaMum!

Till frukost brukar jag som nuvarande favorit äta 2-3 ägg (stekta eller som äggröra) samt ca 100-150g stekt sidfläsk. Till detta en kopp te. Jag steker allt i smör, men mesta fettet kommer helt klart från sidfläsket - och är jättegott ;) Brukar steka fläsket först, och lämna fett att göra äggröran i.

Tycker inte alls att du äter för mycket; min meny ovan känner jag själv att jag behöver, dels för att bli mätt och dels för att få upp kalorierna i rimliga nivåer över dagen.