Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 11287 ggr
Ron-Jag
0

Sugen på äggsås

Åh, jag är så sugen på kokt torsk med äggsås. Men hur gör jag en god äggsås utan mjöl? Några förslag? Tack.

Mervi
0

Jag har gjort såsen på grädde och sedan använd Naturell Philadelphia ost för att få den lite tjockare. Jag tyckte det blev bra och mina barnbarn åt det med god aptit.

Lycka till!

bluegoose
0

Jag brukar smälta smör och hacka ner hårdkokta ägg i smöret. Tycker jag är mums. Glad

MatsL
0

Det går väl bra att använda mjöl? Okej, det blir kanske 5-10 g kolhydrater i en sås till fyra personer, men är det så mycket att hetsa upp sig över? Alla behöver inte köra fakir. Jag reder de flesta såser med mjöl, funkar kanon för mig.

spadermadam
0

Jag använder hellre naturell mjukost (typ Kavli) när jag gör vitsåser. Det blir inte lika syrligt som med philadelphia och liknande.

Smör, vispgrädde och en rejäl klutt naturell mjukost som får koka ihop och sen tillsätts hackade ägg. Eventuellt kan man ha i lite persilja eller dill om man vill.

Banditqueen
0

Jag använder hälften grädde och hälften creme fraiche, blir jättebra. Finns ingen anledning att förstöra med mjöl.

Tisdag
0

Låter grädden koka ihop så att den blir tjock.

Ron-Jag
0

Tack alla underbara människor som snabbt kommer med mängder av förslag. Visste väl att jag kunde lita på Er.  Skrattande

I helgen blir det fisk och äggsås tack vare Er.

Trrkek
0

En äggula i grädde/färskostsåsen gör det ännu krämigare och godare! =)

Mervi
0

Hur gick det med äggsåsen????

Zepp
0

Ett helt rått ägg i såsen när den är färdig.. rör om lite så att ägget fördelas i hela såsen.. det blir rätt tjockt.. så vara lite försiktig!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ron-Jag
0

#9. Jo tack, det gick bra med äggsåsen. Den blev och smakade inte helt som den man gör på mjöl men med lite experiment i framtiden så tror jag att jag kan få till den.

#8 & 10. Det där med ett rått ägg i lät bra. Ska testa det nästa gång. Äggsås kan man ju faktiskt äta som det är. Det är ju såååå gott.  Flört

Mervi
0

Visst är gott, bara sleva i sig med en sked.Skrattande