LCHF-alternativ efter träning?
Ni som äter LCHF och tränar en del, har ni tips på LCHF-alternativ som man kan äta direkt efter träningen? Standardtipset är ju en banan eller annan frukt med snabba kolhydrater + mjölk eller proteindrink för snabb återhämtning. Vad äter ni i stället? Jag tränar mellan 20-21 och är hemma kvart i tio, och det känns fel att äta middag så sent.
Jag ska just börja träna nu (kör styrketräning från oktober-mars). Det blir första gången jag tränar och äter LCHF-kost. Jag tänkte stoppa ned ett par frusna ägg-och-baconmuffins i träningsväskan så hinner de nog tina upp lagom tills efter jag har tränat färdigt.
Jag tränar inte så sent på kvällen så när jag kommer hem steker jag upp ett par ägg och tar en rejäl otsbit till.

om du inte har ont av det så ät en stund innan, tar ju ett bra tag innan maten börjar smälta ordentligt

Jag brukar dricka äggmjölk när jag kommer hem, lite som en proteinshake liksom. Det är gott också att dricka en kopp med något varmt sådär på kvällen innan läggdags.
Sök på äggmjölk så hittar du massa recept, men grunden brukar vara nåt i stil med:
2-3 ägg
20-50 g smör eller kokosfett
2-3 dl kokande vatten
Mixa i blender, med stavmixer eller med elvisp tills det blandats ordentligt och är skummigt, smaksätt med vad du vill. Jag gillar att ha i kardemumma och lite bittermandelessens. Eller lite kakao, så blir det som varm choklad.
Det låter skumt, men är jättegott. Är man van vid proteinshakes efter träningen tror jag det här kan funka.
Frukt (kolhydrater) har aldrig haft någon funktion vid styrketräning. Protein är viktigt, däremot, och ett snabbt protein nära inpå träningen stimulerar muskeluppbyggnaden.
Proteinpulver är fett- och kolhydratreducerad torrmjölk. Eller EAA. Följt av mat en stund senare.

"det känns fel att äta middag så sent" Varför då? Många spanjorerna äter middag kl 22. Har de fel? Är det inte enklast att äta när man har tid och när man är hungrig.
Några fakirbiffar och lite varm äggmjölk kanske på vägen hem
Brukar ha med mig Babybelostar i väskan. De kan man äta på vägen hem eller i omklädningsrummet. :o)
Anders S: jo, jag vet att i många länder äter man det största målet sent…jag är väl alltför indoktrinerad sedan barnsben av alla kostråd av typen: "Ju senare på dagen man äter, desto lättare lagrar kroppen fett" och dylikt…många kost- och viktprogram bygger ju på idén att inte äta alls efter kl 18 eller 19, troligtvis för att de utgår från teorin att kroppen (ämnesomsättningen) inte kan bryta ned maten lika effektivt på kvällen och därför lättare lagras som fett under nattsömnen…men frågan är ju vad som händer om man undviker KOLHYDRATER på kvällen, men i stället äter sig mätt på fett och protein?!
Mikael J, har du något tips på snabba proteiner? Det finns något som heter vassleprotein i hälsokostbutiken och som tydligen tas upp snabbare av kroppen än kaseinprotein. Är det något sådant du tänker på?
Tack till alla för bra tips!
Ja, vassle, eller än hellre EAA. Direkt efter träningen, utan något annat till, och sedan en ordentlig måltid när du kommer hem.