Högt kortisol svårt gå ner i vikt
Har led och muskelvärk sen ca 1 år nu …Läser att man då får höga värden av Kortisol och att man har svårt att gå ner i vikt !!??Vad göra??

Kortisol är ett stresshormon så man får göra vad man kan för att slappna av och lugna ner sin tillvaro 

Du menar att dina muskelsmärtor ger höjda kortisolvärden?
Kan mycket väl vara så.
Vet du vad muskelsmärtorna beror på?
Det är annars vanligt att man får muskel- och ledproblem av höjt kortisol.
Om kortisolnivåerna beror på stress så handlar det främst att strukturera om sitt liv och leverne så fort som möjligt. Vara ärlig mot sig själv när man letar upp stressorerna och sedan antingen avlägsna dem eller ändra sitt förhållningssätt till dem.
Det handlar inte bara om att man skall ta ner höga nivåer av kortisol för viktens skull, utan det är kanske ännu viktigare ur ett hälsoperspektiv.

Kanske bör du testa att hålla dig på gränsen till ketogen. Dvs äta lite mer kolhydrater.
Hyperlipid skriver i denna länk:
"Both the pre-and post-exercise levels of adrenaline, noradrenaline, and cortisol were enhanced" (på ketogen kost).
Jag har också haft mycket funderingar på det här med kortisol på senare tid. Jag har stannat upp i mina måttminskningar sedan flera månader, och undrar om det är det det beror på.
Har alltid mycket omkring mig, men tycker att jag trivs med att ha många bollar i luften och att sedan sy ihop allt. Så stress borde inte vara något hinder.
Har haft sömnproblem sedan några år tillbaka, men det försvann helt när jag började med LCHF. Dock har det börjat så smått igen och jag har för skojs skull börjat väga mig varje morgon. Med mycket stor säkerhet kan jag säga att efter en dålig natt, så ökar kroppsvikten, medan den efter en natt med bra sömn (för mig ca 8 timmar) minskar. Antagligen höjs kortisolhalten av trötthet.
Läste också intresserat det där med muskelvärk, vilket jag också har mycket just nu. Tränar regelbundet och får massage, men kanske är det också ivägen för att kroppen skall vara i balans.
Någon som vet var man kan läsa mer om kortisol och hur man lär sig att hålla nere sin halter?
Har inga stressrelaterade problem 62 år gammal lever ett sunt liv i varmare klimat hela året,spelar golf 4 dagar i veckan och äter UFO ……Äter mest kött,lite fisk,ägg,coleslaw samt hemgjord leverpate`,kokosfett dagligen…………..???????

#4 Utebliven sömn höjer kortisolet, liksom höjt kortisol kan förstöra sömnen.
Jag har inte sett någon heltäckande, riktigt bra bok om kortisol, men det finns lite att läsa på nätet (men man får klippa och klistra lite i faktan som finns).
Aha - en ond cirkel alltså, kunde man ge sig den på. Ja, får jobba ännu mer med avslappning och avstressning. Samt få bort muskelvärken.

Positiv stress i lagom dos är bara välgörande.. men man skall även alltid ha tid för återhämtning.. ett vanligt fel vi gör idagens samhälle är att vi alldrig ger oss den tiden.. då kan även den postiva stressen leda till att vi bygger upp en kortisolresistens och till slut blir vi utbrända.. tror jag iallafall!
Märks mest när man har svårt att slappna av och inte göra något särskildt och bara vara!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.