Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3608 ggr
jeko69
0

Näringsinnehåll i livsmedel

Är det någon som kan övetyga mig om att man kan lita på näringsinnehållet i livsmedelsprodukter?

Är det någon som vet hur de gör för att räkna ut näringsinnehållet?

Jag förhåller mig numer kritisk till siffrorna som står bak på paketen. Jag har flera gånger upplevt att de inte stämmer. Jag har hållit i två likadana livsmedel, fast i olika storlekar, och näringsinnehållet inte varit överensstämmande.

Jag har också varit på en korvfabrikant (Möller) ang deras korvar som enligt etiketten innehöll E621. Till svar fick jag ungefär det här: "Inga av våra korvar innehåller numera E621, vi har bara inte hunnit ändra på etiketten". Det handlar visserligen inte om näringsvärdet, men det gör att tilliten till livsmedelsmärkning av olika slag minskar.

"Kritisk, men nyfiken"

Sindri
0

Lita på livsmedelsindustrin? Skojar du?Flört

Zepp
0

Jag skulle vilja säga som så.. att inget som står på förpackningen stämmer.. men jag tror att det är rätt nära!

Inbillar mig iallafall att man inte gör några kemiska analyser av innehållet.. mistänker att man slår i tabeller och räknar ihop det hela!

Är det ingen som funderat på hur ICA kan producera en köttfärs med exakt 10% fett år ut och år in.. det är bättre presicion är vad NASA har på sina produkter!!

Det bästa med fetthalten är att man gärna anger för lite.. fett är billigare än kött.. så man kan nog säga att det i själva verket är MINST 10 % fett!!

Gröna Gårdar är ärligare.. på deras paket stå något liknande det här;

"Fetthalt, 13-17%, Många halter kan förekomma!"

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TjockaBerta
0

Nej det stämmer inte. De kan skriva nästan vad som helst för det är så få som kollar och så få som vet hur man kan kolla.

>>>Malum domesticum<<<

Wtn3
0

Exakt näringsinnehåll är svårt att beräkna, bäst är såklart att kolla på innehållsförteckningen, för de som ljuger på den och blir avslöjade ligger illa till.

jeko69
0

Hur ska jag då vara söker på att jag inte får i mig 5-20-75 E% på en dag?

En annan sak fast ändå samma:

jag kollade upp avokado idag. På minmat stog  det att det finns 4.4 gr kolhydater/100 gr och på Fineli stog det att det är 0.8 gr digererbara kolhydrater. Jag förmodar ni har koll på vad detta betyder och vilken siffra man ska räkna med. Kan ni hjälpa mig?

Ni medlemmar på KiF är numera min uppslagsbok, ni är så otroligt kunniga. Det är också otroligt roligt att läsa alla era inlägg och kommentarer.

Zepp
0

Som sagt tidigare.. man skall ta innehållsförteckningar med en nypa salt!

Och likadant med fördelningen av macronutrienter.. man får skjuta från höften och såsmåningom så hittar man ett sätt att äta som varken kräver vägning eller lusläsning av siffror på paket.. då om något kan man kalla det för en livsstil!

Vad gäller växter och dess innehål så förstår du säkert att dessa varierar beroende på en hel del olika faktorer, som sort, jordens beskaffenhet och hur, när och var de är skördade!

Macronutrientfördelningen skall oxå ses som ett riktmärke.. det kan knappast vara som så att om du får i dig 5,5E% kolhydrater så faller allt.. och om du får i dig, 4,5E% så fugerar det fint, utan det är alltid en glidande skala, så skilnaden mellan 5,5 och 4,5 är mer eller mindre obefintlig.. det är skillnaden mellan 5% och 50% som gör det!

Det viktiga är att man får en hyfsad fördelning över en längre period.. åtminstone över några dagar.. så man håller fettförbräningen uppe.. skulle jag vilja påstå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.