Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 4493 ggr
majala
0

Laktosfri grädde, mindre kolhydrater?

Jag har hört detta någonstans men hittar ingen sida där man kan hitta näringinnehållet på laktosfri vispgrädde. Är det någon av er som vet hur det ligger till med kolhydraterinnehållet?

Har en del grädde i kosten och det skulle ju vara toppen om man kunde minimera kolhydratsintaget utan att dra ner på just grädden.

mikaelj
0

Laktosfri betyder att man tillsatt enzymet laktas, för de som saknar (eller har låg) egenproduktion. Kolhydratinehållet är samma.

majala
0

Attans, då var det bluff och båg om färre kollisarna alltså. Jag som hoppats på att det stämde, älskar ju grädde. :-)

mikaelj
1

Läs på förpackningen. Det står där hur många kolhydrater det är i.

Problemet med grädde och mjölk är troligtvis mjölkprotein, för övrigt…

majala
0

Problemet var att jag ville veta direkt och inte orkade gå till affären och kolla förpackningen (gudars, ICA ligger ju flera minuter bort).

Läste någonstans att det var mjölksockret som var boven, det var därför jag tänkte att det måste vara bättre med laktosfri. Men man kanske inte ska tro på allt man läser på nätet… :-)

mikaelj
0

Nej, mjölksockret har ganska lågt glykemiskt index. Det delas först upp i galaktos och glukos. Glukoset höjer blodsockert direkt, medan galaktoset metaboliseras i levern likt fruktos och höjer inte blodsockret.

Att diabetikers blodsockervärde höjs snabbt av mjölk är p g a glukagon och mjölkprotein.

Wtn3
0

Nej, kolhydraterna i grädde är relativt oskyldiga, så länge man inte äter så mycket att man kommer över en nivå där den totala mängden kolhydrater blir för stor, de som inte går ner i vikt pga för mycket mjölkprodukter är snarare känsliga för mjölkproteinet.