Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3752 ggr
Margareta
0

Min skärmaskin

Vilken otroligt fantastisk investering min elektriska skärmaskin är. Trots att det var en "billig plastig sak från Ellos"

Jag har svårt att planera vad jag skall äta men gör gärna stekar i ugnen av olika sorter. Sen skär vi eftersom det behövs med maskin tunna skivor och förpackar med gladpack på en tallrik som får stå i kylskåpet. Just nu är det julskinkan.

Tack vare maskinen blir skivorna tunna (godast tycker jag) och det är inte jobbigt att skära mycket på en gång. Det är även ekonomiskt att köpa kött på det viset. Nu kommer kyldiskarna vara överfyllda av fläskprodukter som blivit "över" vid skinkproduktionen. Så är det alltid efter jul har jag märkt…

Skinkstek är så gott (vitlöksspäckad???)!!!

Jag blir lika glad varje gång jag öppnar kylskåpet och hittar "färdig" mat som är lätt att ta fram. Vi har (som många av er vet) flyttat nyligen och det har inneburit många veckor av kaos med bla utebliven matlagning. Då har mina stekar varit räddningen. De är lättlagade (sköter sig själva med termometer som piper när det är klart) och det blir mycket mat på en gång och än så länge har ingen lessnat på att få gott kött att äta.

Numer pensionär i Nynäshamn

odezza
0

Jag har funderat på att skaffa en skärmaskin, tror att det skulle vara bra även i ett litet hushåll (1 person), då jag gärna lagar till mycket och sedan fryser in i portionsförpackningar. Och hela köttbitar är ju, som du påpekar, billigare än färdigskuret…

Det som bromsar mig är tanken på ytterligare en pryl, som ska skötas och diskas, för att förbli hygienisk… Hur är det med diskningen, är det krångligt och bökigt, eller är skärmaskinerna lätta att hålla rena nu för tiden?

"still lost in space and time"

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min man tyckte som Du och han är den som använder den mest.

Rostbiff blir godare utan tillsatser och billigare än färdigköpt och måste skäras tunt, då spelar det ju ingen roll om man är 1 eller många i hushållet?

Den är lätt att göra ren. Man tar med ett par handgrepp isär den och diskar.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inför disken…

Mervi
0

Jag tror att jag skall skaffa en, har en gammal som man vävar för hand, inte alls lika bra. Tack för tipset!

anki1
0

Jag önskar oxå en, mina händer duger inte för att stå och skiva en massa. Maken finns inte alltid till hands, men som jag skrev i en annan tråd(den om ditt kök) så finns det inte så mycket ytor för mer maskineri

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

hemul
0

Problemet brukar vara att de har så liten klinga att man ofta måste dela stekarna. Gjorde du så med skinkan, Margareta, eller är den här maskinen större?

Margareta
0

Jag delade inte skinkan, men den kanske inte var jättestor.

odezza
0

Tack för infon och de pedagogiska bilderna! Jag fick en summa pengar i födelsedagspresent av mina släktingar, och jag har ännu inte bestämt vad jag ska köpa, men kanske får skärmaskinen komma med på ett hörn! Glad

hemul
0

Men den måste vara hyfsat stor ivf. Jag ska kolla på Ellos då. Så klart det, jag som just slängt deras sista kuvert med rabatter. :-p

monkan
0

Tack för tipset Maggan. Jag for till Elkjøp (Elgiganten) och köpte en skärmaskin direkt. Nu har jag skivat fläskkotlett, tjälknöl och snart en skinkstek!! Toppenverktyg. Det bästa var att den är ihopfällbar så den tar inte så stor plats som jag trodde

Margareta
0

Min är också hopfällbar så de kanske är lika…

hemul
0

Aha. Jag hade just bestämt mig för att avstå trots allt därför att jag har ingen köksbänk, så det blir bökigt med alla maskiner. Men hopfällbar, hmmm…Kyss

Mervi
0

Nu har jag beställt en skärmaskin från Elgiganten, de hade inte den som lagervara i min "närbutik" så det blev att köpa på internet. Den kommer nog i veckan. Hoppas den är bra, märket var Bosch.

odezza
0

Skriv och berätta när du får den, Mervi, jag har ingen aning om vilket märke jag ska köpa, och har ännu inte hunnit kolla marknaden… Gott nytt år!

hemul
0

Är det den här?

Mervi
0

Ja, det är den, jag hittade ingen annan.

hemul
0

Väntar på rapport då. Glad

monkan
0

Det var just precis en sådan jag köpte! En Bosch. Den fungerar alldeles utmärkt!!

Mervi
0

monkan: vad roligt att höra, då är jag lugnat och väntar bara att den skall anlända.

Amiechan
0

Hmmm. Det här verkar intressant! Maken och jag fick tre stycken elvispar (visserligen har vispen gått varm med all grädden vi ätit det senaste året, men TRE är lite överdrivet ;-))

Kanske man skulle byta till sig en skärmaskin? Det skulle ju helt klart göra det lättare att skära stekarna och rostbiffen tunnt och snyggt :)

Mervi
0

Vilken bra ide Amiechan.Flört

Margareta
0

Inte bara tunt och snygg, även tunt och GOTT, jag tycker absolut att tunnskuret är godare!!!Räcka ut tungan 
Man kan dessutom lättare rulla in någon fet och god röra…

monkan
0

Jag använde min skärmaskin på en tjälknöl och sen gjorde jag Sten Stures Cole slaw och rullade in in tjälknölskrivor. Kanongott!

Mervi
0

Nu har jag provat min skärmaskin, kanonbra. Har skivat salami, en hel oxstek och kalvstek, det gick som en dans och fort. Det blev också många matlådor att frysa in. Jag tycker som du Margareta att det skall vara tunna skivor, dem kan man rulla ihop med något gott.

Igår hade jag en matlagninsdag och har nu kyl och frys fulla med färdiga rätter. Ni ska inte tro att detta är vanligt hos mig, nej nej mycket ovanligt faktiskt och nu slipper jag står och laga mat varje dag som jag gör vanligtvis.

Hur kunde det komma sig jag fick ett sådant ryck??? Jo mannen jobbade från kl 17 och hela kvällen så jag började på eftermiddagen och fixa detta. Idag har jag bakat nötbröd och kokat lite fullkornsris till mannens matlådor. Har också en hel gryta kalops att bara värma i morgon. Oj vad duktig jag känner mig.Generad.

Skärmaskinen tar inte stor plats, den är ihopfällbar, och man kan lossa alla delarna och rengörningen blir lättare så. Jag är nöjd med min.

Margareta
0

Härligt Mervi, Du är ett gott föredöme för oss andra…

Mervi
0

Tack Margareta! Glöm inte att jag vanligtvis inte är så här duktig.

Margareta
0

Just därför Mervi, det är just därför Du är ett föredöme!

ALLA kan även den som inte annars brukar!

Det är så lätt att tro att det BARA är några få utvalda som är husliga och gör storkok….
Glad

Mervi
0

Tänk vilken härlig vecka jag har framför mig som slipper allt kockande.Flört.

Jag har alltid tyckt att jag inte vill använda helgen till att laga mat även om det underlättar för kommande veckan. Men kvällarna passar bra. Och en stek i ugnen sköter sig ju själv och ugnen piper när det är färdigt.

Margareta
0

Stekar är det bästa och ugnsmat är enkelt, just nu har vi fläskfilé i ugnen…