Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2312 ggr
mysis
0

Hungrig snabbt på äggmjölk!

Mitt äggmjölk-recept som jag använt å druckit till frukost:

2 ägg

1 äggula

50 g smör

2 dl kokamde vatten

Å jag blev hungrig efter ca 2 timmar!

Jag har läst att många kan klara sig typ halva dan på detta, är det fel på mig eller…?

Lojs
0

Det kanske beror på hur stora portioner du är van vid, eller vad du äter i övrigt. Jag klarar mig längre på mindre portioner nu efter längre tid med kosten än vad jag gjorde i starten.

Jag dricker äggmjölk efter nästan samma recept och jag står mig lätt på det i ca 3-4 timmar.

Jag gissar på att det även kan handla om ifall man är van vid att äta mycket eller lite till frukost annars.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sindri
0

Har du nyss börjat med LCHF så är det en omställningsperiod när man kan behöva mer mat. För mig räcker en sådan äggmjölk i 5-6 timmar. Du tog inget annat till?

JAUS
0

Jag blev också snabbt hungrig av äggmjölk senast jag testade, men jag har ju ett stor kaloribehov.

elin83
0

Jag har också upplevt det! Dricker äggmjölk, men är fortfarande hungrig… Kanske har börjat bli imun mot fettGråter

babo
0

Är detta att bli "mätt av fett" en chimär nu då?

elin83
0

Haha, ja kanske är det så. Men å andra sidan är inte allt det?? Då är det ju bara att bestämma sig för något… Typ gå och lägg mig för jag ÄR trött (funkar dåligt) kanske om en stund ;-)

JAUS
0

#5 Nej, jag tror snarare det är äggen.

Evanorm
0

Jag har märkt detsamma på mej själv. I början mättade den bra - men den effekten försvann ganska snabbt. Jag ökade då på mängd smör tills jag var uppe i 6o+ men ff blev jag hungrig direkt därpå.

När jag läste runt på forumet såg jag att jag var inte ensam om att uppleva det som så, en del menade även att smör inte mättade längre i tid bara för att man åt mera mängd.

Då jag nu 'fettbombar' min mat och äter runt 2000 kcal om dagen så slog det mej att jag kanske får i mej så mycket smör att mjölksockret triggar insulinet? Jag tog genast bort äggmjölken och bytte det mesta av smöret mot kokosfett. Och se! - där fick jag mättnad igen. Nu behöver jag bara äta 2ggr/dag efter frukost som består av kaffe + kokosfett/lite smör och äggula eller annat. Förutom att jag minskar i vikt med ca: 2-3 hg/dag efter vecka ett. Skrattande

elin83
0

Ah, ska genast testa med kokosfett istället!!

Lojs
0

Ja, kokosfett kanske är grejen, jag brukar ha hälften kokosfett och hälften smör på morgonen. Jag klarar dock inte av kokosfett på kvällen, kroppen slår bakut och jag mår kasst.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Evanorm
0

Kokosfett är knepigt - två gånger har jag ätit för mycket i en o samma måltid; jag däckar ganska omgående i matkoma.. Förvånad

mysis
0

Åh så bra, tack för tipset att prova kokosfett. Ska nog testa med ½ smör  ½  kokosfett.

Kanske man ska äta något proteinrikt till för att hålla mättnaden?

Evanorm
0

Jag såg någon som mixade lite grädde med kokosfettet - något att testa? Kan du äta på morgonen så föreslår jag äggröra och bacon eller makrill..?

Kolla in 'Novemberfest' - där är vi några som har testat varianter av fördelning mellan fett/protein/kolhydrater alltsedan vi började med fakir i Augusti. Många bra tips och uppmuntrande gäng!