Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 14249 ggr
sepersl
17

mjölkallergi - recept?

Min son på 3,5år är mjölkallergiker (mjölkproteinet). Har nyligen fått reda på detta och jag känner att jag har svårt att få i honom fett. Är det någon som har bra recept på mat, fika och efterrätter för en mjölkallergiker?

5353
1

hej sepersl

Jag är kokerska på dagis och har precis blivit "av" med en. Hon hade mycket svår mjölkproteinintolerans - det räckte med en droppe mjölk.

Vad händer med din son om han får i sig mjölk?

Men använd kokosfett och ister och öka på mängden i alla såser köttfärssås etc. Byt ut allt fett till kokos och ister i recepten så kommer du långt.

Små barn vill ju att deras mat ska se likadan ut som alla andras, och det är inte så svårt - men det tar tid att tänka om, och man får vara lite av en "uppfinnarjocke". Det finns mycket mjölkfria produkter på marknaden - men man måste läsa innerhållsförteckningen NOGA.

Majonäs - är bra man kan göra mycket med majonäs. Blanda ut den med vatten och smaksätt som vanlig filsås.

Lisabet
0

Jag, min dotter och barnbarn är mjölkallergiker. Vi använder havregrädde i matlagning i stället för grädde. Inte lika bra, men får duga.

Glass går också bra att göra med havregrädde. Djupfrysta hallon i matberedaren, och sen i med havregrädde när det snurrar. Den köpta mjölkfria glassen är så söt (som all köpt glass). Vill man, kan man ha i banan också. Annars går det faktiskt med ägg också, i stället för grädde.

Steker gör vi i kokosfett, och hemgjörd majonäs är gott på äggula och rapsolja. Fast barnbarnet har inte vågat smaka majonäsen, är inte förtjust i såser till maten. 

En "kola"-sås vi gjorde var som majonäsen, äggula och olja (helst lite mer smaklös än rapsoljan) och smaksatte den med råsirap från sockerbeta. Massor med kolhydrater, men man behöver inte ta så mycket sirap, och någon gång ibland kan det vara gott för dem som inte är överkänsliga.

sepersl
0

Tack så mycket för era tips och svar! Glad

Om han får i sig mjölkprodukter så får han jättemycket eksem. Vi har kört mjölkfritt nu i 4 veckor och eksemen börjar bli bättre. Dock så har han haft eksem sedan jag slutade amma honom (5mån) och när han var 1,5 så tog vi allergitest. Då var han inte allergisk mot mjölken, men nu har han utvecklat en. Vet inte varför. Kanske har jag triggat igång allergin när jag började med lchf (6 mån sedan) då grädde och smör ökade signifikant.

Idag lagar jag samma mat till hela familjen så han slipper känna sig utanför. Jag steker i kokosfett och gör såser med havregrädden. Lite väl mycket kolhydrater, men fettet är viktigare.

Majonnäs har han precis lärt sig att äta. Gjorde flintastek som han doppade i majo - det var populärt.

Hur är receptet på hemmagjord majonnäs?

Jag vill oxå gärna ha receptet på glassen!

Zepp
0

Cocosmjölk går att använda i stället för grädde.. du får laga lite mer mat som är inspirerat av medelhavet och asien.. de använder inte så mycket mjölkprodukter.. o det är ju himla gott det med!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sepersl
0

Zepp! Tack för tipset!

Lisabet
0

Majonäs: Jag rör en äggula med 3/4 dl rapsolja. Droppe för droppe rörs i. Det är viktigt att äggula och olja har samma temperatur, så jag har alltid några ägg framme. Sen smaksätter man, Det är bara att prova vad man tycker är gott. Jag tar en aning vinäger också. Med vitlök blir det aioli.

Glass: Det var hela receptet ovanför. Man lägger i lite frysta bär i matberedaren, startar, häller i (havre)grädden i en stråle tills smeten blir lagom "glassig". Äter direkt, för den smälter fort.
Nu undviker jag havre, och har ersatt det med ett ägg + lite olja, men det är annars samma utförande. Kokosmjölk slulle säkert också gå bra.

Ofelia
0

Lisabet har du några flera tips på mjölkfri mat? Det är lite tråkigt med LCHF recepten för 99% innehåller ost eller grädde….

Jag försöker äta en liberal LCHF kost just för att jag måste få med något till proteinerna och fettet. Blir så trist matlagning utan mjölkprodukter att man inte kan utesluta ännu fler produkter. Jag tål absolut inget mjöl heller. Vill å andra sidan inte äta "vanlig" mat för jag mår så bra på på detta men ibland är det verkligen öken att laga mat.

Du verkar vara van vid detta (jag har bara hållit mjölkfritt ca ett år) så fram med dina bästa recept! Aioli kan jag men sen är det stopp på såserna….fuskar lite med sojaprodukter men känns inte helt bra. Äter glassen och nån gång ibland tofuttis creme fraiche.

sepersl
0

Ica´s bea-sås innehåller lite kolisar och inget mjölkprotein.

Själv gör jag egen bea+hollandaisås med olja istället för smör

cream
0

En tanke/tips:

Ghee (rent mjölkfett) borde väl kunna gå? Ordentligt tillrätt och silat genom kaffefilter är nästan garanterat all protein borta. Om det finns något så är det mikroskopiska mängder vilket inte lär orsaka reaktioner. Kan vara värt att testa i alla fall.

Recept lär finnas här på sidan. Se till att komma upp i ca 120 grader fettemperatur innan man tar av kastrullen, inte några snabbfuskversioner jag sett vissa kör då man i princip bara smälter smöret och sedan silar. Allt vatten måste koka bort så proteinet fälls ut i sin fasta form!

sepersl
0

Ghee kan innehålla mjölkprotein och då ger man det inte till en mjölkallergiker!

Ofelia
0

#8 Hur gör du hollandaisesås?

Tyvärr har jag aldrig gillat bearnaise

#9 Tyvärr törs jag inte prova Ghee, hittintils har jag fått starka reaktioner även på mikroskopiska mängder mjölkprotein. Använder kokosfett, oliv och rapsolja(aiolin). Ister hittar jag ingenstans, vart köper ni det?

Ofelia
0

Coleslow t ex, har ni någon mjölkfri variant på den? Jag har tagit soja creme fraiche men känns inte helt ok så det blir inte så ofta. Synd för det är gott.

sepersl
1

Var försiktig med sojaprodukter om du är mjölkallergiker!!! 80% av alla mjölkallergiker utvecklar allergi mot sojaprotein.

I Annikas och Airams kokbok finns recept på såsen fast med smör. Har boken hemma så jag kan ge dig receptet ikväll (sitter nu på jobb). Ska bara försöka registrera i huvudet att jag ska göra det =)

Puhlo
0

Sepersl: Om han skulle få glass nångång, så rekommenderar jag att du fryser riktigt mogna skivade bananer, och sen tar fram och mixar med kakao. Det är en snabb sockerfri mjölkfri glass. :) God är den också, den brukar gå hem hos både veganer och ickeveganer.

Annars kan man göra chokladpudding på avocado, på lite samma sätt, men inte frysta avocados då. Vegan.nu har en massa recept som är mjölkfria, som man kan modda lite på egen hand, t.ex lägga till kött och sådär.

Hoppas att det går bra!

KattaMo
0

det finns en sida som heter www.allergimat.com

Där finns det massor av recept och även en "shop" där man kan handla.

min söner har båda varit mjölprotein-allergiker.

Vi köpte kokosgrädden från allergimat och den var perfekt att vispa ( måste vara kylskåpskall) till tårta!

Annars finns Oatlys havregrädde som är jättegod i mat, och ICA:s "Solhavre", havremjölk, är god att göra sås på och även att dricka.

sepersl
0

#14 Åååh! Tack för tipset! Nu blev jag glad! Skrattande

Ofelia
0

Oj, vegan.nu var ett jättebra tips, att jag inte tänkte på det? Allergisidan har jag varit inne på och hittat lite tips men det är mycket soja där.

Idag hittade jag färdig hollandaise utan mjöl och mjölk på konsum! Överhuvudtaget hade konsum många mjölkfria produkter upptäckte jag! Brukar inte handla där annars men de hade mycket mer än ica och hemköp. Leverpastej, sås, mörk choklad med cayennesmak(riktigt god, äts  i pyttesmå bitar), ja glad blev jag!

Jo, jag har hört det om soja så jag använder det så lite som möjligt, glassen är god och den äter jag kanske en gång per månad. CF är ok, blir tzaziki till grillat ibland och så chokladen antar jag innehåller soja.

#15 Kokosgrädde lät intressant, vispbar och allt? Havreprodukterna fungerar inte då jag blir kass i magen av allt mjöl, även havre.

KattaMo
0

# 17 Kokosgrädden är jättegod.Tungan ute

Jag tror att de har en butik här utanför Stockholm, men det var så länge sedan så jag kommer inte ihåg.

Det står nog på hemsidan

Livsgnistan
0

Tack för Alla bra tips vid mjölkallergi + allt mjöl. Jag känner verklígen att mina mag-tarmproblem som jag har haft länge, länge och är undersökt otaliga gånger. Känner att LCHF kosten utan mjölk-totalt utan mjöl verkar vara det som är det rätta efter många.många år av magplågor.

Livsgnistan
0

GladGlömde  berätta att jag har funnit bra-god getost från Falbygden + en mesost (norsk), som är enbart gjord på getmjölk utan tillsatser. Willys har en getost-typ mjukost på rulle för 100kr/kg. Den osten mixar jag med mixerstaven och använder till såser. Köper Willys getost och skär i 1cm tjocka skivor och packeterar skivorna och fryser ner…gott och så blir det variation. Den ekologiska kokosoljan är så god att använda till olika maträtter. /BabsGlad

sepersl
0

vid mjölkallergi kan man ej ge varken get eller fårost =(

Puhlo
0

sepersl: Det beror på om man är laktosintolerant eller komjölkprotein-allergiker.

Det finns, som med mycket annat, tyvärr, flera olika sorter, och de som är komjölkproteinallergiker, de tål getost och fårost, men inte buffelost eller ko-ost.

bullmagen
0

kokosgrädde är jättegott!

Avokado är bra att ta till vid mjölkproteinallergi. Man kan göra guacamole eller avokadogrädde och avokadoglass.

Om han tål nötter kan man göra mandelgrädde/casewgrädde

aioli är också mumsigt, men jag vet inte om vitlök faller din son i smaken!

sepersl
1

Oj, hur gör man  avokadoglass/grädde?  å mandelgrädde?

Har lyckats hitta en bea-sås på Ica som inte innehåller mjölk - den äter han, men jag måste variera annars tröttnar han. För tillfället vill han inte ha avokado, då vi ätit det mycket. Kul med lite nya variationer.

Tyvärr har jag inte hittat kokosgrädden i de affärer som jag brukar handla i, men imorgon ska jag till en ny så då börjar skattjakten igen =)

Zepp
0

Tror den heter "Creamy Coconut" och är en tetra ofta vid Asiatiska specialiteter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
0

Makadamiamjölk kanske? Skippa bara  agavenektarn eller byt mot stevia.

bullmagen
0

avokadoglass: mixa 1 mogen avokado med 1 mogen banan, släng i ca 125g bär

avokadogrädde: 1 avokado, 1banan, 1,1/2 dl vatten Mixa avokado och banan, tillsätt vatten

mandelgrädde: 2dl mandel, 2dl vatten Skålla mandeln och låt torka, mal den och tillsätt sedan vatten medan du mixar.

Om man köper kokosmjölk och ställer den i kyl ca 30 min separeras den. Lägg upp den  och häll över kanel - mumma!

Ofelia
0

Att man tål get och fårost vid mjölkproteinallergi har jag aldrig hört. Själv vågar jag definitivt INTE prova men jag har läst att det är precis tvärtom; vid proteinallergi kan man INTE äta get och fårost!

Någon som vet?

Sammet1
0

En kollega på förra jobbet var mjölkproteinallergiker, men åt fårost. Varför hon inte åt getost vet jag inte, tyckte inte om eller fick inte tag på? Principen verkade i alla fall vara ko=dåligt, andra djur=bra.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

sepersl
0

Tack! Nu har jag hittat kokosgrädden och ska i helgen experimentera.

Ofelia! Jag vet!

Om du är mjölkallergiker ska du undvika även får- och getost. Är du mjölkintolerant så kan du kanske äta dessa produkter. Man får prova sig fram

Tyvärr så är det så att av alla som testar sig (blodprov eller pricktest) för mjölkproteinallergi, så är det så att 40% av de som visar negativt är mjölkallergiker eller mjölkintoleranta ändå. Det betyder att även om du får ett negativt provsvar så är det bara testa mjölkfritt för att få ett säkert svar genom att utvärdera om syptomen försvinner. Sedan kan det vara så att vissa mjölkallergiker reagerar med det samma och för andra tar det flera dagar. Av dessa anledningar så är det svårt med mjölkallergi.

Min son är dock diagnosticerad positiv vid blodprov dvs definitivt allergiker. Han får nästan heller inga soyaprodukter, då 80% av alla mjölkallergiker blir sojaproteinallergiker.

Ofelia
0

Tack för svaret, då var det som jag trodde. Har dock inte vågat prova får/get produkter.

Jag har inte testat mig men är rätt säker på att det är allergi av den allvarligare sorten jag har.

Har alltid haft trasslig mage (sedan barndomen) och efter ett år på LCHF (och mycket mjölkprodukter)så fick jag världens klåda på fötter, underliv, armveck och under armarna. Så småningom blev det eksem. Efter tre veckor på hundraprocentigt mjölkfri kost försvann alla besvär. Om jag så bara äter något stekt i smör återkommer besvären direkt för att åter ta tre veckor på sig att försvinna.

Det här är ett tag sedan jag upptäckte och varje gång jag av misstag får i mig något minsta lilla med mjölk, sist var det den färdiggrillade kycklingen från mataffären och kryddan där, så blir jag sjuk. Jag är därför aprädd för att äta minsta lilla med mjölk i=inte sova på tre veckor för det är exakt så lång tid det tar för besvären att försvinna.

Urtrist att man inte heller vågar frossa i sojaprodukter då dessa är enklast att handla.

Någon som vet hur man gör sesammjölk? Och hur får man till yoghurt/creme fraiche liknande produkter utan mjölk eller soja?

Ofelia
0

Hur gör du guquamole utan creme fraiche? Jag har gjort min på sojavarianten av creme fraiche men vill egentligen gärna undvika sojaprodukterna. Bara avocado låter inte så gott men ?

sepersl
0

Jag gör min guacamole utan mjölk dvs. enbart avocako och kryddor. Det finns dock havregrädd som man kan spä den med, men det finns risk att den blir för rinnig då.

Jag undrar oxå om det finns någon som hittat yoghurt eller creme fraiche utan mjölkprotein och soja?

[Sias]
0

Majonnäs istället för grädde/cf - riven ost, etc

SÅSER  

Grundsås utan mjölk/mjöl. Majonnäs + lite kallt vatten vispas ihop till lagom tjock-sås-konsistens. Vattnet gör såsen mild = det blir inte så kraftig majonnässmak. 

"VITSÅS" - utan smaksättning.  Den såsen är barnens favorit - stora som små - de vill ha den till allt från stekt kyckling, kotlett, fisk, färsröra. 

Kall "Dill/Fisksås"  - vitsåsen smaksatt med fryst dill, god till kokt/stekt lax, stekt fisk - och till Julbordets kokta kalla lax.

Kall "Kryddsås" till stekt kött/kyckling - vitsåsen smaksatt med persilade, vitlök, tomatpuré, senap, etc.

Gratängsås; En rätt så tjock vitsås + ev en äggula + smaksättning.

Fiskgratäng. Gratängsås + finklippt dill. Fiskfileér läggs mitt i en ugnsfast form, ugnskokas nästan färdiga (med smör, men utan vatten). Blomkålsmos, alt kokta blomkålsbuketter läggs runt om fisken - grätängsås slås över, gräddas i ugn tills gratängen är gyllenbrun. Grönsaksgratäng: Gratängsås +  persilade (krydda med vitlökssmak).

Såsen går säkert bra att använda som vitsås till moussaka

Coleslow - vitkålsröra: Majonnäs + lite kallt vatten vispas ihop till tjock-sås-konsistens, finstrimlad vitkål blandas i (krama gärna ihop röran med händerna).

Jag har inte provat att använda hemmagjord majonnäs - men provat div fabrikat, med varierande resultat.  Använder Findus äkta majonnäs - trots att den inte är 100 % "äkta vara".

sepersl
0

Tack så mycket för tipset med majonnäs. Jag har inte ens slagits av tanken att blanda ut den med vatten. Lysande!