Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 6369 ggr
Halvdansken
0

OT - Återkommande blindtarmsbesvär

I oktober fick jag jäkligt ont i magen, nere på höger sida och gick till doktorn då det inte försvann efter nån dag. Han konstaterade att det var blindtarmen som spökade, men sa att det förmodligen berodde på nåt annat - en bacill, maginfluensa eller nåt. Som han sa - allt där nere hänger samman så det är nog inte så allvarligt, men om du inte blir bättre om ett dygn så tar vi in dig på sjukhuset.

Det gick över av sig själv, precis som han sagt, men nu - lite mer än en månad senare så har jag haft samma symptom igen. Illamående, ont som fan, trött (ingen feber). Det är bättre nu efter ett dygn, så jag tror att det försvinner av sig själv igen, men så här kan det ju inte hålla på?

Det är ju "ok" så länge man kan ligga på soffan och ha ont i magen, men vad händer om man är ute och reser eller nåt.

Nån som har haft samma problem? Nån som vet vad det beror på? Tyvärr är ju sjukvården inrättad så att man inte kan kräva att få den borttagen om man inte är akut sjuk, och mina problem går ju över av sig själv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LenaKa
0

En bekant till oss hade liknande problem. Var inlagd, hemskickad och det gick flera veckor innan det blev akut operation.  För hennes del brast blindtarmen och det blev komplikationer. Hon är fullt frisk idag.

Så stå på dig och vänta inte tills du blir riktigt sjuk.

Lycka till :-)

Lava
0

Hej

Hur kunde doktorn konstatera att det var blindtarmen?

Om det inte går över snart, eller om du får buksmärtor igen tycker jag att du bör söka vården.

krya på dig!

Halvdansken
0

Läkarna kan förhoppningsvis diagnostisera en besvärlig blindtarm. Jag kunde ju förklara var jag hade ont och han böjde och klämde och tryckte och jag fick hoppa (!) och vrida på mig. Så det bekymrar mig inte.

Det som bekymrar mig är det som Lena skriver… att den brister en dag. Lagom till jul, kanske?

citrina
0

Risken att den brister utan att du får besvär innan är små. Får du ont igen så åk till akuten där går de på dina kliniska symtom, kollar infektionsprover och status i buken och om det är oklart så gör de en CT-buk. Man opererar inte bort blindtarmar i onödan nuförtiden eftersom de verkar ha mer funktion än man förr trott.

Maia
0

Åk in, säger jag. Och var inte tapper. Visa att du är allmänpåverkad. Jag tycker absolut att det är akuten som gäller om du har ont och de redan för ett tag sedan gjort antagandet att det är blindtarmen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Halvdansken
0

Det är ok nu, jag skruvar ihopa IKEAgardeober! Men det gnager lite i sidan, plus att man ju inte vill ha de här besvären hängende över sig.

Om det blir en gång till så kommer jag nog att överdriva symptomen lite. Eller inte spela tapper.