Tandläkare tar blodtrycket.
I Rapport för knappt en timma sedan var det ett inslag där det sägs att tandläkare skall ta blodtrycket på patienterna för att "fånga upp" de som ligger i riskzonen för infarkt. Om jag minns rätt var det 3 av 20 patienter som skickades till läkare för medicinering. Ytterligare ett grepp från läkemedelsindustrin för att kränga tabletter, eller?
http://svt.se/2.22620/1.1785173/upptack_stroke_hos_tandlakaren
Precis min tanke också när jag såg det inslaget.
Jag, det är lika läskigt att gå till tandläkaren som till frisören. 
Enda anledningen att jag inte går dit är att det är för dyrt.
Blodtryck, blodsocker och kolesterol skall de mäta, sades i inslaget som jag såg tidigare ikväll. Är väl samma typ av missvisande kolesterolkoll som becel körde i somras, eller? :-/

Kolesterolprov i kassan i mataffären kanske!
Eller kanske polisen börjar kolla blodtrycket istället för alkotest!
Ursäkta, men är det inte bra att de som faktiskt har högt bt utan att veta om det får veta det? Det behöver ju inte betyda att de per automatik blir ordinerade tabletter?

Tänkte samma sak som #7. Jag trodde också att det var farligt med högt blodtryck…
#7+8 Har ni sett inslaget? Konsekvensen blir ju att fler får statiner utskrivna.

Visst är det farligt med högt Blodtryck!
Men jag har så många gånger fått diagnosen högt Blodtryck och ordinerad medicin och varje gång har det sen visat sig att jag inte alls har högt Blodtryck utan snarare lite för lågt. Mitt Blodtryck har bara tillfälligt varit högt på grund av stressen som blir när de ska mäta.
Mitt Blodtryck skulle med största säkerhet vara skyhögt hos tandläkaren!
Jag tror att det skulle skrämma upp onödigt många människor till att tro att de är sjuka!

#10 jo, precis "nu ska vi borra lite här *bzzzz*… vänta, jag ska bara ta ditt Blodtryck först, vi har haft jättemånga som har varit sjuka, du kan DÖ om jag inte kollar det här" får väl igång pumpen på vem som helst..
hade varit bättre om man kunde kolla det för en tjuga varje lördag i mataffären eller något

På vår vårdcentral (Ingå, Finland) finns ett lite rum där man stänga om sig och vila en liten stund för att sedan mäta blodtrycket själv - alldeles gratis och när man vill! 

Min vårdcentral (i Dalarna) har också en hörna där man kan kolla blodtrycket själv.
Jag brukar ha bra Blodtryck hos diabetessköterskan där jag ligger ned en stund och väntar. På läkarbesök har jag ofta högre i synnerhet den gång jag hade fått leta parkering och springa en bit för att inte bli sen.
Då fick jag tabletter utskrivna som jag tog några veckor innan jag slutade.
Jag har hört att det finns blodtrycksmätare som man bär ett dygn som man helst ska ha innan medicin skrivs ut men det är nog inte så vanligt. Läkarna är nog pigga på att skriva ut tabletter. Dom har kanske inte provision på det dom skriver ut men man kan ju undra om dom tror det.

Givervis är det bra att till och från kolla blodtrycket, inget snack om det. Frågan är bara vad tanken är bakom att det ät just hos tandläkaren detta skall utföras. Har under ett och ett halvt år studerat alla våra forum och fått lära mig om alla skamgrepp läkemedelsbolagen tar till med hjälp av mindre nogräknade professorer. Man ser konspirationer bakom varje husknut och givetvis är alla inte sanna men några är det nog. I just detta fallet, jaa, katten vet. Dessutom vet de flesta av oss att man kan fixa problemen med högt Blodtryck med rätt kost för det stora flertalet. De som detta inte hjälper på bör givetvis få annan hjälp. Frågan är då om sjukhusen ger kostråd innan man tar till medicin när man besöker dem efter det att tandläkaren kommit på att man är sjuk just innan stora borren tas fram?
Det går att tacka nej till piller/ge tysan i att hämta ut dem.. Ifall ni hade glömt det..

#16. Eller ett steg tidigare, skippa tandläkarens råd att besöka pillerläkaren!
PS. Vi LCHF:are vittnar ju om betydligt färre hål och andra tandproblem så därmed har vi ju med automatik lägre blodtryck
#16 Vissa människor är ju tyvärr inte lika kunniga om läkedel och deras bieffekter, så de kommer att ta sina mediciner och bli sämre istället för bättre.
Och ännu ett steg tidigare, vägra från början att tandläkaren ens pratar om dylika test, så sparar man in kostnaden för blodtryckstagningen och nålsticket för kolesterol och blodsocker…
För det kommer givetvis inte att vara gratis. Det vore i så fall ytterst märkligt… inget annat är gratis hos tandläkaren.