Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2856 ggr
nobban7
0

Adventsbakelse

Gör ett fast gelé på 2,5 dl glögg och 2 tsk gelatinpulver enligt recept på gelatinförpackningen.

150 g rumsvarmt smör
2 ägg
2 dl mandelmjöl
1 msk pepparkakskryddor
0,5 tsk vaniljpulver

Rör smöret fluffigt. Tillsätt ägg, mandelmjöl och smaksättning och rör ihop till en smet.
Grädda ca 8 min i het, smord plättlagg i 175 grader.
Tryck ner de varma kakorna i aluminiumformar och låt svalna,

Mixa en tårtbit rumsvarm Kvibille gräddädelost med 2 msk vispgrädde.

Fyll formarna med 1 msk gelé och spritsa eller bred på ostsmeten.

Garnera eventuellt med en mandel eller valnöt

Oj, så gott det blev!

nobban7
0

Jag har mycket gott om aluminiumformar så det använder jag men det går nog lika bra att forma kakorna med något annat också.

Hade en fundering på att låta de här svalna plant, spritsa ostmassan i en ring runt kanten och fylla med gelé i mitten, det smakar ju lika bra det!

nobban7
0

Nån som vill köpa min släkt?
Maken och sonen gillar inte ädelost men resten åt de med förtjusning.
Mamma åt med yttersta tveksamhet och pappa vägrade smaka. Han påstod att han hamnade på sjukhus sista ha provade nåt som jag gjort, Birgittabakelse. Visserligen var det sant men jag hoppas verkligen att det inte berodde på bakelsen.

ebet
0

Stackars Dig! Skicka hit bakelsena om det blir över! Men släkten får du nog behållaSkrattande

greensis
0

#2 släkten - det låter som annonsen "Skänkes mot hämtning…"

Fabricati diem, pvnc!

vargensmat
0

nobban7 - det där receptet kanske jag kan blidka svärmor med i jul - hon har nog inte riktigt kommit över att jag avstod hennes kladdkaka senast.

nobban7
0

Funderade lite över om man inte kunde grädda smeten i långpanna och stansa ut småkakor innan den kallnat. I så fall blir det ju en massa kakbitar över - kanske man kan röra ihop dem med lite konjak, forma dem och doppa i choklad?

Jag behåller väl släkten då - kanske bäst så, jag är ju van med demSkrattande

Caena
0

ingen vana? det är e treeedje receptet du tvingar mig att bokmärka.. tur nog vågar jag inte pröva.. 

fortsätt experimentera!!!

Luccy
0

Tungan uteSläkten är värst, men fira med att du får behålla alla bakelser själv,måste provas helt klart.

[mejja]
0

jag har gjort miniOopsiesar m pepparkakskryddor, det blir mjuka kakor men jättegoda m ädelost på. åsså smulade jag en tredjedels vanlig pepparkaka över osten på 3 st för att förstärka smaken. man kan även ha i lingon i smeten.

[mejja]
0

oj, inlägget skulle ligga i en annan tråd =)

MillisB
0

Kul att du skrev fel mejja, för nu fick jag ju ett supertips till helgen!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

[mejja]
0

#11 hihi det var en mening med det å´rå =)

MonicaHansen
0

sockerfri glögg?

MissMullig
0

Tindra sockerfri glögg på systemet 10%