Pilgrimsmusslor på ruccolabädd!
Torka ca 8 pilgrimsmusslor torra. Stek i smör max 2 minuter per sida. Lägg dem på en ruccolabädd med lite persilja och olivolja och salt och peppar. Smält ca 40 gram smör och blanda i en finhackad charlottenlök och en pressad vitlöksklyfta och 1 dl hackad persilja. Salta och peppra. Låt puttra i någon minut häll i ca 2 dl rensade räkor låt det bli varmt och ös upp såsen över pilgrimsmusslorna.
Mums!

Gott! Har precis upptäckt pilgrimsmusslor och jösses vad gott det är!

Pilgrimsmusslor är ju jättegott, men oj så längesen jag åt såna. Vad gott detta låter…det måste provas! Ett knastertorrt vitt vin till lär funka finfint! 
men fy vad dyra! 40 spänn styck om de är någorlunda stora! I vår affär…

Jag köpte frysta då fick jag 8 stycken för 60kr. De var inte så stora men det räckte bra till 3 personer.

Kammusslor ser ungefär ut som pilgrimsmusslor, lite mindre bara (om jag nu inte minns fel). Någon som vet något om skillnad i smak och konsistens?
Kammusslorna är nämligen betydligt billigare, så man är ju lite frestad att köra på dessa och kanske mumsa lite mer ohämmat istället. Vilket då alltså hänger på delikatessfaktorn, så att säga…

Googlade lite och fann att pilgrimsmusslan är en sorts kammusla, en stor en!
Men likväl kanske någon har en åsikt?
De smakar lika gott båda två, och väldigt lika. du kan köpa den mindre varianten fryst, 800 g på Citygross för ca 80 kr.
citygross finns inte här , har bara sett små uschliga på Ica Maxi men de verkar torra och trista, ja förutom de svindyra jag nämnde ovan

På min påse med (frysta) kammusslor jag nyligen köpt, så framgår det dåligt om man ska tillaga från fryst eller tinat tillstånd. Iofs står det på ett ställe att tinade musslor inte får återfrysas - så kanske är det en hint om att man ska tina före tillagningen. Och visst verkar det väl troligt, när man tänker efter… Någon här med en annan uppfattning?
Sen är det det där med tiden. Hur märker man att musslorna är klara? Det verkar ju lite kinkigt på så sätt att de ju ska bli klara, samtidigt som de sägs bli tråkiga om man steker för länge. Provsticka?? 

Texarcana! Tinade och stek max 2 minuter på varje sida. 

Tack, jag testar!