Måttband eller våg
Skrivit: 2004-04-21 08:50
Måste slå ett slag för måttbandet.
När jag var med i Viktväktarna 1981-1982 tjatade min konsulent alltid om måttbandet. 5kg är en hel storlek i kläder sägs det, men mindre än så syns på måttbandet.
Jag tog detta till mig och upprättade en tabell.
Alla mått är på \"det tjockaste stället\" så man slipper tveka…
Jag tog regelbundet mot på:
överarm
byst
under byst
midja
höft
stuss
lår
vad
ankel
Den där tabellen har jag kvar än i dag.
Gissa om det är roligt att fylla i den igen (numer i datorn) och fantisera om ifall jag når den där målvikten igen och om jag i så fall får samma mått.
Troligen inte, för kroppen har förändrats efter tre barn, men några mått måste det ju bli!
Vi diskuterade gäddhäng för ett par dagar sedan och det finns ju även hängbröst….
Medsystrar och bröder: Kontentan är MÄT ER NU!!!
Numer pensionär i Nynäshamn
Nu har jag gjort det, kopierade din lista i min dator och mätte.
skall bli kul att se om det förändras.
Hade jag haft så "gamla" mått så hade jag nog inte heller velat mäta mig. När jag var 40 så var smal som en sticka, det var efter min först VV runda. Jag gick ner då men upp sedan och så fortsatte det.
Mina mått idag är inte i närheten av de jag hade då.
La till en bild från då…
När jag ser bilden nu ser jag hur Fettskrämd jag var (under VV-tiden).
Tycker om jag får säga det själv att jag inte ser så "sund" ut.
Har aldrig tänkt på det innan, bara suktat när jag tänkt på att det är en målviktsbild…
Himla skönt att få tänka om!!!
Oops - måste erkänna att jag oftare kollar på vågen än på måttbandet.
Jag hade två uppsättningar mått "före", dvs för något år sen när jag började på VV. Tyvärr har båda försvunnit…
Numera kör jag mest med kläderna som måttstock, plockar fram allt äldre jeans ur garderoben…!
Som "omvänd" måttstock, eller hur man nu ska säga, fungerade min korta, snäva jeansklänning som jag köpte förra sommaren (när jag var nystartad LCHF-are). Den här sommaren drog jag på mig den - och den var rymligare över rumpa och mage…! Men sen gick det inte att dra igen dragkedjan över ryggen! Det var då jag började diskutera "macho-diet" på mailinglistan, eftersom jag uppenbarligen omformat kroppen till mer manligt stuk - bredare rygg och axlar, smalare höfter…!
Både och, men på 9 kg har jag gått ner 3 storlekar.
Hur är läget mer er andra?
Använder ni måttband eller våg?
Nej, för jag får olika värden varje gång jag mäter. Det är inte lätt när man är spolformad.
hemul: MegN har ett roligt uttryck för den kroppsformen, men jag har glömt det nu.
Sexig? 
Inte precis, det handlade mer om en säl…

Jag tycker också att det är svårt att mäta, får olika resultat varje gång. Men det är väl när det har försvunnit en 10 cm eller ngt som man kan jubla och vara säker på att man mätt rätt!
Jag använder både och men gläds mest när kläderna börjar hänga på kroppen.

det spelar ingen roll om jag väger eller mäter,det blir bara +
Jag använder båda men ska jag välja måttband eller våg så har jag nu äntligen lärt mig att måttbandet är att föredra. Måttbanet är en större glädjekälla och det känns som om det är mer rättvisande.
Går du upp hela tiden, Jacky?
Jag väger mig en gång i veckan, åtminstone har jag gjort det hittills sedan början av 2004. Mått på byst, midja och höft tar jag en gång per månad.
Men man vet ju inte hur saker och ting fungerar förrän man har provat, så efter nästa måndag ( som är min månadsvägning ) ska jag försöka att enbart använda måttbandet och se om jag tycker det känns bra.
Ni som mäter er, hur ofta gör ni det?

Det pendlar några hg upp, några ner men summan blir sakta upp, inte mycket men jag vill ju ner några kg
Har du mätt dig Jacky?? Kanske syns det på måttbandet!
Själv är jag livrädd att gå upp det jag nu lyckats gå ner!!
Eftersom , jag har mycket mer att ta av…
Jag är nog en Vågoman, men jag har mäter med måttband oxå och har en lista över hur det utvecklar sig. Dock använder jag vågen flitigast och tycker den är bra som 'kontroll'. Skulle jag blivit hispig för varje stopp eller ökning hade jag nog slutat väga mig för länge sen, men jag tycker istället att den motiverar mig. Så jag fortsätter med bägge.
Appropå gamla mått så har jag sparat ett par finbyxor och en riktigt tajt tröja, som jag bara älskade när jag var 18-19. Än är det inte läge att trycka ner mig i nån av dem, men jag ser fram emot den dagen då jag vågar prova och förhoppningsvis kan ha dem igen. Kanske…..
/Lillianna
~ Lillianna ~
Jag försöker att inte vara så intensiv med varken våg eller mått band.
När jag äntligen hade fattat att jag inte kunde ställa mig på vågen varje dag då började ajg mäta mig varje dag och blev lika besatt av måttbandet *S*
Nej nu mäts det och vägs med måtta
Har du många kilon du vill gå ned Jacky? Om inte, så kanske din kropp har hittat sin vikt som den vill ligga på… Även om du inte håller med:)

Inte så många, 5-6 kg skulle jag vara nöjd med
Om du inte är nöjd med din kroppsform och att det är därför du vill gå ned i vikt, så är ju annars träning kanske ett bättre redskap än viktminskning när man har så få kilon som du att gå ned. Men du kanske redan tränar mycket?
Jag tror jag aldrig mätt mig, använder enbart vågen tyvärr
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag har ätit LCHF i ca 5 månader och inte gått ner någonting, men midjemåttet är ca 5 cm mindre! Undrar var kilona sitter nu - jag skulle gärna vara av med några stycken (7-8 eller så..), men jag mår så bra på den här kosten att jag nästan slutat bry mig om hur lång tid det tar.

Grattis MamaMia!
Då har ju dina 5 cm mindre runt midjan blivit nya fina muskler istället..
Vad härligt med mindre midja, fläsket har blivit muskler och de är vackrare, grattis!

Nja, jag vet inte..
Hittade precis målvärdena från vv för några år sen. Midjemåttet är detsamma som vid målgången, men "musklerna" verkar sitta runt rumpan och låren. Hmmm..
Timglasform stämmer ialla fall!
När jag slutade banta för några år sen så slutade jag också väga mig. Bestämde att nu fick det vara nog. Men sen dess har jag använt måttbandet. Jag motionerade som en galning under en period och då mätte jag bara för att se om det gav effekt. Jag syr rätt mycket och då är det viktigt med mått så jag har en del uppskrivna från åren som gått. Sen tog jag mått innan jag började med LC. Men det är bara en vecka gammalt så jag har inte mätt mig igen. Men mätt har jag varit.