Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3705 ggr
raphanus
0

Fet mat dämpar immunförsvaret

Göteborg (TT)

Fet mat kan försämra immunförsvaret, visar ny forskning från Sahlgrenska akademin. Möss som levde länge på späck som huvudföda blev både fetare och sämre på att bekämpa bakterier i blodet. Många av dem dog i blodförgiftning.

Även feta människor har ökad risk att få infektioner, till exempel vid operationer, skriver Sahlgrenska i ett pressmeddelande. Och det är den feta kosten snarare än fetman i sig som påverkar förmågan att bekämpa blodförgiftning som orsakats av bakterier.

Novisan
0

Är inte möss främst frö-ätare? Konstig studie tycker jag.

raphanus
0

Ja. Märkligt att Sahlgrenska så snabbt drar slutsatsen att "även människor har ökad risk", när de bara gjort sina tester på möss.

Vad skulle John Steinbeck säga om detta?

missaz
0

Jag är förvisso ingen mus-expert, men möss har inte späck som naturlig huvudkost. Kanske inte så underligt att de inte mådde gott på det då…? Animaliska produkter är inte bra för alla… Det är inte bra för de djur som främst är skapta för vegetariskt ätande. Märklig studie och märklig slutsats.

dufva
0

Hmmmmm!

Behövs nog en kontrollstudie där man matar lejon med havregryn och dom uppvisar ett bättre immunförsvar innan jag köper slutsatser om människor baserade på mus-studier

Vi som testar LCHF på riktiga människor får ju helt andra resultat..Skrattande

cacao
0

Dom borde ändra rubriken på sitt forskningsresutat till "Fet mat dämpar immunförsvaret hos MÖSS" Enda användningen för den forskningen borde vara som kostråd för möss.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

maxiq
0

…eller kanske: "Icke artriktig mat dämpar immunförsvaret" så har de täckt in det mesta, inklusive sanningen!

Medlem
0

Jag vet inte om man ska gråta eller skratta. Jag är helt besviken och vägrar jämtälla min kropp och hälsa med en mus.

raphanus
0

Här kan vi verkligen tala om oetisk djurhantering! Stackars möss!

cacao
0

"fet mat" kan ju också för en forskare likställas med pommesfrites ..

Vore kul att se rapporten!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

starhawk
0

Enligt uppgift fick dom animaliskt späck, så resultatet var ju knappast oväntat

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mervi
0

Finns det vegetariskt späck??? Flört

maxiq
0

Ät massor av frukt och grönt så kommer du att se det vegetariska späcket runt midjan!

Tungan ute

sarag
0

hahahaha!

Så sant!

Ingrima
0

Efter lite googlande: Råttor och möss är allätare, tama djur utfodras bl.a med rått-och muspellets som också innehåller animaliskt protein.

lc-solkatt
0

Enligt mig stämmer detta inte. Har iställett fått se det motsatta