Hungrig!
hej där.. jag har försökt med denna lchf kost och det går väl av och till. även om jag lyckas äta strikt några dagar så blir jag ändå så himla hungrig..jag menar, hur mycket bregott kan man äta egentligen..kan man bli sponsrad..?
väldigt hunrig är jag i alla fall. men det kanske tar några veckor innan det lägger sig, var det såhär för er också i början..? jag vill ju inte gå upp i vikt och äta en massa fett om det aldrig ska vända…då kan jag ju lika väl äta vanligt.. själva grejen är väl att man inte ska vara så hungrig..? vad tror ni..? ger det med sig..? kram!

Är du hungrig ska du förstås äta 
Lchf-kost gör inte att du blir fetare när du äter dig mätt.
Vi äter oss till normalvikt, ingen svält ska det vara
Minimerar du kolhydraterna och äter fett och protein så normaliseras hunger och sug i allmänhet på några dar till någon vecka
Då minskar portionerna helt naturligt av sig själv.
Sen hoppas jag förstås att du äter lite mer varierat än bara bregott 
Vill ju inte gå upp i vikt och äta en massa fett om det aldrig ska vända…
Du är rejält fettskrämd ser jag…
Det är ju inte så att LCHF är någon slags snabbfix för vikten och sen återgår man till "det vanliga". Det är tråkigt och jobbigt att räkna och väga, men du bör göra det av en enda anledning och det är att räkna ut och se vad maten du äter verkligen innehåller. Inte varje måltid, utan specifika livsmedel och kanske en måltid, men enbart för att du ska få ett hum om energifördelningen mellan protein, kolhydrater och fett. Gör du det upptäcker du att ett ägg eller en köttbit inte behöver så särskilt mycket tillägg av fett eftersom de redan innehåller en hyfsad mängd.
Sååå mycket fett måste inte maten innehålla…
Men, är du hungrig ska du förstås äta mer! Både fett och protein.
Använd gärna följande sajter:
Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas
Finska livsmedelsdatabasen
Hej LinaPina!
Det är svårt att säga varför du är hungrig, eftersom du inte berättar vad och hur mycket du äter på en dag ungefär. Om du gör det så kan man svara på om det är för lite fett, för lite protein eller för mycket kolhydrater det handlar om.
Varför äter du för övrigt LCHF? För att må bra? Diabetes? Viktminskning? Om det handlar om viktminskning är det bra om du berättar hur mycket övervikt du har.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

hej! ja jag har kanske max 10 kilos övervikt, det är väl det jag vill gå ner. Men jag kan ju inte säga att jag är så bra på att hålla lchf tänbket mer än en vecka… är en hetsätare stundvis. jag äter lchf för att jag inte vill ha sötsug, kunna tänka på nåt annat än mat -inte vara så fixerad och besatt i tanken -man vill ju ha tid över för annat, ochså för att gå ner i vikt för jag har gått upp rätt onödigt i vikt pga hetsätning.
en vanlig dag är kanske:
frukost: 2 ägg stekt i fett. 2 msk smör till det. kaffe m ev liten skvätt grädde.
lunnch: 1 knyt´näve broccoli, 1 knytnäve protein (kycklingfile/fisk/biff) broccolin wokad i olja, serverar med 2 msk fett -smör.
middag : 2 ägg eller fisk eller 1 hamburgare. med 2 msk fett. grönsaker typ kål. här kan det bli rätt mycket bregott…kvällssug
kaffe och te däremellan.. ibland med kokosfett i.
jag tror jag äter rätt bra .. kanske är det bara övergångsbesvär? att jag måste verkligen hålla mig till det här och då kommer suget släppa. jag är nog inte så fettskrämd…mer "hetsätningsskrämd"..
Det är många som blir hungriga i början men det det brukar ge med sig. Ät när du är hungrig.

ja det är nog lika bra.. hoppas på en utjämning..men nu dags för lunch!
Ja, jag tror att det vore bra om du höll ut lite längre. Det är just det där hetsiga ätandet som man kan förfalla till som LCHF är bra på att bota. Men då måste man nog se till att man är mätt från början. För mig skulle inte en hamburgare räcka i inledningsskedet t.ex. Jag behöver mer protein för att bli mätt när jag har hungriga perioder.
Sedan finns det andra tider när det räcker med mindre. Men om jag är hungrig, som du beskriver, ja, då fyller jag på med fett och protein.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna