Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1307 ggr
raphanus
0

Fibrer sätter piff på korven

Lund (TT)

Fibrer från frukt och grönsaker går bra att blanda in i korvar, köttbullar och hamburgare. Det kan ge vinst för hälsan, smaken och konsistensen, visar forskning i Lund.

Doktoranden Hanna Bengtsson har använt både smakpanel och mikroskop för att bedöma vilken typ av fiber som gör sig bäst i olika livsmedel. Smakpanelen har fått bedöma fiberblandningar efter fem olika egenskaper: grynig, krispig, smältbar, tjock och salvig. Enligt panelen upplevdes fibrer från morot och potatis som krispiga och gryniga, medan fibrer från äpple och tomat var mer salviga och smältbara.

Skillnaderna gicks också tydligt att se i mikroskop.

"Fibrer från till exempel morot och tomat har helt olika struktur och kan därför bidra med olika slags smaker och konsistenser till ett livsmedel", förklarar Hanna Bengtsson i ett pressmeddelande från Lunds universitet.

Smak och konsistens kan alltså påverkas positivt med rätt sorts fibrer. Hanna Bengtsson nämner till exempel att korv med fiber från potatis ger intryck av korv med hög fetthalt.

Till det kommer det nyttiga med fibertillsatsen. Livsmedelsverkets rekommendation om ett dagligt intag av 25-35 gram kostfiber kan annars vara svårt att nå upp till för korv- och köttbullsälskaren.

LatMask
0

Fascinerande! Jag känner igen stuket, det är Antidiabetic Food Centre som är i farten igen - jag puttar upp den gamla tråden "Pågen vill hjälpa diabetiker".

oakstar
0

Jag använder potatisfiber (pofiber) och betfiber (fibrex) i all färs-mat. Funkar perfekt.

starhawk
0

Hugaligen, skall dom förgifta korven med fibrer nu också!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus