Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 11043 ggr
Gnici
0

Mår illa och ont i magen

Jag började med LCHF för ca en och en halv vecka sedan (utom ett avsteg med mycket glass). Har mått bra och varit mätt och nöjd hela tiden. Igår började jag att må dåligt en stund efter att jag ätit. Illamående på gränsen att kasta upp, ont i magen så jag måste springa på toa flera gånger - dock ej diarre. Det tar ett par - tre timmar innan känningarna försvinner igen, men kommer som sagt igen när jag äter nästa gång. Det här kommer oavsätt vad jag äter. Nu i kväll plockade jag tex i mig tre babybellostar och det har räckt för att jag nu ska må illa och ha ont i magen…

Undrar om någon har erfarenhet av detta och kanske vet vad det kan bero på?

missaz
0

Stoppar jag in för mycket fett på en gång blir det så för mig. Om jag tex. gör en väääldigt fet äggmjölk och häller i mig snabbt. Kanske det kan vara felet för dig…?

bustas
0

Många inklusive mig själv vittnar om just detta du nämner. Jag hade dessa problem utan att "överäta" fett. Har nu hållit på i över ett år och de första sex månaderna kom små problem slag i slag. Nu är alla dessa problem borta sedan ett halvår. Det är troligtvis omställningsproblem då kroppen inte är van vid riktig mat. Ge inte upp, det löser sig.

Gnici
0

Ok! Ja det kan ju vara det kanske för jag började med att dricka äggmjölk för ett par dagar sedan. Det tänkte jag inte på. Jag lagar det med ganska mycket smör och äggulor, så det kan ju vara den som ställer till det. Men jag får ju även illamående och ont i magen när jag, som idag åt två grillade kycklinglår, eller som ikväll, tre babybellostar. Och även igår när jag åt en Oopsies med bara lite smör samt räkor,ägg och lite majonnäs.

Men OM det är på grund av fettet, ska jag fortsätta äta mycket fett och besvären försvinner av sig själv, eller ska jag minska ner mängden?

Gnici
1

Tack bustas, jag han skriva mitt svar före jag såg ditt inläggSkäms

bustas
0

Om du mår dålig av ett par kycklingbitar kan det knappast vara fettet som stör. Tycker ändå du skall hålla fetthalten och försöka några dagar till. Om detta inte ger med sig kan du kanske varijera kosten någon daq och försöka öka fetthalten "stepp by stepp" igen. Återigen, ge inte upp.

bustas
1

Glömde: Dricker du tillräckligt med vatten?

Gnici
0

Just så…Jag är nog dålig på att dricka vatten. Kommer på mig själv ibland att jag knappt druckit något alls på halva dagen typ. Ska bättra migSkäms

Den mat jag ätit är fläsk, karré, ägg, kyckling, räkor, parmaskinka, smör, grädde, creme fraiche, majonnäs, turkisk joghurt, ost, grönkål, vitkål, höstkantareller, lök och hallon (kanske glömt något) Jag har lagat grytor, röror, omeletter, oopsies och äggmjölk.

Använder mycket smör när jag steker + gräddsåser och så äggmjölken då. Grädde i kaffet och hallon med turkjoghurt och grädde ett par gånger. Har ätit ganska mycket mat för att dämpa mitt sug efter mat och sött.

Men nu när det känns så här så är det inte trevligt och skönt precis. Men ska ändå försöka kämpa på som du säjer. Det ska gå den här gången nu och jag ska klara att äta LCHF för att få må bättre och gå ner i vikt.

bustas
0

Du har ju kampvilja vetjaGlad!

Andina
0

Om det är p g a fettet som du mår lite illa så kan du också prova med att äta lite mer av fräscha krispiga grönsaker - salladsblad, gurka, paprika osv. 
Du kan lägga till grönsakerna eller ersätta lite av fettet med grönsaker och sedan trappa ner grönsakerna igen (om du får i dig för mycket kolhydrater) gradvis.

Vi är många som i början mådde illa p g a det ökade fettintaget. När jag åt mer krispiga grönsaker så blev jag av med de besvären direkt.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

bustas
0

Instämmer Andina! Men, i mitt fall behövdes ytterst lite "grönt" för att må bättre och ändå tappa vikt. Mitt primära var viktminskning och sedan kom ju hälsovinsterna som ett brev på posten.

Gnici
0

Tack för tipset AndinaGladJag använder ju en del kål redan, men jag ska genast köpa hem lite gurka och paprika också.

Det viktigaste för mig också är ju att gå ner i vikt och förhoppningsvis på det sättet också bli av med min värk och mina sjuka höfter….Men just nu känns det lite bittert. Dels för att jag gått UPP i vikt ett par kilo och sen då för det här med magen. Men det ger väl sig hoppas jag. Och om det tog ett halvår för dig bustas att bli av med alla övergångsbesvär, så vet jag ju vad jag har att väntaFlört

Just nu sitter jag och smuttar på min äggmjölk. Lååååångsamt. Ska se hur magen och illa måendet ter sig efteråt.

En annan sak som jag glömt att nämna, så att att jag rapar väldigt mycket också. Men det beror väl på samma sak som det andra antar jag?

Andina
0

Det är mycket troligt att rapningarna hör ihop med illamåendet i övrigt.

Jag märker, personligen, att om jag ätit mycket mer yoghurt t ex än vanligt så reagerar min mage med rapningar. (Men numera är det mycket mer som gäller då… :) .)

Lycka till med din nya kosthållning!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Manuelak
0

Hej där! Jag har ätit LCHF i drygt tre månader och har STORA problem med både halsbränna och rapar. Även när jag äter Omeprazol för halsbrännan fortsätter jag att rapa groteskt mycket Rynkar på näsan.

Precis som du, Gnici, var jag illamående i början sisådär två tre veckor men det gick över, men dessa problem är alltså kvar. Blir avundsjuk när jag hör om alla som blir av med sina problem med halsbränna när de går över på kosten!

Gnici
1

Andina och Manuelak - Ja, jag ser nu då att det finns hopp om att slippa detta skitmående. Och trots allt föredrar jag att må illa av att ha ätit LCHF, än att må illa för att jag vräkt i mig allt för mycket glass och godisFlört

Tack för lyckönskiningarna AndinaGladTänker kämpa nu och inte ge upp som jag gjort förut.

Gnici
0

Idag har jag mått bättre - inget illamående eller magont. Har ökat på grönsakerna och lämnat bort äggmjölken idag, så det kanske var den som var boven i dramat - för mycket fett helt enkelt?

Det jag har ätit idag är en stor portion gryta gjord på fläsk, vitkål, svamp, lök och så mycket smör och grädde. Till det lite gul paprika och gurka. Nu ikväll åt jag en oopsies med smör, salladsblad, ägg, parmaskinka, gul paprika och så majonnäs. En mugg kaffe med grädde har också slunkit ner.

Jag har inte plockat in detta i Minmat, för jag tycker att det är så knöligt att mäta och väga allt och jag har också svårt att beräkna med ögonmåttet. Så det får vara. Jag försöker att gå efter hur jag mår och att jag är mätt och nöjd i stället.

Ska jag äta så här nu ett tag och sedan börja öka fettet igen och minska grönsakerna? Tycker att det är rätt gott att äta lite grönsaker, men frågan är ju om jag går ner i vikt då?

Andina
0

Jag tycker att du kan äta som du gör nu ett tag och kolla om viktminskningen sätter fart så småningom. Mår du bra av att äta så här och viktminskningen börjar ta sig (fast ge det ett bra tag…) så är det ju ett "vinnande koncept" - och låt det förbli så! :)

Lämna minmat.net till senare - kanske kommer du så småningom att behöva titta efter hur näringsbalansen ser ut, kanske inte. Ta en sak i taget.

De flesta av oss äter grönsaker till maten (helst då ovanjords-grönsaker)! Så det är troligast att det inte är något du helt behöver undvika. De som är väldigt känsliga för kolhydrater kan ibland behöva dra ner på grönsaksätandet till ett minimum. Men det finns ju ingenting just nu som säger att du är väldigt känslig - så ät du dina grönsaker. Det är gott med grönisar!

Skönt att du mår bättre idag! Grattis till det!

P.S. Det ser jättebra ut med det du ätit idag!

Gnici
0

Okey Andina, tack! Men om jag fortsätter att gå upp den närmsta tiden när jag ska äta som jag gör nu ett längre tag. Vad gör jag då?

Idag har jag ätit resterna av grytan från igår och så lagade jag jättegod kålpudding med köttfärs nu ikväll. Plus den obligatoriska kaffemuggen med grädde då….Jag tycks hålla mig mätt med två måltider om dagen. Är inte hungrig på morronen, så jag har ätit först vid 10-12 tiden och så på kvällen….Försöker som sagt var att lyssna på kroppen (och just nu känner jag att jag åt allt för mycket kålpuddingOskyldig)

Andina
0

Jag tror att du ska ge det några veckor. Går du upp, låt det vara så. Går du ner, gläds åt det. Men ha inte för bråttom med att börja 'justera och laborera' igen. Du kommer att hitta vad din kropp vill ha, men låt din kropp hitta dit själv också.

Själv äter jag 1-2 ggr per dag. När jag äter endast en gång per dag beror det ofta på att jag har alldeles för stressigt… (vilket ju inte alls är bra!!! även för viktnedgången…) men lika ofta beror det på att kroppen faktiskt inte 'ropar' efter mat mer än en gång om dagen. När det är som lugnast i min tillvaro så äter jag dock oftast 2 ggr per dag - en "frukost" och en "middag". Frukosten behöver inte heller hamna just på morgonen… den kan komma bra mycket senare. Och den andra måltiden sker på kvällen. Men det kan alltså variera. Det kan även bli så att jag äter lite då och då under dagen… Men jag lyssnar till kroppen och ser också eventuella samband till hur jag ätit dagarna innan… Det är nyttigt att lyssna till kroppen och se samband (som t ex att jag ätit mer kolhydrater dagen innan… det kan sätta igång ett rejält sug dagen efter).

I början av LCHF-resan är det jättevanligt att kroppen vill äta, äta, äta! Det är helt naturligt. Tänk dig själv, kroppen har kanske längtat efter näringsämnen som den fått lite dåligt av.. och plötsligt så ramlar näringen in - jag vill ha meeer! :) Ge då kroppen det den vill ha - d v s lchf-mat! Detta "lägger sig" efter ett litet tag. Hungern/suget stabiliseras.

Så prova nu att ge kroppen det som du vet är bra för den. Skriv ner här i tråden hur det går. Du kommer att få tips, råd och inspiration oavsett hur din kropp "svarar" på den nya kosthållningen.

Gotta dig i God mat nu! 
Ta en paus ifrån oro och stress - både betr mat och annat!
Smaklig måltid!

Gnici
0

Andina! Jag gillar din attityd, lugn och självklarhetGlad

Måste fråga en sak. Det är så att jag de senaste 13 åren haft det riktigt tufft psykiskt sätt (efter ett svårt trauma). Svåra och djupa depresioner, destruktivitet, borderlinediagnostiserad (uppfyller dock inte kriterierna för BL längre). Mycket inlagd på akutpsyk ovs. Jag tror att jag provat på de flesta antidepp- och neuroleptika mediciner som finns på marknaden, fått massor av ECT, terapier mm. Men inget har hjälpt. Idag har vi lyckats hitta en medicinkombination ( Lamictal, Seroquel och Deprakine) som hjälper mig till ett "normalt" liv. Jag går i KBT sedan ett par år och livet börjar att återvända. Men min läkare menar att jag nog är tvugen att äta dessa mediciner under väldigt lång tid, kanske resten av livet….Dessutom har jag underfunktion i sköldkörteln och äter Tyroxin.

Jag vet ju att sånna här mediciner påverkar vikten på ett eller annat sätt. I mitt fall ca 50 kilos viktökning på dessa år. Men är jag faktiskt dömd att ha den här övervikten för alltid? Ja, jag vet inte och jag är ganska frustrerad….

smeo
0

Det ger sig nog ska du se

och kom ihåg att din kropp har jojobantat med ppulver ner o upp igen sedan   så låt det ta sin tid  

det viktiga nu e ju att må bra

få kroppen trygg 

så släpper den sen på fettet