Blodtryck
Jag undrar hur blodtrycket förändras med LCHF-kost.
Finns det någon trend i förändring eller är det olika för alla?
Jag började äta blodtrycksmedicin ungefär samtidigt som jag började med LCHF. Hade mycket högt, vet inte säkert, men låt oss säga 180/130, och ingen som helst känning av det. Blev sjukskriven ett par veckor och Metoprolol + Felodipin. Blodtrycket gick ner till 120/85, ungefär.
Första året gick jag ner ca 10 kg. Ingen påverkan på blodtrycket.
Andra året ingen viktförändring, och ingen påverkan på blodtrycket.
Tredje året har vikten inte heller gått neråt, men jag har minskat på blodtrycksmedicinen till hälften. Det här året har jag också ätit D-vitamin dagligen, och magnesium och omega3 lite då och då.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
UFO ca 2 år, ingen skillnad på blodtrycket. äter samma medicin som innan, ej klarat sänka dosen
Ok. Jag har nämligen lågt Blodtryck. Har aldrig känt av det innan LCHF men nu har jag varit yr och konstig i 1månad. Har därför hamnat i kolhydratsträsket. Testade på vårdcentralen, 110/75 en dag då jag inte kände av det alls.
Ska försöka komma tillbaka till LCHF nu!

Tycker du inte att 110/75 är okej? Yrseln har kanske med nåt annat att göra.?
Jo men det var en dag då jag kände mig bra. Så dom dagarna jag har svimmat/kännt mig yr kan ju BT varit mycket lägre..
Annars har jag ingen aning om vad det kan bero på.

Försök å ta det när du mår sämre, så du får reda på om det är blodtrycket.
Jag har ungefär samma Blodtryck nu, som innan jag började med LCHF. Hade dock inte varit möjligt för mitt BT att sjunka så mkt, då det ligger på cirka 85/45 normalt.

#3 Jag har käkat LCHF tämligen strikt i 1,5 år nu. Har - ända tills alldeles nyligen - varit yrslig från och till.
Det har gått över nu. Det kan bero på flera saker:
- Att jag ställt om till kosten och att det har tagit denna tid
- Att jag har slutat på ett tråkigt jobb och driver eget och stressar mycket mindre
- Att jag nyligen ändrat så att jag äter mindre portioner fast oftare
Svårt att säga alltså vad det beror på.
Vet inte om mitt Blodtryck är annorlunda men har alltid haft rätt lågt.
. Har egen mätare så jag kollar ofta och vet att det är så!